Stort knivintresse - välj din favoritkniv

"Dagens bild"

Ytterligare en "kniv+kaffe" bild. Den här från i ett uppehåll i det grå under helgen. Troligen den sista kaffestunden utomhus. Gav mig den på att dricka förmiddagskaffe i trädgården. Det var kallt :)

Coffe%20and%20a%20Fox.jpg

Fox Knives 515W Terzuola

Och återigen en bild på min enda Terzuoladesign. Men den är lite av en tillfällig favorit.

/ J
 
"Dagens bild"

Ytterligare en "kniv+kaffe" bild. Den här från i ett uppehåll i det grå under helgen. Troligen den sista kaffestunden utomhus. Gav mig den på att dricka förmiddagskaffe i trädgården. Det var kallt :)

Coffe%20and%20a%20Fox.jpg

Fox Knives 515W Terzuola

Och återigen en bild på min enda Terzuoladesign. Men den är lite av en tillfällig favorit.

/ J

Den var fin! Är det en fräst skåra i bladet? (Lite svårdiskat om man skär frukt.)

/Andreas
 
Den var fin! Är det en fräst skåra i bladet? (Lite svårdiskat om man skär frukt.)

/Andreas

Det stämmer, det är en fräst skåra i bladet. Och du har rätt, svårdiskat. Men jag skär inte frukt så ofta med den kniven har jag noterat. Har ofta fler än en på mig om det blir aktuellt och i köket finns det gott om andra knivar att använda, väldigt gott om faktiskt! :):)

/ J
 
Det stämmer, det är en fräst skåra i bladet. Och du har rätt, svårdiskat. Men jag skär inte frukt så ofta med den kniven har jag noterat. Har ofta fler än en på mig om det blir aktuellt och i köket finns det gott om andra knivar att använda, väldigt gott om faktiskt!

/ J
Fin kniv! Gillar allt förutom tumdisken. Föredrar andra typer av bladutfällningsmetoder. Skåran kan jag också vara utan. Exemplariskt liten ansats!! Mycket bra.

Knivens bladprofil påminner om den hos min Knivsmeden HB-fällis. Kul :):
Min%20Knivsmeden%20HB%20faumlllkniv%20sv%20skollor%202.jpg


Min%20Knivsmeden%20HB%20faumlllkniv%20sv%20skollor.jpg


MinokndaEskilstunakniv.jpg


~Paul~
 
Fin kniv! Gillar allt förutom tumdisken. Föredrar andra typer av bladutfällningsmetoder. Skåran kan jag också vara utan. Exemplariskt liten ansats!! Mycket bra.

Knivens bladprofil påminner om den hos min Knivsmeden HB-fällis. Kul :):

~Paul~

Det har du rätt i! Bladprofilen påminner starkt om varandra. Den genom bland andra Benchmade 940 numera populariserade omvända tanton. Sen är det ju inte mycket som är nytt under solen som vi alla vet. "Nya" bladformer är det ont om.

Sen kan väl skåran (fuller) möjligen betraktas som en förlängd nagelskåra. Den på kniven du visar lär inte var så mycket mer lättdiskad :) (sett ur rent praktisk/hygienisk synpunkt) Den och tumdisken är väl något av Terzuolas signum. Jag är för övrigt inte heller helt förtjust i tumdiskar, jag har några få i samlinge. Den sista en kniv från "Real Steel" - H9 Takin (recension kommer vad det lider)

När det gäller enahandsöppnade system föredrar jag nog trots allt endera en välgjord flipper, det finns många många dåliga, men troligen ett Spyderhål. Det är lätt att hantera och är sällan i vägen vid arbete även om det möjligen kan fastna Brieost däruti ;)

Glad helg på er!
 
Hej väldigt intressanta observationer kring moraknivarna och en väldigt bra recension på en kniv som även jag känner till och tycker är en väldigt bra fickkniv.

Jo någon sådan har man haft. Men de är sedan länge borta. Minns tydligt att moror under hela min uppväxt betraktades som "förbrukningsmateriel". De fanns alltid i städskåpet och verktygslådan hemma men det var inget man slipade om. De kastades ofta när de var slöa eller övergick till att bli färgburksöppnare och dylikt.

Precis sådär fungerade det kring moraknivar hemma hos mig också. Dock har jag några moraknivar sen generationen före när man förmodligen hade mindre pengar och behövde ta hand om sina saker bättre. Dessa moraknivar som används under längre tid har en härlig kvalitet och även fått en parina som berättar om svunna tider. Tycker även att dagens moraknivar skulle kunna förtjäna ett öde bättre än bli kasserade första gången de behöver en slipning. Detta eftersom att kvaliteten på stålet inte har några begränsningar vad gäller återslipning.

Sen tänkte jag presentera en kniv som inte är en Mora men vars kändisskap är nästan lika stort. I alla fall om man bor på andra sidan pölen.

Som kontrast mot de senaste titanhandtagsförsedda flipperknivarna kommer här en mer klassiskt influerad modell - Case Copperlock

Väldigt bra recension. Jag har en likadan kniv fast med scollor av Amber Bone. Jag håller med dig i allt.


Case%20Mini%20Copperlock%20blue.jpg



/ J
 
Den tillverkades ca 100 meter från där jag bodde som barn, haft ett par själv. Trotts ett så rakt blad funkade den bra att snida med.
Kul! Hade du varianten med ett oxiderat kolstålsblad eller den som jag visar upp på mina bilder (rostfritt)?

Jag är inte alls förvånad över att den är bra till snide. I mångt och mycket påminner slipfasen om den hos en Mora Nusnäs, dvs om man bortser från det faktum att den senare är lite mer konvex och saknar den onödiga ansatsen.

20836103-origpic-6fc782.jpg


~Paul~
 
Kul! Hade du varianten med ett oxiderat kolstålsblad eller den som jag visar upp på mina bilder (rostfritt)?

Jag är inte alls förvånad över att den är bra till snide. I mångt och mycket påminner slipfasen om den hos en Mora Nusnäs, dvs om man bortser från det faktum att den senare är lite mer konvex och saknar den onödiga ansatsen.

20836103-origpic-6fc782.jpg


~Paul~

Även om jag på det hela håller med dig om ansatser Paul så måste jag erkänna att en liten dylik i kombination med ett litet "jack" i form av en "sharpening notch" verkligen underlättar omslipning. Det är inte lätt att komma så nära handtaget som behövs på en kniv som den du visar här. Det är risk att man skrapar upp handtaget med vilken slipsten man nu använder. Och inte är det lätt att få det rakt så nära handtaget heller. Hur gör du där??

/ J
 
1. Även om jag på det hela håller med dig om ansatser Paul så måste jag erkänna att en liten dylik i kombination med ett litet "jack" i form av en "sharpening notch" verkligen underlättar omslipning.

2. Det är inte lätt att komma så nära handtaget som behövs på en kniv som den du visar här. Det är risk att man skrapar upp handtaget med vilken slipsten man nu använder.

3. Och inte är det lätt att få det rakt så nära handtaget heller. Hur gör du där??

/ J
1. Ja, det kan hända att det blir lättare att komma åt men personligen så anser jag att nackdelarna överväger fördelarna med den här designen. Hos en tälgkniv/snideskniv är det dock mycket viktigt att kunna komma nära handtaget i samband med kontrollerade skär och optimalt moment.

2. Jag har faktiskt inga problem med den detaljen. Som vanligt så handlar det om vana, försiktighet och en viss teknik. Om det trots allt skulle hända att jag oavsiktligt repar handtaget så är det ingen större fara eftersom det handlar om en användarkniv och inte en "vitrinskåpskniv" ;).

Jag kör som vanligt på min Sharpmaker när det handlar om den här typen av precisionsslipning. Försöker då att utföra rörelsen så vertikalt som möjligt utan att dra bladet emot kroppen. Ifall det behövs en seriösare slipning så brukar jag tejpa ett diamantbryne på S.makerns ena stav och kör på samma metod.

Det handlar om lite övning dock lär man sig fort.

3. Jag brukar tejpa det aktuella området med eltejp, både runtom greppet liksom att jag så att säga trär över tejpen över spetsen och för ned den mot greppet. Jag brukar köra med minst två tejpbitar. Lite bökigt i början men man vänjer sig…

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.