Stort knivintresse - välj din favoritkniv

hm. på vilket sätt låter det avigt att dra kniven på samma sida som handen som ska hålla den sitter?

precis som om du plockar upp nåt ur fickan ju med tillägget att man först knäpper loss den (om det nu är en slida med den funktionen.

Förstår ju självklart att om man bär kniven horisontellt måste den sitta på motsatt sida, men i slida ned från bältet?
Fast en slida sitter inte stenhårt fast på samma sätt som en ficka gör. Den åker alltid upp i samma ögonblick som man försöker dra ut kniven ur densamma. Då blir man likt förbaskat tvungen att hjälpa till med den andra handen att hålla slidan på plats och för att över huvud taget få ut kniven. Detta moment utförs ju enklast på det sättet som jag beskriver det i mitt förra inlägg.

~Paul~
 
Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~

Var på tur till sommarstugan i Dalarna nu i sommras (biltur) och där är victorinox swisschamp sjukt bra vän... man är kanske inte behov av ett jättekraftigt knivblad men det finns där om man behöver det och praktiska funktioner som tex en korkskruv till vinet eller kapsylöppnare, sax m.m diverse praktiska funktioner för en bilsemester/ stugvistelse för då är det mer dom enkla praktiska funktionerna som spelar roll plus en smidig diskret kniv man bara kan stoppa i fickan eller ha liggandes i bilen

Däremot är jag ute i skog eller fjäll föredrar jag enkelhet och ett kraftigt knivblad som klarar skogens utmaningar, ex till och med klyva mindre ved med och jag vill vara säker på att kniven därav Gerber, just nu för smidighetens skull, en BG shieth folding knife... vilken fungerar riktigt bra.
 
Fast en slida sitter inte stenhårt fast på samma sätt som en ficka gör. Den åker alltid upp i samma ögonblick som man försöker dra ut kniven ur densamma. Då blir man likt förbaskat tvungen att hjälpa till med den andra handen att hålla slidan på plats och för att över huvud taget få ut kniven. Detta moment utförs ju enklast på det sättet som jag beskriver det i mitt förra inlägg.

~Paul~

Intressant. det har du ju rätt i...får nog fundera lite på det här...
Annars brukar den sitta fastspänd på sidan av ryggsäcken och så har jag en mindre kniv i fickan eller på bältet. Men ibland kan jag känna att jag skulle vilja ha A1an i bältet istället, ex om jag packat av mig ryggsäcken och behöver gå iväg och göra nåt med kniven. då ska man springa runt med den i handen vilket är onödigt. Alternativt att jag är ute utan ryggsäcken jag har på längre turer.då vill man också ha den i bältet istället.
 
1. victorinox swisschamp sjukt bra vän

2. Däremot är jag ute i skog eller fjäll föredrar jag enkelhet och ett kraftigt knivblad som klarar skogens utmaningar, ex till och med klyva mindre ved med och jag vill vara säker på att kniven därav Gerber, just nu för smidighetens skull, en BG shieth folding knife... vilken fungerar riktigt bra.
1. En trevlig om än lite tung och otymplig Vic. Den har dock det mesta man kan önska sig av en multiverktygskniv när det gäller urvalet av verktyg.

2. Hm, inte en kniv som jag personligen valt med tanke på de arbetsuppgifter du listar (hade faktiskt inte valt den oavsett typen av arbetsuppgifter ;)).

~Paul~
 
1. Annars brukar den sitta fastspänd på sidan av ryggsäcken

2. Men ibland kan jag känna att jag skulle vilja ha A1an i bältet istället, ex om jag packat av mig ryggsäcken och behöver gå iväg och göra nåt med kniven. då ska man springa runt med den i handen vilket är onödigt. Alternativt att jag är ute utan ryggsäcken jag har på längre turer.då vill man också ha den i bältet istället.
1. Ja, så brukar jag också göra. Här sitter min Ontario SK-5 riggad på ett liknande sätt:
MinBlackbirdochMaxpeditionrig.jpg


2. Förstår.

~Paul~
 
Intressant. det har du ju rätt i...får nog fundera lite på det här...
Annars brukar den sitta fastspänd på sidan av ryggsäcken och så har jag en mindre kniv i fickan eller på bältet. Men ibland kan jag känna att jag skulle vilja ha A1an i bältet istället, ex om jag packat av mig ryggsäcken och behöver gå iväg och göra nåt med kniven. då ska man springa runt med den i handen vilket är onödigt. Alternativt att jag är ute utan ryggsäcken jag har på längre turer.då vill man också ha den i bältet istället.

Jag är högerhänt och den enda gången då jag inte har kniven på höger sida är när det är väldigt stora knivar. Dom blir lite svåra att dra ur slidan om man har dom på höger sida. Jag använder normalt tummen för att hålla emot slidan när jag drar ur kniven och har aldrig upplevt några problem med det. Mitt enda tips är att du gör det som känns naturligast för dig. Knivmakaren får väl helt enkelt göra den slida som du vill ha och inte den han vill ha. :)
 
Tack för svaren!

~Paul~

PS Välkommen till tråden!

Tackar, klart intressant tråd.

Jag snokar runt en massa för att få lite koll på vad för roligt och prisvärt man kan köpa till jakt och skog, så jag tyckte att jag kunde skriva lite också.

Var precis på väg att beställa en orange Opinel no7 som fickkniv för mat och en Opinel no15 för fisk i väntan på att jag bestämmer mig för jaktkniv - med Moran och Swingbladen är det ju ingen direkt panik, men så damp XXL bladet ner och vips vart det en Eka Swede 10 för 199kr och en Buck Silver Creek (med långa smala bladet) för 99kr. Lär nog bli någon Opinel också, de verkar trevliga utöver att de är billiga. Nu har jag dessutom börjat fundera på att kanske köpa knivblad och försöka knacka ihop något till en jaktkniv, vilket gör mig lite orolig då jag av hävd blir halvt besatt då jag börjar gräva ner mig i något (eller helt besatt om man frågar min fru eller andra i min omgivning).
 
1. Eka Swede 10 för 199kr och en Buck Silver Creek (med långa smala bladet) för 99kr.

2. Lär nog bli någon Opinel också, de verkar trevliga utöver att de är billiga.

3. Nu har jag dessutom börjat fundera på att kanske köpa knivblad och försöka knacka ihop något till en jaktkniv, vilket gör mig lite orolig då jag av hävd blir halvt besatt då jag börjar gräva ner mig i något (eller helt besatt om man frågar min fru eller andra i min omgivning).
1. Priset var det inget fel på ;).

2. Opinel är aldrig fel :).

3. Ja, akta dig du. Det kan vara början på en dyr hobby ;).

~Paul~
 
Lite av varje. Skurit grillad karré, täljt grillpinne, brett mjukost, skurit upp frusen Brax till kräftfisket, rensat abborre och gös, öppnat diverse förpackningar. Samt givit allmänt själsligt behag av att bäras i bältet (horisontellt enligt tidigare uppvisad rigg).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.