Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Men hur får du i så fall parerskyddet att stämma in i fördjupningen i slidan?? Jag har på bilden markerat de sidor på både kniven och slidan som bör tangera varandra.

Om de gör det så hamnar parerskyddet upp och ner. Sedan spelar det ingen roll hur man vänder bilden i PhotoShop. Det är ju trots allt så att bilden måste stanna i horisontellplan, annars hamnar loopen till bältesinfästningen upp och ned.

~Paul~

Sitter det inte en liten låsning för parerskyddet på nitsidan.

Seved
 
Vänd på kniven och tryck in den. Nitarna, slitsarna är efter eggsidan. Den konstiga tratten där bak har inget med parerskyddet att göra är mitt tips. Den udda utbuktningen på nitsidan är för parerstången, Det andra är bara lustig design. Jag har alla gamla fällknivenkataloger kvar och tycker det stämmer med minnesbilder från dem. Bygger just på övervåningen så de ligger i en flyttkartong med knivliteratur i garaget och blir nog kvar där ännu nån månad,

Bosse

Jajust så kniven måste vara vänd åt andra hållet .

Seved
 
Där ser man. Förstår fortfarande inte varför slidan har en inbyggd "tratt"
thinking-1.gif


~Paul~

Nej inte jag heller, det måste ju komma in både vatten och annat i slidan via tratten. Men det är nog som stöd för tummen om man vill dra ut kniven med en hand. Man håller om skaftet och trycker sen med tummen på tratten så lossnar kniven ur fästet.

Seved
 
Vad sägs om den här av BRK customiserade Fällkniven F1? Handtaget är i lönnrot. Bladet som vanligt i laminerat VG-10.

BRKFllknivenF1spaltedmaple.jpg


~Paul~
 
Ja, jag kan inte finna något annat användningsområde. Men varför inte bygga en simpel tumramp som på t ex Peltonenslidan?? Obegripligt.

~Paul~

Ja helt otroligt :).obegripligt. Det är ju bara att titta det ser ju 100 ggr bättre ut o så måste det vara bättre ur underhålls synpunkt.

Seved
 
Vad sägs om den här av BRK customiserade Fällkniven F1? Handtaget är i lönnrot. Bladet som vanligt i laminerat VG-10.

BRKFllknivenF1spaltedmaple.jpg


~Paul~

Det där är bland det finaste o snyggaste skaftmaterial jag vet. Jag har en heldel. som jag köpt och ska skicka på stabbning. Amerikanarna kallar det maple blackline.

Seved
 
Så här ligger det till med den knepiga Fällkniven A1 och kydexfodralet.

Fodralet är vad jag kan se original. Kniven skall sitta i med eggen åt nitarna och "tratten" har samma funktion som på fodralet till Sissipuukon, Att trycka ut kniven med tummen.
De första kydexfodralen hade en lite mindre "tratt" som jag tycker är bättre. Det finns en tumramp på de nya zytelfodralen, men de behövs inte lika mycket, eller så har jag en sliten F1 :)

Varför skall det komma så många fina Fällknivisar nu när det är slut på pengar :(
Nu (eller igår) fanns det fyra PXL med koboltstål på Fällknivens hemsida. Limited edition super special.
Jag skulle kunna tänka mig att Paul har bokat en, vem tar de resterande tre? Hade det varit H1 hade Goert nypit en direkt. Kanske Mattias i Ö-vik tar en, jag har inte råd. Vad heter han i Örebro som samlar? Det blir intressant att se vart de hamnar.

De som köper böcker på SMB kan ha autogiro så att det dras X kronor varje månad så att de får en pott att handla för. Kanske något för Fällkniven? Dels får de in pengar i en jämn ström och dels får vi galna samlare råd att köpa de dyra specialarna :)
 
Så här ligger det till med den knepiga Fällkniven A1 och kydexfodralet.

Fodralet är vad jag kan se original. Kniven skall sitta i med eggen åt nitarna och "tratten" har samma funktion som på fodralet till Sissipuukon, Att trycka ut kniven med tummen.
De första kydexfodralen hade en lite mindre "tratt" som jag tycker är bättre. Det finns en tumramp på de nya zytelfodralen, men de behövs inte lika mycket, eller så har jag en sliten F1

Varför skall det komma så många fina Fällknivisar nu när det är slut på pengar
Nu (eller igår) fanns det fyra PXL med koboltstål på Fällknivens hemsida. Limited edition super special.
Jag skulle kunna tänka mig att Paul har bokat en, vem tar de resterande tre? Hade det varit H1 hade Goert nypit en direkt. Kanske Mattias i Ö-vik tar en, jag har inte råd. Vad heter han i Örebro som samlar? Det blir intressant att se vart de hamnar.

De som köper böcker på SMB kan ha autogiro så att det dras X kronor varje månad så att de får en pott att handla för. Kanske något för Fällkniven? Dels får de in pengar i en jämn ström och dels får vi galna samlare råd att köpa de dyra specialarna :)

Ah så bra då löste du det där med slidan. Så bra :).

Ja den F1:an var riktigt snygg. :)

Seved
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.