Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Vad tror du om den här? Stålet är 1070V.

~Paul~
 

Bilagor

  • bolo1-1.jpg
    bolo1-1.jpg
    57.2 KB · Visningar: 457
  • bolo1-2, 2.jpg
    bolo1-2, 2.jpg
    31.2 KB · Visningar: 457
  • bolo1-4, 3.jpg
    bolo1-4, 3.jpg
    12.4 KB · Visningar: 450
Den ser riktigt smidig ut och stålet är ju bra. Handtaget ser ju lämpligt ut oxå. Lite rolig slida. Det måste nästan vara nån sorts traditionell variant eller.

Seved
Slidan är vad japanerna skulle kalla för "saya", dvs en slida tillverkad i samma material som en del av handtaget. Oftast handlar det således om trä.

När det gällde japanska sayorna så fick man vara riktigt försigtig när man drog svärdet (katana), annars kunde det sluta riktigt illa, det vill säga meda avskurna fingrar eller separerade lårmuskler ;).

~Paul~
 
Slidan är vad japanerna skulle kalla för "saya", dvs en slida tillverkad i samma material som en del av handtaget. Oftast handlar det således om trä.

När det gällde japanska sayorna så fick man vara riktigt försigtig när man drog svärdet (katana), annars kunde det sluta riktigt illa, det vill säga meda avskurna fingrar eller separerade lårmuskler ;).

~Paul~

Jasså där ser man,Saya. :) Ja dom japanska svärden var inget skämnt, när det gällde skärpa. Är svärd sayorna delade på lägnden. He he en skicklig samuraj kunde klyva en kropp har jag läst om. Det är lite tråkigt att det ofta är lite torftiga slidor till machetes

Seved
 
1. Är svärd sayorna delade på lägnden.

2. Det är lite tråkigt att det ofta är lite torftiga slidor till machetes
1. Nu är jag ingen expert på svärd men det jag har förnimmat är att det handlar ofta om två olika stilar. De enklare sayorna var tillverkade i två delar och limmades ihop. De finare var dock gjorda i ett enda stycke trä.

2. Ja, det är lite synd. Man blir tvungen att specialbeställa eller tillverka själv (om man orkar).

~Paul~
 
1. Nu är jag ingen expert på svärd men det jag har förnimmat är att det handlar ofta om två olika stilar. De enklare sayorna var tillverkade i två delar och limmades ihop. De finare var dock gjorda i ett enda stycke trä.

2. Ja, det är lite synd. Man blir tvungen att specialbeställa eller tillverka själv (om man orkar).

~Paul~
Jaha det måste vara ett jäkla pill att göra dom i ett stycke.
Var kom macheten från som du visade, var det Japan.

Ja det är det enda att göra. Jösses vilken tid det skulle ta att sy en läderslida för en lång machete.
 
1. Jaha det måste vara ett jäkla pill att göra dom i ett stycke.

2. Var kom macheten från som du visade, var det Japan.

3. Jösses vilken tid det skulle ta att sy en läderslida för en lång machete.
1. Haha, verkligen! Inget för undertecknad.

2. Jag min idiot glömde att spara länken.

3. Ett evighetsjobb. Lättare med kydex ;).

Här kommer en konverterad Dexter Russel med 305 mm långt blad. Bilderna visar före och efter.

~Paul~
 

Bilagor

  • MiniBolo2.jpg
    MiniBolo2.jpg
    74.6 KB · Visningar: 439
  • MiniBolo2, 2.jpg
    MiniBolo2, 2.jpg
    54.3 KB · Visningar: 437
Uppenbart är att

små nätta skaft på huggknivar, tyder på att den som formgivit dem inte huggt ris 10 timmar om dan....
Fashinknivar och riktiga mancheter brukar ha rejält stora handtag och även då går det hårt åt hugghanden.....men för vitriner är små proportioneliga skaft vida snyggare....jo då!
 
små nätta skaft på huggknivar, tyder på att den som formgivit dem inte huggt ris 10 timmar om dan....
Fashinknivar och riktiga mancheter brukar ha rejält stora handtag och även då går det hårt åt hugghanden.....men för vitriner är små proportioneliga skaft vida snyggare....jo då!
Fast ja får inte intrycket av att handtaget är speciellt nätt. Om jag minns rätt så är det 13,5 cm långt. Av detta kan man härleda att även tjockleken är adekvat. Det enda jag kan störa mig på är hornets potentiellt vassa kant (ändbutten). Detta kan möjligtvis ge blåsor i samband med längre arbetspass.

Kniven är customiserad enligt en kunds specifika önskemål.

~Paul~
 
1. Haha, verkligen! Inget för undertecknad.

2. Jag min idiot glömde att spara länken.

3. Ett evighetsjobb. Lättare med kydex ;).

Här kommer en konverterad Dexter Russel med 305 mm långt blad. Bilderna visar före och efter.

~Paul~

:) jag har sytt en slida som var ganska lång ca 35 cm fy fn vad jag sydde. Jag hade sår efter tråden på bägge lillfingrarna.

Ha ha va bra då är det inte bara jag som har taskigt minne. :)

Oj ja den såg fräsh ut. Jag tycker nog att skaftet kan passa bra till en huggare. Och den hade ju en riktig slida.

Seved
 
Eka Swede 8 med träskaft

Jag har nu bytt favorit när det gäller fällkniv. Eka Swede 8 är inte alls tokig. Lite kraftigare i förhållande till Ekas övriga fällknivar i samma storlek och med en acceptabel stålkvalitet. Tänderna på bladryggen fungerar ypperligt på eldstålet. Och priset på nätet är kring 300 kr vilket jag ser som rätt ok för ett bruksföremål. Med träskaft är den tillräckligt stilren att passa in i alla sammanhang. Den har hängt med i 3 månader och verkar hålla vad den lovar.

/Tommy
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.