Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Julklappstips från Mora

The gift every man dreams about...
:)

/Lux - som vet precis vad han önskar sig i julklapp.
 

Bilagor

  • post-874-0-74539800-1365292403_thumb.jpg
    post-874-0-74539800-1365292403_thumb.jpg
    35.3 KB · Visningar: 714
Hej och välkommen! Kul att du gillar tråden!

Fina knivar! Själv föredrar jag Helle Lapplander framför Strömeng No. 8 eftersom den förra saknar den lilla förargliga ansatsen/ricasson:
helle.jpg


http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=668126&postcount=9

~Paul~

Det finns andra skillnader mellan dessa än ricasson som kan vara intressanta att diskutera.
Jag gillar min Strömeng 9 skarpt men har ändå sneglat en hel del på Hellen, inte specifikt för avsaknaden av ansats, utan mer för att jag tycker att greppet verkar bättre och skönare. Kvarnträsks bild visar tydligt på skillnaderna. Strömengs handtag låser väldigt säkert i handen men är inte det mest bekväma att använda när kniven greppas och används med en eller två fingrar bakom ändknoppen/bakplattan.
Lappland är i Sandvik 12C27 medans Strömeng är i kolstål och nog för att 12C27 kan vara slagsegt, i en stor huggare fördedrar jag nog ändå helst kolstål.

/Lux
 
Det finns andra skillnader mellan dessa än ricasson som kan vara intressanta att diskutera.
Jag gillar min Strömeng 9 skarpt men har ändå sneglat en hel del på Hellen, inte specifikt för avsaknaden av ansats, utan mer för att jag tycker att greppet verkar bättre och skönare. Kvarnträsks bild visar tydligt på skillnaderna. Strömengs handtag låser väldigt säkert i handen men är inte det mest bekväma att använda när kniven greppas och används med en eller två fingrar bakom ändknoppen/bakplattan.
Lappland är i Sandvik 12C27 medans Strömeng är i kolstål och nog för att 12C27 kan vara slagsegt, i en stor huggare fördedrar jag nog ändå helst kolstål.

/Lux
Ja, precis. Greppet är bättre och likaså balansen. Dock tyckte jag att denna skillnad framgick av Kvarnträsk gamla inlägg som jag länkade till och inte behövdes accentueras ytterligare.

Håller absolut med om att kolstål är mer passande till en "seriös huggare". Men. Med sina 305 g är Helle (EMÅ) lite för lätt för att tillhöra den kategorin. I mina ögon handlar det om en större allroundkniv. Helle själva listar kniven som Baby-machete :): http://www.helle.no/products/knives/lappland/

Så vad jag egentligen vill säga att knivens planerade användningsområde bör bestämma valet av stål. Personligen använder jag den här typen av knivar till allt möjligt. Huggande är bara en liten del av det hela.

Vidare. Jag har aldrig hört eller varit med om att eggen på Helle-kniven inte skulle palla för påfrestningarna i samband med normalt huggande. Därtill är slipfasen alldeles för effektiv och optimerad.

Men som sagt. Det gäller att tänka igenom vad man anser är de viktigaste egenskaperna/attributerna i en kniv och välja därefter :).

~Paul~
 
The gift every man dreams about...
:)

/Lux - som vet precis vad han önskar sig i julklapp.
Kul! Var har du hittat den annonsen? Den bör vara från 40-50-talet?

Får man fråga vad du önskar dig i julklapp ;). Jag har tyvärr redan köpt på mig alldeles för många "julklappar" för att kunna ursäkta ytterligare ett köp :(.

~Paul~
 
Apropå huggare så är Helle Lapplandern numer sidsteppad av en ny favorit på bältet. Nämligen Teräväs Skrama.
Ful som stryk, inte så traditionell, tung men riktigt effektiv och rolig att använda:)Handtaget på den är Så. Jäkla. Bra. Har gjort en kort läder"frog" till plastslidan så jag kan hänga den från bältet.
Och jag som för några år sen inte riktigt såg nyttan av stora knivar=D
 
Tycker Skraman ser rätt vettig ut, verktyg inte skönhetsdrottnig.

Ny kniv från spyderco, Pattada. Gillar frånvaro av choil och att den har förhållandevis liten ansats och rakt grepp. Den lilla näbben på ansatsen är dock lite skum.
 

Bilagor

  • img.jpg
    img.jpg
    18.4 KB · Visningar: 660
Ny kniv från spyderco, Pattada. Gillar frånvaro av choil och att den har förhållandevis liten ansats och rakt grepp. Den lilla näbben på ansatsen är dock lite skum.
Snäggen (näbben ;)) förhindrar bladet att få kontakt med fjädern på insidan av chassit och därmed eliminerar risken för plastisk deformation av eggen.

Den här modellen är en av de få som efter många år tilldrar sig min personliga uppmärksamhet. Synd att priset är lite högt. Bra stål!

~Paul~
 
Apropå huggare så är Helle Lapplandern numer sidsteppad av en ny favorit på bältet. Nämligen Teräväs Skrama.
Ful som stryk, inte så traditionell, tung men riktigt effektiv och rolig att använda:)Handtaget på den är Så. Jäkla. Bra. Har gjort en kort läder"frog" till plastslidan så jag kan hänga den från bältet.
Och jag som för några år sen inte riktigt såg nyttan av stora knivar=D
Intressant design som verkar riktigt användbar.

Högt pris dock med tanke på materialen.

~Paul~
 
Kul! Var har du hittat den annonsen? Den bör vara från 40-50-talet?

Får man fråga vad du önskar dig i julklapp ;). Jag har tyvärr redan köpt på mig alldeles för många "julklappar" för att kunna ursäkta ytterligare ett köp :(.

~Paul~

1. Bilden är ursprungligen från ett ryskt forum.
2. En handgjord puukko eller leuku av Pasi Hurttila skulle inte sitta fel.:)

/Lux
 
Apropå huggare så är Helle Lapplandern numer sidsteppad av en ny favorit på bältet. Nämligen Teräväs Skrama.
Ful som stryk, inte så traditionell, tung men riktigt effektiv och rolig att använda:)Handtaget på den är Så. Jäkla. Bra. Har gjort en kort läder"frog" till plastslidan så jag kan hänga den från bältet.
Och jag som för några år sen inte riktigt såg nyttan av stora knivar=D

Förstår att du gillar handtaget, det möjliggör ju att kniven både kan fungerar som en effektiv och framtung huggare och med bättre balans med handen nära eggen för "finare" arbeten .
/Lux
 
Gillar Puukos...och nästan allt som har en egg och någon form av personlighet. Sen gillar jag skräpknivar med ibland. Mest för att de oftast representerar någon form av minne eller period i livet mer än sitt värde som bruksföremål.

Förresten...är inte det här så långt bort från en brukskniv man kan tänkas komma? ;)

Coffe%20for%20a%20God%20Father.JPG


Liten italiensk kaffe tarvar liten italiensk kniv.


/ J
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.