Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Min bästa kniv för fjällturerna väger 105 gram inklusive slida och är en morakniv i kolstål.
Min käraste kniv alla kategorier är en klassisk jaktkniv av fabrikat Bruschletto i kolstål som jag köpt i Norge för sådär 40 år sedan.
Min dyraste kniv ;) är tillverkad av Curre Bergström. den är lite speciell tycker jag med ett lite orientaliskt inslag.
 

Bilagor

  • GR.2014-08-06.R0007322.Crop.Morakniv.jpg
    GR.2014-08-06.R0007322.Crop.Morakniv.jpg
    189.5 KB · Visningar: 1,082
  • GR.2014-08-06.R0007333.Crop.Brushletto.jpg
    GR.2014-08-06.R0007333.Crop.Brushletto.jpg
    197.8 KB · Visningar: 1,186
  • GR.2014-08-06.R0007327.Crop.C.B.jpg
    GR.2014-08-06.R0007327.Crop.C.B.jpg
    261.5 KB · Visningar: 1,223
Min bästa kniv för fjällturerna väger 105 gram inklusive slida och är en morakniv i kolstål.
Min käraste kniv alla kategorier är en klassisk jaktkniv av fabrikat Bruschletto i kolstål som jag köpt i Norge för sådär 40 år sedan.
Min dyraste kniv ;) är tillverkad av Curre Bergström. den är lite speciell tycker jag med ett lite orientaliskt inslag.
Bra arbetsknivar. Charmig Brusletto Storhalling.

Fin handbygd kniv. Gillar den på alla punkter utom att ansatsen/ricasson är lite väl stor stor ;).

~Paul~
 
1. Det får bli alla moraliknande varianter av billiga knivar man kan hitta hos bygghandlare och prylkedjor, har gått igenom en myriad då jag byggt hus i flera år

2. Swingblade och Mora 2000

3. Aldrig hänt

4. Ett set Calphalon Katana knivar jag köpte för snart 10 år sedan

5. Tidigare någon handgjord Japansk kockkniv, men nu tittar jag mer efter roligare jakt- och friluftsknivar. Inte hunnit hitta drömkniven där ännu.
 
Hur bär man kniven egentligen? Har kommit i kontakt med en vänlig knivmakare som förmodligen ska hjälpa mig att ta fram en läderslida till min A1. Jag är vänsterhänt. Jag vill då ha kniven hängandes på vänster ben med eggen bakåt. Nu har jag fått höra av knivmakaren (som säkert har rätt) att man bör ha kniven bakochfram för att snäppet på slidan inte ska fastna och öppnas då man traskar runt i spenaten. isåfall kan jag ju lika gärna köpa fällknivens orginalläderslida i högerutförande och hänga den bakochfram på vänster ben.

Men då till min fråga. Har alla högerhänta som köper kniv och då också kniven på vänster ben bakochfram? då måste man ju byta hand då man ska skära. eller sträcker ni er över och fipplar loss den? Nu menar jag inte att den sitter på samiskt vis horisontellt. utan en vanlig hängande kniv i slida.
 
1. Det får bli alla moraliknande varianter av billiga knivar man kan hitta hos bygghandlare och prylkedjor, har gått igenom en myriad då jag byggt hus i flera år

2. Swingblade och Mora 2000

3. Aldrig hänt

4. Ett set Calphalon Katana knivar jag köpte för snart 10 år sedan

5. Tidigare någon handgjord Japansk kockkniv, men nu tittar jag mer efter roligare jakt- och friluftsknivar. Inte hunnit hitta drömkniven där ännu.
Tack för svaren!

~Paul~

PS Välkommen till tråden!
 
1. Hur bär man kniven egentligen?

2. Jag är vänsterhänt. Jag vill då ha kniven hängandes på vänster ben med eggen bakåt.

3. Nu har jag fått höra av knivmakaren (som säkert har rätt) att man bör ha kniven bakochfram för att snäppet på slidan inte ska fastna och öppnas då man traskar runt i spenaten. isåfall kan jag ju lika gärna köpa fällknivens orginalläderslida i högerutförande och hänga den bakochfram på vänster ben.

4. Har alla högerhänta som köper kniv och då också kniven på vänster ben bakochfram? ........sträcker ni er över och fipplar loss den?

5. Nu menar jag inte att den sitter på samiskt vis horisontellt. utan en vanlig hängande kniv i slida.
1. Man bär den på olika sätt beroende på situation och övrig utrustning. Dvs, ibland i bältet, både horisontellt som vertikalt, ibland i själva säcken och ibland på säckens remmar. Det är således situationen som anger det ultimata bärsättet, samt vilken typ av kniv man använder.

2. Hm. Det där låter lite avigt i mina "öron" när man har en slida med tryckknapp eller en tämligen fast låsanordning.

3. Ja, så kan du göra om du envisas med ditt sätt att bära kniven.

4. Jag är högerhänt och när jag bär kniven runt bältet så hänger den antingen horisontellt eller vertikalt (beroende på storlek) på vänster höft. Det finns ingen anledning att fippla. Jag sträcker helt enkelt över högerarmen runt midjan och samtidigt som jag med vänsterhanden håller och styr slidan i rätt riktning så drar jag med högerhanden ut kniven nedåt och ifrån kroppen med eggen mot marken. Ofta hjälper jag till med höger hands tumme på själva slidkanten.

5. Se punkt nr 4.

~Paul~
 
hm. på vilket sätt låter det avigt att dra kniven på samma sida som handen som ska hålla den sitter?

precis som om du plockar upp nåt ur fickan ju med tillägget att man först knäpper loss den (om det nu är en slida med den funktionen.

Förstår ju självklart att om man bär kniven horisontellt måste den sitta på motsatt sida, men i slida ned från bältet?
 
Fler bärsätt

Jag bär större knivar, likt dePauls beskrivning, på vänster sida, gärna med en "dinglare" i bältet.

Mindre knivar (<4") bär jag i bältet mellan hö framficka och gylf. (här uppstår dass-problemet...)

Men för det mesta har jag dem på eller i ryggsäcken.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.