Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. det betyder inte att VG-10, värmebehandlat som i FK 's modeller, saknar slagseghet.

2. Det verkar som om deras blad ändå har en betydande slagseghet.

3. Jag märker av denna slagseghet hos kolstål, först när fabrikseggen är helt bortslipad.
Det gör att gamla bortslängda Mora och Hultafors får ett nytt liv hos mig, när jag har fixat till eggarna på bandslipen.

4. Fällkniven har ju ofta en tjock geometri på sina blad och då tål dom mkt stryk......Så för mig står det klart att Geometri och Värmebehandling kommer före Ståltyp.

5. T.o.m. gamla tunna rostfria köksknivar från Eskilstuna, håller eggen utmärkt i hårda träslag, när jag ökar slipvinkeln
1. Det har jag heller inte förnekat! :).

Det jag däremot menar är att den ökade graden av slagseghet har med själva lamineringsprocessen att göra. Ett homogent VG-10 skulle däremot vara chanslöst jämfört med ett homogent 1095 i fråga om slagseghet.

2. Absolut!

3. Moror har en ganska snäv fabriksegg med tanke på arbetsuppgifterna. Att ersätta den med en något större vinkel kan som sagt vara en god idé. Personligen lägger jag ofta en 30-gradig mikroegg på mina moror. Först när denna mikroegg inte längre är en "mikroegg" så går jag över hela slipfasen och återställer den till sin ursprungsform.

4. Ja, precis. Dock finns det vissa gränser för vilket stål man trots allt väljer ;).

5. Låter logiskt. Det är ju trots allt 12C27 i dessa gamlingar. Att ett blad i sin helhet är tunt betyder inte att man inte kan öka själv slipfasens vinkel och därmed dess förmåga att motstå plastisk deformation.

~Paul~
 
5. Låter logiskt. Det är ju trots allt 12C27 i dessa gamlingar. Att ett blad i sin helhet är tunt betyder inte att man inte kan öka själv slipfasens vinkel och därmed dess förmåga att motstå plastisk deformation.

~Paul~

12c27, ja men det är ju utmärkt!
Fick nyligen hem en gammal rostfri Holmberg av sjömans modell.
Eller Dadley, som den kallas i USA.

Den är 2mm tjock, och skär utmärkt i många material.
En perfekt och traditionell seglarkniv!

Bilden är inte min men det är min kniv.
Numera är slipfasen tillfixad och jämnare.


Mikael
 

Bilagor

  • 185936214_e2d75575-b935-4b54-9b20-b3cf83d941b2.jpg
    185936214_e2d75575-b935-4b54-9b20-b3cf83d941b2.jpg
    26.8 KB · Visningar: 925
Här en länk till en herre som också funderar extremt mycket kring geometri och slipvinklar och har många värdefulla synpunkter på området. Han är för övrigt även han mycket förtjust i Bark River! :)


/ J

Tack för länken!

Hans Mora HD och min Mora Robust är slipade på exakt samma sätt!
Det ökade verkligen skärförmågan, med bibehållen styrka.

Nu är Mora robust extremt tjock i slipfasen, mycket tjockare än mina FK NL's och BR's.
Den är bra ändå, men jag kommer att tunna ut den ytterligare i framtiden.

Min PHK är ungefär som Robust, så den kommer också att tunnas ut mer.
Däremot förstår jag inte att Virtuovice lägger ner så mkt tid på att tala om hur BR ska slipa sina eggar.
BR lär inte ändra på sitt sätt att slipa.
Jag har diskuterat detta med Mike Stewart vid flera tillfällen i det förgångna.
Med undantag för Scagel Bowie'n med 7mm rygg, så kör han sitt race.
Alltså slipar jag mina eggar själv, så som jag vill ha dom.

Scagel Bowie'n gillar jag!
Den har det mesta av det jag frågar efter i en stor kniv.
Vissa detaljer runt tången och parerskyddet kunde han ha gjort bättre, men jag har kunnat fixa till detta själv.

Det gör att jag tycker bättre om NL2:an som en mer färdig produkt för tufft utebruk.
Tittar man på detaljlösningarna, så framstår Peter's NL serie, som det bästa på marknaden vad gäller produktionsknivar.


Mikael
 
Trevliga knivar de där. Inte helt oävna i köket och till allmänt friluftsliv. Grattis!

~Paul~
Tack!
Jag har länge tänkt mig en sådan och i båten har jag tidigare använt en liknande från Bergo Tools.
Holmbergaren är dock finare gjord, med fulltånge och fint trä i skaftet.

Numera bor Bergo'n i köket och där gör den god tjänst.


Mikael
 
Tack!
Jag har länge tänkt mig en sådan och i båten har jag tidigare använt en liknande från Bergo Tools.
Holmbergaren är dock finare gjord, med fulltånge och fint trä i skaftet.

Numera bor Bergo'n i köket och där gör den god tjänst.


Mikael
Har också en sjömanskniv i köket. Funkar väl till en mängd sysslor.

Bergo Tools (tidigare Bahco) har tyvärr gått över till det tyska Thyssen/Krupp Wf Nr 1.4116-stålet vilket kan kännas som ett nedköp med tanke på det 12C27 som Bahco körde med. Deras line-upp är dock känd för en utmärkt ergonomi och hyfsad prisvärdhet.

~Paul~
 
12c27, ja men det är ju utmärkt!
Fick nyligen hem en gammal rostfri Holmberg av sjömans modell.
Eller Dadley, som den kallas i USA.

Den är 2mm tjock, och skär utmärkt i många material.
En perfekt och traditionell seglarkniv!

Bilden är inte min men det är min kniv.
Numera är slipfasen tillfixad och jämnare.


Mikael

Ytterst praktiska "slit och slängknivar" det där. Har själv samma modell fast av märke Bahco som hängt med i många år. Återkommer med någon bild på den.

/ J
 
Här en länk till en herre som också funderar extremt mycket kring geometri och slipvinklar och har många värdefulla synpunkter på området. Han är för övrigt även han mycket förtjust i Bark River! :)


/ J

Tack, riktigt intressant!
Äger inga BR men har alltid gillat utseendet på knivarna.
Efter att ha sett filmen är jag är säker på att mr Virtuovice inte skulle vara speciellt förtjust i eggarna som TOPS brukar lägga på sina knivar. De TOPS jag äger har alla tjock, brant slipning och stor brynfas.

/Lux
 
När jag har jämfört tjockbladare från Bark River, så tål dom också samma mängd med smörj.
Jag tänker då på min BR Huntsman i 5mm A2 stål och RC 60.
Ingen urflisning eller rullning där!

Däremot förstår jag inte att Virtuovice lägger ner så mkt tid på att tala om hur BR ska slipa sina eggar.
BR lär inte ändra på sitt sätt att slipa.
Jag har diskuterat detta med Mike Stewart vid flera tillfällen i det förgångna.
Med undantag för Scagel Bowie'n med 7mm rygg, så kör han sitt race.
Alltså slipar jag mina eggar själv, så som jag vill ha dom.
Mikael

Fin BR Huntsman! Personligen skulle jag dock ha föredragit en mindre ricasso. Köpte du den med hornhandtag eller har du skaftat om den?
Jag har alltid tyckt att BR gör både vackra och funktionella knivar men har än så länge "lyckats undvika" att skaffa någon av deras modeller.

Du är inte den första att påpeka att BR och Mike Stewart kör sitt eget race.
Jag har läst någonstans att deras värmebehandling är lite kontroversiell och att kvalitén ibland har varit ojämn. Tyvärr både med urflisningar och bladbrott som följd. Samtidigt finns många som inte har haft några problem som helst.
En del av mr Virtuovice filmer handlar just om urflisningar på hans BR.

/Lux
 
Fin BR Huntsman! Personligen skulle jag dock ha föredragit en mindre ricasso. Köpte du den med hornhandtag eller har du skaftat om den?
Jag har alltid tyckt att BR gör både vackra och funktionella knivar men har än så länge "lyckats undvika" att skaffa någon av deras modeller.

Du är inte den första att påpeka att BR och Mike Stewart kör sitt eget race.
Jag har läst någonstans att deras värmebehandling är lite kontroversiell och att kvalitén ibland har varit ojämn. Tyvärr både med urflisningar och bladbrott som följd. Samtidigt finns många som inte har haft några problem som helst.
En del av mr Virtuovice filmer handlar just om urflisningar på hans BR.

/Lux
Jo, jag håller med ang. ricasso.
Den hade hornskaft i original och fin härdning av bladet.
Ångrar inte köpet!

Jag har haft samma strul som Virtuovice på några av mina BR's.
Bandslipen har varit bra på att mildra frustrationen över stora urflisningar i en ny och dyr kniv.

Det kan vara klokt att välja en modell med överdriven höjd på bladet och räkna med en omprofilering.


Mikael
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.