Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Allt är i vanlig ordning kompromisser :)
En planslipning och lite mer drop än spear point tycker jag är bättre allround. Men kniven har bra rosttrögt stål, minimal ansats, bra grepp och stadig mekanism. Som sagt så tror jag inte jag hittar bättre i klassen.
 
Vet inte vad som gäller för sånt här men det är kniv på och tar man med som handbagage så ses det som allvarligt. Dock, min SOG ParaTool är en trogen vän som alltid är med på resor. Lilla micra'n har nog ingen motsvarighet och finns med på fisketuren och i förbandsväskan på vandringar.

Min enhandsmanövrerade Victorinox är inte speciellt rolig, ett felköp helt enkelt ;(
 

Bilagor

  • LX3.2014-08-08.P1160550.Multi.jpg
    LX3.2014-08-08.P1160550.Multi.jpg
    104.8 KB · Visningar: 568
  • LX3.2014-08-08.P1160553.Viktor.jpg
    LX3.2014-08-08.P1160553.Viktor.jpg
    133.2 KB · Visningar: 562
Jag är högerhänt och den enda gången då jag inte har kniven på höger sida är när det är väldigt stora knivar. Dom blir lite svåra att dra ur slidan om man har dom på höger sida. Jag använder normalt tummen för att hålla emot slidan när jag drar ur kniven och har aldrig upplevt några problem med det.

Jag gör på samma sätt som nAnders.
Det är endast med större knivar och machetes jag tycker att det kan vara nödvändigt att ha kniven på vänster sida (jag är också högerhänt).
Många knivar kan tas upp med en hand om man använder tummen som mothåll. T.ex kan alla de Ahti-knivar jag nyligen införskaffade utan problem tas i och ur knivslidan med en hand.
Din A1 innebär inte något problem då A1:ans knivslida dessutom har en tumramp.

Ibland händer det att jag bär mindre/lättare knivar i ett snöre runt halsen. Både FK WM1 och MoS Classic Original 1 tycker jag fungerar bra att bära på det sättet.

/Lux
 
Jag gör på samma sätt som nAnders.
Det är endast med större knivar och machetes jag tycker att det kan vara nödvändigt att ha kniven på vänster sida (jag är också högerhänt).
Många knivar kan tas upp med en hand om man använder tummen som mothåll. T.ex kan alla de Ahti-knivar jag nyligen införskaffade utan problem tas i och ur knivslidan med en hand.
Din A1 innebär inte något problem då A1:ans knivslida dessutom har en tumramp.
Fast när jag svarade som jag gjorde så tog jag hänsyn till storleken på A1-an samt det faktum att freed ämnar att beställa en custombyggd slida. Eller som han säger: "Har kommit i kontakt med en vänlig knivmakare som förmodligen ska hjälpa mig att ta fram en läderslida till min A1".

Din och nAnders metod använder jag också men enbart på mindre knivar, oftast utrustade med en vanlig öppen slida utan låsning. Typexempel är sameknivar, moror och puukkos.

Större knivar sitter ofta hårdare och har någon typ av säkring, lädersnörning eller tryckknapp, samt är ibland stängda vilken nästan alltid kräver två händer för att få ut kniven på det bekvämaste sättet.

~Paul~
 
Riktigt fina... Grattis!
__
Fredrik

Tjusigt :D
Puukon ser ut att ha riktigt fint trä.

Seved

Tack! :)
Jag är väldigt nöjd med alla Ahti-knivar jag äger och dessa tre, Vaara , Korpi och Leuku 18, är inget undantag.
Mycket vackra och funktionella knivar och definitivt inte de sista Ahti i min ägo.

Knivarna har handtag i masurbjörk som har behandlats med brunfärgad linolja.
Knivbladen har kvar svärta från härdningen av bladen.
Stålet är kolstål med 0.8% kol legerat med bl.a. vanadin och krom, härdat till 58-60 HRC.
Knivarna tillverkas på ett traditionellt sätt av Reino Kamppila och hans son i Kauhava, Finland. Knivbladen tillverkas av Laurin Metalli OY, även det beläget i Kauhava. Kauhava har i hundratals år varit centrum för knivtillverkning i Finland.
Reino Kamppila och son tillverkar även flera av Kellams knivar och visst kan man se likheterna...


/Lux
 

Bilagor

  • Ahti1.jpg
    Ahti1.jpg
    10.2 KB · Visningar: 716
  • Kellam_Knives_Slasher-Wolf_Pack_WP7.jpg
    Kellam_Knives_Slasher-Wolf_Pack_WP7.jpg
    51.1 KB · Visningar: 731
  • 4110075.jpg
    4110075.jpg
    72.5 KB · Visningar: 723
Fast när jag svarade som jag gjorde så tog jag hänsyn till storleken på A1-an samt det faktum att freed ämnar att beställa en custombyggd slida. Eller som han säger: "Har kommit i kontakt med en vänlig knivmakare som förmodligen ska hjälpa mig att ta fram en läderslida till min A1".

Din och nAnders metod använder jag också men enbart på mindre knivar, oftast utrustade med en vanlig öppen slida utan låsning. Typexempel är sameknivar, moror och puukkos.

Större knivar sitter ofta hårdare och har någon typ av säkring, lädersnörning eller tryckknapp, samt är ibland stängda vilken nästan alltid kräver två händer för att få ut kniven på det bekvämaste sättet.

~Paul~

I min värld är A1 inte en stor kniv! :) Jag menade knivar med blad längre än 9-10 tum. :) Jag har t.ex. min Becker BK-9 i en "danglerslida" från JRE på höger sida och det är inga problem för mig. När jag sätter i kniven igen så använder jag dock ofta 2 händer för att inte riskera att skära sönder slidan. Tar man t.ex. min Von Tempsky bowie eller en Junglas så börjar dom bli lite långa för att ha på höger sida men iom att de slidorna är så bra designade så är det inga problem i alla fall. När jag tänker efter så är det nog bara mina BRK Grasso Bolo och mina Kershaw Camp som jag har på vänster sida.

Jag tolkade freed som att han ville ha kniven på vänster sida men att knivmakaren ansåg det lite olämpligt. Vi är alla olika så när det gäller sådana här saker så finns det enligt mig bara en sak att göra: Det som känns bäst. :)
 
Tackar...

Tack! :)
Jag är väldigt nöjd med alla Ahti-knivar jag äger och dessa tre, Vaara , Korpi och Leuku 18, är inget undantag.
Mycket vackra och funktionella knivar och definitivt inte de sista Ahti i min ägo.

Knivarna har handtag i masurbjörk som har behandlats med brunfärgad linolja.
Knivbladen har kvar svärta från härdningen av bladen.
Stålet är kolstål med 0.8% kol legerat med bl.a. vanadin och krom, härdat till 58-60 HRC.
Knivarna tillverkas på ett traditionellt sätt av Reino Kamppila och hans son i Kauhava, Finland. Knivbladen tillverkas av Laurin Metalli OY, även det beläget i Kauhava. Kauhava har i hundratals år varit centrum för knivtillverkning i Finland.
Reino Kamppila och son tillverkar även flera av Kellams knivar och visst kan man se likheterna...


/Lux

Att du postade dessa bilder på Ahti knivarna, var ju grymt vackra! Måste bara köpa....

Mvh troswe
 
I min värld är A1 inte en stor kniv! :) Jag menade knivar med blad längre än 9-10 tum. :) Jag har t.ex. min Becker BK-9 i en "danglerslida" från JRE på höger sida och det är inga problem för mig. När jag sätter i kniven igen så använder jag dock ofta 2 händer för att inte riskera att skära sönder slidan. Tar man t.ex. min Von Tempsky bowie eller en Junglas så börjar dom bli lite långa för att ha på höger sida men iom att de slidorna är så bra designade så är det inga problem i alla fall. När jag tänker efter så är det nog bara mina BRK Grasso Bolo och mina Kershaw Camp som jag har på vänster sida.

Jag tolkade freed som att han ville ha kniven på vänster sida men att knivmakaren ansåg det lite olämpligt. Vi är alla olika så när det gäller sådana här saker så finns det enligt mig bara en sak att göra: Det som känns bäst. :)

:) OK. I min värld är A1-an en ganska substantiell kniv, trots allt. När den sedan får en ny customslida så misstänker jag att den kommer sitta som berget inuti den.

freed ville ha kniven på vänster sida eftersom han är vänsterhänt. Det motsvarar höger sida för min egen person (som ju är högerhänt). Men jag vill ha slidan till en större - kniv eller en kniv där bladet måste lösgöras på något sätt innan det kan dras ut - på vänster höft. Slidbyggaren hade tydligen samma åsikt som undertecknad.

Visst är det som du säger, dvs man bör själv bestämma vad som känns bekvämast i alla enskilda situationer. Personligen är jag heller inte genom-konsekvent ;).

~Paul~
 
Tack! :)
Jag är väldigt nöjd med alla Ahti-knivar jag äger och dessa tre, Vaara , Korpi och Leuku 18, är inget undantag.
Mycket vackra och funktionella knivar
Mycket "aptitliga"!! Har också kikat på dem på Lamnias sajt. Gillar speciellt Kurouchin. Det ger kniven tillsammans med det oljade greppet ett mycket speciellt utseende (som man genast känner igen).

~Paul~
 
Hej Alla!

Semestern är slut och den första veckan på jobbet är avklarad!
Jag har varit mer aktiv på Amerikanska forum under sommaren och har även återupptagit mitt uppdrag, som moderator för Fällknivens forum.
Det har varit en två-årig paus från det uppdraget och det har varit bra, men nu kändes det ok att kliva på igen.

Jag följer dock denna tråd och gillade särskilt Paul's text ang. omprofileringen av Victorinox kniven.
Jag skrev något i den stilen på Bladeforums i en av Ontario Blackbird trådarna.
Att runda av skuldrorna på eggen, minskar ofta motståndet vid t.ex. täljning.
Kul att vi tänker lika här!

Mitt F1 projekt har också rullat på, så här kommer lite fler bilder:

Det är lite finish jobb kvar, men jag har kunnat använda kniven i jobbet, under veckan som gått och det smakar helt klart mer.
Storleken är mer kompakt än PHK och mer allround än den kortare Kolt.
Alltså en bra kompromiss mellan dessa två.

3G stålet skäms ju inte heller för sig och den håller skärpan alldeles utmärkt!


Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5725.JPG
    IMGP5725.JPG
    147 KB · Visningar: 709
  • IMGP5741.JPG
    IMGP5741.JPG
    127 KB · Visningar: 690
  • IMAG0119.jpg
    IMAG0119.jpg
    134.3 KB · Visningar: 702
  • IMAG0125.jpg
    IMAG0125.jpg
    102 KB · Visningar: 698
Nu var även min semester slut. Intressant vad mycket det hinner hända i den här tråden så fort man försvinner ;) Blir att läsa ikapp märker jag. Många fina bilder på fina knivar också!

Sista veckorna tillbringades i Norge i en kombinerad bil/vandringssemester. En och annan kniv fick förstås följa med.

Bilsemesterkniv.jpg
Ontario RAT II i röra​

Den som jag använde mest var faktiskt min lilla Ontario RAT II

(för övrigt recenserad här: http://cykligare.blogspot.se/2013/12/den-perfekta-fickkniven-del-11.html)

/ John
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.