Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag har nu bytt favorit när det gäller fällkniv. Eka Swede 8 är inte alls tokig. Lite kraftigare i förhållande till Ekas övriga fällknivar i samma storlek och med en acceptabel stålkvalitet. Tänderna på bladryggen fungerar ypperligt på eldstålet. Och priset på nätet är kring 300 kr vilket jag ser som rätt ok för ett bruksföremål. Med träskaft är den tillräckligt stilren att passa in i alla sammanhang. Den har hängt med i 3 månader och verkar hålla vad den lovar.

/Tommy
Jag är lite splittrad inför den här modellen. Samtidigt som jag gillar den yttre bladformen så hatar jag skålslipade blad i samband med uteknivar. Förstår i och för sig varför man har frångått från den gängse bladdesignen som EKA har använt under så många år. Svaret är nämligen "Outdoor Edge". Det är med detta amerikanska företag som EKA har tagit fram modellerna Swingblade (den senaste versionen), EKA Lite, Swede 10 och Swede 8. Tyvärr är amerikanarna avsevärt mer förtjusta i skålslipade blad med en primär- och sekundäregg än vad vi är.

I övrigt inte mycket att säga om dessa knivar. Jag äger en EKA Lite och den är på sätt och vis en fin kniv. Den är helt felfri i utförandet (inga skavanker varken i blad eller handtag), den har ett bra bladlås och andas kvalité. Min kniv är dock tillverkad i japanskt Aichi AUS-8 bladstål, liksom de Outdoor Edge modeller som speglar EKA Swingblade, samt deras fällknivar.

Outdoors Edge fällknivar är i grund och botten samma modeller som EKAs med addition av den enhandsmanövrerade tumknoppen. Man fick därför göra bladet lite bredare för att få plats med denna knopp. Det ändrare hela utseendet på kniven. EKA ville inte ha denna design utan valde som vanligt nagelspringa. Stålet i EKA Swingblade, 8 och 10 är Sandvik 12C27 (som tur är). Stålet i Outdoor Edge-knivar är som sagt Aichi AUS-8.

EKA Swingblade
EKASwingblade-1.jpg


Outdoor Edge Swingblade
OutdoorEdgeSwingblade.jpg


EKA Swede 8
EKASwede8.jpg


~Paul~
 

Bilagor

  • Outdoor Edge folder.jpg
    Outdoor Edge folder.jpg
    33.7 KB · Visningar: 541
Jag håller delvis med om kritiken mot Eka Swede 8

I teorin är jag också tveksam till skålslipade blad. Men jämfört med mina andra EKA-knivar jag har så tycker jag att den är ett lyft. Jag har mer använt min 55:a som en svensk Opinel för att jag varit tveksam till hur mycket infästningen tål. Jag har tex inte använt den till mitt eldstål. Den här kniven använder jag bredare än de fälknivar jag haft tidigare. Priset tycker jag också är viktigt. 300 kr är ok för den kniven.

Jag har tillgång till bra slipmöjligheter så eggen och jag kommer nog att enas vad det lider. Där är jag inte än utan väntar tills det är dags att slipa. Än bryner jag.

Hälsningar

Tommy
 
1. jämfört med mina andra EKA-knivar jag har så tycker jag att den är ett lyft.

2. Jag har mer använt min 55:a som en svensk Opinel för att jag varit tveksam till hur mycket infästningen tål.

3. 300 kr är ok för den kniven.
1. På vilket sätt?

2. Friska gärna upp mitt minne. Hur ser en 55:a ut? Har du någon bild?

3. Ja, kanske. Personligen skulle jag trots allt välja en annan modell.

~Paul~
 
Vilken inriktning har han.

Seved
Det vet jag tyvärr inte men enligt rykten så är det inga skitknivar han äger.
Kommer med posten den här veckan
mailbox.gif
:


Fiskars "Norgekniv". Delades tydligen ut till det norska försvaret (visste inte ens att de hade ett försvar).
MinFiskarsNorgekniv2.jpg


Laminerad Frost i det vanliga Uddeholmstålet, dvs 2140 (hembygge). Kostade några tior. Det är samma stål som Knivhuset tar över 300:- kronor för.
MinlamineradecustomMoraFrost2.jpg


~Paul~
 
Ja ja då är det damask knivar å dyl.

Trevligt med lite nya nivar. Dom ser ut att vara trevliga.

Ha ha ja Norges försvar är väl som vårat innan WW2 rudimentärt.

Seved
 
Ja ja då är det damask knivar å dyl.

Trevligt med lite nya nivar. Dom ser ut att vara trevliga.

Ha ha ja Norges försvar är väl som vårat innan WW2 rudimentärt.

Seved
Jag tror att han har allt möjligt. Säkerligen också damask.

Jag visste faktiskt inte att Norge hade ett försvar
innocent.gif


Jo, de knivarna ser ut att vara ganska användbara. Skall bli trevligt att ta med de ut till vårens fiske.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.