Stort knivintresse - välj din favoritkniv

De flesta knivar man köper är tillverkade för att tillfredsställa den breda massan. Av denna anledning har så gott som alla dessa knivar en alltför tvär eggvinkel och för mycket massa bakom densamma. Precis som du skriver är därför adekvata kunskaper i slipning/bryning av yttersta vikt.

~Paul~

Ja, det kan inte nog betonas!
Olika användare har olika behov och tillverkarna kan omöjligt tillfredsställa alla önskemål i en produktionsmodell.
Här tycker jag att det är bättre med en tvär eggvinkel, som användarna slipar till efter eget kynne och behov.

Mina eggar blir sällan som fabrikseggen, men inte heller så tunna som en del vill ha det.
Jag gör en kompromiss, som inte är bäst i någon disciplin, men samtidigt är förlåtande för de misstag jag gör.

Just nu jobbar jag vidare med min Fällkniven GP.
Jag blir mer och mer glad över denna fina fällkniv.

En medlem på BF tipsade om att GP faktiskt går att öppna med en hand.
Man trycker med tummen på bladryggen, där rundningen är och då öppnar sig bladet.
Jag är inte mkt för enhandsöppning, men i fallet med GP måste jag erkänna att jag gillar den möjligheten.
Det beror på att jag ofta har ena handen upptagen, när jag behöver kapa något.
Att slippa lägga ifrån sig arbets stycket är många gånger en klar fördel.

Mikael
 

Jag har också den slidan till A2. Men jag ska kapa av de centimetrarna överskott där är på längden. De här zytelslidorna är riktigt bra. Slår lädervarianterna och kydexmodeller rejält. Peltonens plastslidor är de enda jag kan tycka är strået vassare, eftersom man slipper ha en liten rem knäppt runt skaftet.
 
1. Favoriterna är Bark River, Fällkniven och Mora.
Det är också mina tre i topp.

2. Nu har jag bestämt mig för nästa projekt!
Det kommer att bli en F1 i 3G och den ska få det överblivna hornskaftet från min BR 8,5" Bowie.

Mikael

1. Jag har som sagt inga BR (ännu...) men både FK och Mora är favoriter.
2. Kul, jag ser framemot bilderna på resultatet! :)

/Lux
 
Första gången jag har hört ngn kalla Håkan för halvamatör ;)
Kan kanske stämma när det gäller knivar men som vapensmed är han inte så pjåkig. :)

Fredrik
 
Första gången jag har hört ngn kalla Håkan för halvamatör ;)
Kan kanske stämma när det gäller knivar men som vapensmed är han inte så pjåkig. :)

Fredrik
Någon skall vara den första :).

Jag är säker på att Håkan är en mycket duktig vapensmed. Någon knivman var han dock inte i samband med artikelns tillkomst (rätt många år sedan). Å andra sidan ...... vem var det ;).

~Paul~
 
På tal om förvärvande av kunskap. Det är rätt kul att läsa sådant man skrivit för länge sedan ;). Frågan är om man idag skulle hålla med om allt :).

Helt klart är att kunskap inte är en statisk verksamhet. När det gäller marknaden/utbudet så följer jag inte med lika noga som för några år sedan. Det beror på främst två saker. Först och främst så är marknaden allt större och mer invecklad och för det andra så har mitt intresse för metallurgi och design tagit över mer och mer.

Intresset inom intresset börjar så att säga ta över.

~Paul~
 
På tal om förvärvande av kunskap. Det är rätt kul att läsa sådant man skrivit för länge sedan ;). Frågan är om man idag skulle hålla med om allt :).

Helt klart är att kunskap inte är en statisk verksamhet. När det gäller marknaden/utbudet så följer jag inte med lika noga som för några år sedan. Det beror på främst två saker. Först och främst så är marknaden allt större och mer invecklad och för det andra så har mitt intresse för metallurgi och design tagit över mer och mer.

Intresset inom intresset börjar så att säga ta över.

~Paul~

...vilken tur att jag inte började skriva på olika fora innan jag var fullärd då...;)
Skämt åsido, för min del har den här tråden verkligen varit en rolig och bra källa till ny kunskap under åren. :)
Inom metallurgin är du verkligen i ditt esse!

/Lux
 
...vilken tur att jag inte började skriva på olika fora innan jag var fullärd då...;)
Skämt åsido, för min del har den här tråden verkligen varit en rolig och bra källa till ny kunskap under åren. :)
Inom metallurgin är du verkligen i ditt esse!

/Lux
Tack Lux!

Problemet med en mer yrkesinriktad väg är att man får läsa så mycket annat inom metallurgin. Stål och knivar är bara en begränsad del av det hela. Av denna anledning har man inte tagit steget ut.

Du själv kan ju en hel del. Har du inte funderat i liknande banor?

~Paul~
 
Tack Lux!

Problemet med en mer yrkesinriktad väg är att man får läsa så mycket annat inom metallurgin. Stål och knivar är bara en begränsad del av det hela. Av denna anledning har man inte tagit steget ut.

Du själv kan ju en hel del. Har du inte funderat i liknande banor?

~Paul~

Det var vänligt sagt men jag är bara en glad amatör...:)
Visst har man väl tänkt tanken men jag är fullt tillfreds med att ha knivar som en hobby.
Fast å andra sidan, hade jag varit hälften så gammal och inte med x*kkr i skuld till csn så hade det kanske varit en annan femma...;)

/Lux
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.