Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Nicklas, du har bjudit på den här A1:an: http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=109105912

Jag får inte kniven och slidan att passa ihop. Jag har skrivit till killen som ropar ut kniven. Så här gick konversationen till:

Jag:
"Trevlig kniv, men visst är den customiserade slidan felvänd?? Dvs, eggen befinner sig inne i slidan där bladryggen egentligen borde vara?

mvh,
dePaul"

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Svaret:
"Hej,
Ja, som kniven ligger på bilden sitter den ju inte i slidan (som är original).
Vände på kniven för att märket ska synas.
//swejed"

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Faktum är att hur jag än vrider och vänder på bilden i min PhotoShop så finns det inte en chans att kniven passar i slidan. Jag har dessutom aldrig sett den här slidan tidigare. Är det verkligen original?

~Paul~

Det där såg verkligt konstigt ut. Ska kniven alltså sitta sådär i slidan.

Seved
 
Nog lär den skall sitta som det verkar att den borde. Då passard en på höger sida av kroppen med eggen bakåt och med slejfen på knäppet bakåt som sig bör. Dock ser den konstig ut kring bakre hörnet av kniven.
Kanske en tratt för att hälla i vatten i sliret ; OBS råironi.

Bosse
 
Nog lär den skall sitta som det verkar att den borde. Då passard en på höger sida av kroppen med eggen bakåt och med slejfen på knäppet bakåt som sig bör. Dock ser den konstig ut kring bakre hörnet av kniven.
Kanske en tratt för att hälla i vatten i sliret ; OBS råironi.

Bosse
Men hur får du i så fall parerskyddet att stämma in i fördjupningen i slidan?? Jag har på bilden markerat de sidor på både kniven och slidan som bör tangera varandra.

Om de gör det så hamnar parerskyddet upp och ner. Sedan spelar det ingen roll hur man vänder bilden i PhotoShop. Det är ju trots allt så att bilden måste stanna i horisontellplan, annars hamnar loopen till bältesinfästningen upp och ned.

~Paul~
 

Bilagor

  • 98942826_1.jpg
    98942826_1.jpg
    58.5 KB · Visningar: 416
Vänd på kniven och tryck in den. Nitarna, slitsarna är efter eggsidan. Den konstiga tratten där bak har inget med parerskyddet att göra är mitt tips. Den udda utbuktningen på nitsidan är för parerstången, Det andra är bara lustig design. Jag har alla gamla fällknivenkataloger kvar och tycker det stämmer med minnesbilder från dem. Bygger just på övervåningen så de ligger i en flyttkartong med knivliteratur i garaget och blir nog kvar där ännu nån månad,

Bosse
 
Kniven är rak som en spik efter ryggsidan och det är sliret också från knäppet via söljan ned i plasten ända till spetsen. Kydexen är överdimmensionerad nog att släppa ned kniven, mät lite på din bild om du inte tror på min tes. Eggsidan av sliret är nån sorts combatinspirerad tokdesign för att locka värnpliktiga i penninggillret. Är det konstigt att man ser ned på kydex som slirmaterial.

Bosse
 
OK, förstår nu vad du menar. Jag trodde av naturliga skäl att den lustiga tratten var ämnad till att hysa parerskyddet.

Tydligen är det inte så. Då återstår frågan: Va fasen är den till???

~Paul~
 
Men hur får du i så fall parerskyddet att stämma in i fördjupningen i slidan?? Jag har på bilden markerat de sidor på både kniven och slidan som bör tangera varandra.

Om de gör det så hamnar parerskyddet upp och ner. Sedan spelar det ingen roll hur man vänder bilden i PhotoShop. Det är ju trots allt så att bilden måste stanna i horisontellplan, annars hamnar loopen till bältesinfästningen upp och ned.

~Paul~

Jag tycker det ser hel konstigt ut. Det går imot all praxis hur man brukar göra en slida. Det måste vara ett riktigt måndags ex om det är orginal. Tillverkaren måste varit riktigt bakfull :). Kniven blir vänsterhägnd om det ska funka och då är slidan felvänd. Jag tvivlar på att det är en slida för vänsterhänta, för det är riktigt ovanligt att det görs sådana fabrikstillverkat. Jag gjorde en vänster slida till en, och han blev överlycklig, för det var nästan omöjligt att hitta sådana.

Jag tänkte på det, kan det inte vara nån som gjort om en orginal slida till vänsterslida kanske.

Seved
 
Jag tycker det ser hel konstigt ut. Det går imot all praxis hur man brukar göra en slida. Det måste vara ett riktigt måndags ex om det är orginal. Tillverkaren måste varit riktigt bakfull :). Kniven blir vänsterhägnd om det ska funka och då är slidan felvänd. Jag tvivlar på att det är en slida för vänsterhänta, för det är riktigt ovanligt att det görs sådana fabrikstillverkat. Jag gjorde en vänster slida till en, och han blev överlycklig, för det var nästan omöjligt att hitta sådana.

Jag tänkte på det, kan det inte vara nån som gjort om en orginal slida till vänsterslida kanske.

Seved
Ja, sannerligen så ser den mycket "lustig" ut. Bo har dock sagt att den skall se ut på det här viset :). Den lustiga tratten finns där antagligen för att ge tumstöd i samband med att man drar ut kniven. Men visst andas hela slidan någon slags amatörism.

~Paul~
 
Ja, sannerligen så ser den mycket "lustig" ut. Bo har dock sagt att den skall se ut på det här viset :). Den lustiga tratten finns där antagligen för att ge tumstöd i samband med att man drar ut kniven. Men visst andas hela slidan någon slags amatörism.

~Paul~

Jag har mycket svårt att tro att det där är en slida som kommer från fällkniven i det utförandet :)

Seved
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.