Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Har inte hållit i en Swiza, de är ju rätt nya (oktober 2015). Stålet är i princip samma som i Vicar (440A, HRC 57) och bladet är låsbart på alla modeller.

Mjukt ergo-grepp i Santoprenliknande material torde göra kniven bekväm att använda.

Nagelskåran går igenom hela bladet på alla verktygen, vilket gör kniven lätt att använda för både vänster- och högerhänta!

Toleranserna sägs vara utomordentligt små.

De eventuella nackdelar som jag ser det är avsaknaden av ring för att kunna fästa kniven vid en eventuell fånglina, samt att det saknas det enligt min åsikt viktigaste verktyget (om man bortser själva knivbladet) nämligen en sax!

Vi vet heller inte hur pass hållbara knivarna kommer att vara på längre sikt, samt tempot i utvecklingen av nya modeller.

Hur som helst, en spännande bekantskap är det trots allt!

~Paul~
 
Ny information gällande Swiza-knivar.

Kunde inte låta bli att kontakta företaget och besvära dem med några frågor, bl a gällande planer på nya modeller där både sax och fånglinering ingår.

I morse fick jag svar av firmans vice VD, Ronald Andrist, som avslöjade att det nyligen hade bestämts att de nämnda verktygen (sax, ring) skall inkorporeras i flera modeller i den närmaste framtiden. Det lät på honom som att jag inte varit ensam om att önska dessa förändringar/additioner!

Jag undrade dessutom ifall det finns en svensk återförsäljare. Det gör det inte för tillfället men kommer att ske under nästa år. Rådet är att handla direkt från Swizas hemsida, dvs http://www.swiza.com/ om man inte kan bärga sig och handla med en gång.

~Paul~
 
Swiza-knivar ser ju lite intressanta ut, särskilt med en liten sax på. Kul att dom specas som "dishwasher-safe" även om jag känslomässigt inte klarar av en kniv i diskmaskin :).

Både en för- och nackdel är väl att dom har bladlås. Med dagens hysteriska knivlagar så blir det mer problem och dessutom så behöver man väl inte bladlås på en sådan här liten kniv i vilket fall. Bladet kan fällas ihop när man trycker på det vita korset på handtaget.

/Andreas
 
Swiza-knivar ser ju lite intressanta ut, särskilt med en liten sax på. Kul att dom specas som "dishwasher-safe" även om jag känslomässigt inte klarar av en kniv i diskmaskin :).

Både en för- och nackdel är väl att dom har bladlås. Med dagens hysteriska knivlagar så blir det mer problem och dessutom så behöver man väl inte bladlås på en sådan här liten kniv i vilket fall. Bladet kan fällas ihop när man trycker på det vita korset på handtaget.

/Andreas
Om man bortser ifrån att greppet faktiskt kan tåla maskindisk så gör inte bladstålet det i längden. De mycket aggressiva kemikalierna som finns i diskmaskinstabletterna kan på längre sikt sabba bladet. Bl a så försämras rosttrögheten pga att ytan erhåller mikroskopiska frätskador. Tillsammans med varmt vatten - ingen bra kombination, m a o.

Man har på Swiza valt en liknande bladlåsning som på de gamla Wengerknivarna ur Rangerserien, samt Horn-varianten och Delémont Collection (Victorinox). En beprövad teknisk lösning. De gamla Vicarna hade ju en fjäderbelastad skjutknapp i stället.

När det gäller de rättsliga aspekterna kring låsbara blad så är jag inte säker på att du har rätt? Visst får man använda den typen av knivar så länge bladet inte fälls ut automatiskt? Annars hade man ju inte kunnat använda fastbladare heller... M a o så är det snarare tillfället när man använder kniven och inte kniven som sådan som brukar avgöra huruvida polisen ser med blida ögon på kniven eller ej.

Personligen så välkomnar jag det låsbara bladet. Har på senare tid varit med om bladet nästan slutit sig kring fingret på undertecknad. I o f i samband med att man varit klumpig. Men ändå :).

~Paul~
 
Kul med nytillskott på schweizerknivmarknaden. Victorinox rakare design tilltalar mig lite mer, och deras 111mm modeller med bladlås är mina favoriter för tillfället.
En något uppgraderat bladstål hade varit trevligt. Men det är väl så få av alla köpare som bryr sig om det, så det inte lönar sig med ett sådant grepp från tillverkarnas sida.
Böker har ju iofs 12c27 i sina nya Tech Tool knivar. Köpte mig deras enkelbladare som tyvärr är lite liten och saknar bladlås.
 
1. 111mm modeller med bladlås är mina favoriter för tillfället.

2. En något uppgraderat bladstål hade varit trevligt. Men det är väl så få av alla köpare som bryr sig om det, så det inte lönar sig med ett sådant grepp från tillverkarnas sida.
1. Ja, de är fina. Jag gillar mina två Outrider (svart och röd). För mig personligen så uppvisar denna modell den perfekta kombinationen mellan storlek/vikt och antalet behändiga verktyg. Gillar dessutom den något delikatare stjärnskruvmejseln i stället för den mer klumpiga, stora varianten. Som sportfiskare med många krånglande rullar så uppskattar man den detaljen ;).

2. Det hade varit trevligt med ett finare stål men jag är inte säker på att man på företaget är beredd att sabba ett vinnande koncept. Om man trots allt vill ha lite bättre stål så finns det några custom-byggare som kan byta bladet. Victorinox kom ut 2011 med en modell med damaskerat blad. Modellen sålde inte speciellt väl ;).

Climber, Damascus Limited Edition 2011:
 

Bilagor

  • Vic Climber, damaskus.jpg
    Vic Climber, damaskus.jpg
    37 KB · Visningar: 541
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 520
Jag tänkte så här på fredagsförmiddagen passa på att hälsa alla välkomna till en ny blogg!

Det har visat sig att texter på min blogg "Cykligare" som rör allehanda skarpa föremål varit tämligen populära under åren och intresset verkar öka. Därför har jag samlat alla mina knivrelaterade inslag vilka har hunnit bli något hundratal vid det här laget på en knivblogg:

Här kommer jag i fortsättningen publicera alla de tankar jag kan tänkas ha kring våra kära knivar.

Input av alla de slag är välkommet!

/ John
 
Jag tror att de kommer ut med en limited med damascusblad varje år, Spartan och Ranger och den där stora varianten med hålöppning och låsbart blad finns också Jag råkar ha Climbern och det är en fantastiskt fin kniv. Skollorna är av ebenhols som håller riktigt fin kvalitet på mitt ex.

2. Det hade varit trevligt med ett finare stål men jag är inte säker på att man på företaget är beredd att sabba ett vinnande koncept. Om man trots allt vill ha lite bättre stål så finns det några custom-byggare som kan byta bladet. Victorinox kom ut 2011 med en modell med damaskerat blad. Modellen sålde inte speciellt väl ;).

Climber, Damascus Limited Edition 2011:[/QUOTE]
 
Jag tror att de kommer ut med en limited med damascusblad varje år, Spartan och Ranger och den där stora varianten med hålöppning och låsbart blad finns också Jag råkar ha Climbern och det är en fantastiskt fin kniv. Skollorna är av ebenhols som håller riktigt fin kvalitet på mitt ex.
Stålet (rostfritt) håller tydligen 60 HRC och knivarna är numrerade. Det ges ut 5000 stycken varje år baserade på de mest populära modellerna.

Skulle vara kul att veta exakt vilka stålsorter damaskusen bygger på. Det ser inte ut som att man använder den så populära metoden med elektrosvetsad kappa på en hårdare kärna.

Du råkar inte ha några bilder på din fina kniv? :)

~Paul~

PS Orsaken till att den första upplagan inte sålde så bra lär ha varit det höga priset...
 
Kommer bild i morgon, är på resa :) Jag minns inte riktigt hur många ex min gjordes i men det står på den, har för mig att det var färre än 5 000 dock. Möjligen 1 000 el rentav 500.


Stålet (rostfritt) håller tydligen 60 HRC och knivarna är numrerade. Det ges ut 5000 stycken varje år baserade på de mest populära modellerna.

Skulle vara kul att veta exakt vilka stålsorter damaskusen bygger på. Det ser inte ut som att man använder den så populära metoden med elektrosvetsad kappa på en hårdare kärna.

Du råkar inte ha några bilder på din fina kniv? :)

~Paul~

PS Orsaken till att den första upplagan inte sålde så bra lär ha varit det höga priset...
 
Kommer bild i morgon, är på resa :) Jag minns inte riktigt hur många ex min gjordes i men det står på den, har för mig att det var färre än 5 000 dock. Möjligen 1 000 el rentav 500.
OK, får bärga mig tills i morgon ;).

2011 Climbern tillverkades i en upplaga av 4000 stycken sammanlagt. F o m 2012 så handlar det om 5000 damascusknivar per år - om jag inte har läst helt fel :).

~Paul~
 
Var mörkt när jag kom hem, men jag är ändå en usel fotograf :). Nr 3066 av 4000 var det så det fanns ju ett gäng. Rekommenderar den verkligen!

Som du nämnde finns ju alternativet att låta någon bygga samman den perfekta SAK:en. Den här killen blir man ju nyfiken på: http://www.sakmodder.com



OK, får bärga mig tills i morgon ;).

2011 Climbern tillverkades i en upplaga av 4000 stycken sammanlagt. F o m 2012 så handlar det om 5000 damascusknivar per år - om jag inte har läst helt fel :).

~Paul~
 

Bilagor

  • Vic.jpg
    Vic.jpg
    28 KB · Visningar: 517

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.