Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Mora får så klart tillverka vilken form av kniv de vill, åt vilken löjlig kundgrupp som helst. Precis som alla andra får de så klart stå ut med synpunkter i sammanhanget.
Men just i det här fallet tycker jag inte att själva knivarna är särskilt löjliga i sig. Däremot är "Tactical" så sjukt söndertjatat och jag tycker att t ex Bushcraft Army eller dylikt hade varit ett vettigare namn. Pathfindern är säkert en duglig kniv, men greppet, fodralet och priset tilltalar mig inte alls.
 
Som vanligt så är det en del detaljer som jag skulle vilja ändra på på den här modellen. Självklart börjar jag med skålslipningen. En SwayBack Jack bör enligt min åsikt äga ett flatslipat blad.

Dessutom slutar eggen onödigt långt fram på bladet trots att själva ricasson faktiskt inte är så stor.

Stålet är ju den kinesiska motsvarigheten av japanernas AUS-8, dvs 8Cr-bla bla bla. Det är ett dugligt stål om än inte överjävligt ;). Inte samma kvalitetskontroll som i samband med AUS-8, tyvärr. Greppet i rfr-stål ser mycket slätt ut vilket kanske inte är det bästa ur ergo-/säkerhetssynpunkt.

Som koncept är kniven varken innovativ eller speciellt säregen. Priset ligger lite högt, emå. Namnet Swindle är därför rätt passande i sammanhanget :).

~Paul~

Njae :)

OM skålslipningen ämnar jag inte argumentera. Möjligen kan tilläggas att den är bred och i princip sträcker sig över hela bladets höjd där det går. Och sen är jag inte riktigt lika rabiat (förlåt principfast :)) som du när det gäller skålslipningar. Den här kniven, givet t ex handtaget, är en typisk fickkniv för mindre arbeten och där fungerar slipningen helt ok. Don efter person...eller snarare arbetsuppgift i det här fallet.

Om eggen kan däremot sägas att den faktiskt börjar höjd med handtaget vars främre del är rundad.

Stålet i handtaget är slätt men det är ofta något jag föredrar när det gäller fickknivar. För mig är det minst lika viktigt att de är lätta att bära och få upp och ned ur fickor som att de är greppsäkra. Sen kan jag väl påpeka att jag inte sällan bär två knivar. En kraftigare och en mer "socialt accepterad".

De mest frekventa jobben för en så här liten kniv består för mig i att hala fram kniven, skära av en sak eller två och låta kniven återgå till fickan. Ett typexempel på det i går när jag monterade diverse racercyklar på cykelsttäll och förankrade hjul med lite eltejp och plastskum för att förhindra lackskav. Kniven åkte då upp och ned ur fickan fem eller sex gånger. Därefter hade min ärade dam köpt diverse kläder varpå kniven åkte fram för att avlägsna diverse tvättlappar och plastsnören. Sen skulle jag öppna lite paket i köket och då använder jag ofta kniven jag har i fickan hellre än köksknivarna. Etc etc.

Av samma skäl som ovan är stålet inte lika viktigt som i en kniv som används mer och särskilt till att skära större volymer av vad det vara månde, kartong, plast, snöre/rep/tamp, etc. Men jag hållet med dig om kinastålet. Då finns kniven för en tia mer (dollar that is) i Sandvikstål. Jag valde det här alternativet för att det är billigare och för att jag faktiskt tycker att den släta versionen är snyggare!

Ergonomin är faktiskt förvånansvärt god och betydligt bättre än många andra småknivar jag äger och hållt i tack vare den neutrala formen. Säkerheten är inget problem då flippern agerar fingerskydd i utfällt läge.

Och som koncept är den VISST innovativ. Vi måste inte vara överens om allt jämnt! :) Det är något så ovanligt som en kombination mellan en modern kniv (flipper) med gammal mönster (Swayback) vilket jag inte känner till många av.

Lägg därtill att den är utrustad med kullager vilket jag förvisso mest ville ha för att jag inte äger någon dylik tidigare. Annars anser jag att hela idén med kullager i knivar är smått värdelös, mer om det senare.

Och utöver det så är den försedd med ett för marknaden helt innovativt clip. Förutom att vara nytt till formen gör det handtagsidorna "renare" vilket ger ovanligt eleganta linjer för prisklassen.

Lägger du ihop de egenskaperna så har du en mycket originell kniv. Som man bevisligen kan tycka saker om, vilket är bra!

Nu föregick jag en del av kommande presentation. Men jag återkommer när jag använt kniven lite mer.

/ John
 
Okej... Jag har absolut inte med detta att göra men jag måsta bara få fråga... Vad kan det spela för roll för dig (och er andra som "förfasas" över dessa knivar) om MoS gör en kniv som du inte tycker om? Som riktar sig till en helt annan målgrupp? Om MoS kan tjäna lite pengar på amerikanarna så är väl det bra? Eller?

Jag har personligen lite svårt för den lätt "elitistiska" tonen ibland när det läggs en massa energi på att skriva om och skratta åt knivar som bevisligen riktar sig till en helt annan målgrupp än den som hänger på det här forumet. Själv är jag rätt nöjd med att det faktiskt tillverkas knivar som jag inte vill ha. Det hade blivit galet dyrt annars. :)


Man får se upp med elitism :) Själv köper jag inte sällan knivar för att de är roliga, för att jag vill ha dem och jag vet redan från början att jag inte kommer att använda alla. För ärligt, hur många knivar behöver man som rena bruksknivar. Svar - ett fåtal.

Samlande, samtal kring och diskussion hade inte blivit så givande om endast ett fåtal knivar hade varit "accepterade". Problemet tycker jag uppkommer när folk tror/låtsas att en viss kniv är praktisk/effektiv/användbar när de inte är det. Jag inbillar mig inte att min ProTech "Godfather" är en bra styckarkniv exempelvis.

/ J
 
Njae :)

OM skålslipningen ämnar jag inte argumentera. Möjligen kan tilläggas att den är bred och i princip sträcker sig över hela bladets höjd där det går. Och sen är jag inte riktigt lika rabiat (förlåt principfast :)) som du när det gäller skålslipningar. Den här kniven, givet t ex handtaget, är en typisk fickkniv för mindre arbeten och där fungerar slipningen helt ok. Don efter person...eller snarare arbetsuppgift i det här fallet.

Om eggen kan däremot sägas att den faktiskt börjar höjd med handtaget vars främre del är rundad.

Stålet i handtaget är slätt men det är ofta något jag föredrar när det gäller fickknivar. För mig är det minst lika viktigt att de är lätta att bära och få upp och ned ur fickor som att de är greppsäkra. Sen kan jag väl påpeka att jag inte sällan bär två knivar. En kraftigare och en mer "socialt accepterad".

De mest frekventa jobben för en så här liten kniv består för mig i att hala fram kniven, skära av en sak eller två och låta kniven återgå till fickan. Ett typexempel på det i går när jag monterade diverse racercyklar på cykelsttäll och förankrade hjul med lite eltejp och plastskum för att förhindra lackskav. Kniven åkte då upp och ned ur fickan fem eller sex gånger. Därefter hade min ärade dam köpt diverse kläder varpå kniven åkte fram för att avlägsna diverse tvättlappar och plastsnören. Sen skulle jag öppna lite paket i köket och då använder jag ofta kniven jag har i fickan hellre än köksknivarna. Etc etc.

Av samma skäl som ovan är stålet inte lika viktigt som i en kniv som används mer och särskilt till att skära större volymer av vad det vara månde, kartong, plast, snöre/rep/tamp, etc. Men jag hållet med dig om kinastålet. Då finns kniven för en tia mer (dollar that is) i Sandvikstål. Jag valde det här alternativet för att det är billigare och för att jag faktiskt tycker att den släta versionen är snyggare!

Ergonomin är faktiskt förvånansvärt god och betydligt bättre än många andra småknivar jag äger och hållt i tack vare den neutrala formen. Säkerheten är inget problem då flippern agerar fingerskydd i utfällt läge.

Och som koncept är den VISST innovativ. Vi måste inte vara överens om allt jämnt! :) Det är något så ovanligt som en kombination mellan en modern kniv (flipper) med gammal mönster (Swayback) vilket jag inte känner till många av.

Lägg därtill att den är utrustad med kullager vilket jag förvisso mest ville ha för att jag inte äger någon dylik tidigare. Annars anser jag att hela idén med kullager i knivar är smått värdelös, mer om det senare.

Och utöver det så är den försedd med ett för marknaden helt innovativt clip. Förutom att vara nytt till formen gör det handtagsidorna "renare" vilket ger ovanligt eleganta linjer för prisklassen.

Lägger du ihop de egenskaperna så har du en mycket originell kniv. Som man bevisligen kan tycka saker om, vilket är bra!

Nu föregick jag en del av kommande presentation. Men jag återkommer när jag använt kniven lite mer.

/ John
Fast att man snott några "features" här och var gör inte kniven i sin helhet speciellt innovativ. Det man har gjort är att man kombinerat ihop dem. Dock har dessa detaljer som sagt uppfunnits av andra och inte av CRKT.

Personligen föredrar jag en mer traditionell SwayBack-kniv. Men som du indirekt skriver - till var och en vad de förtjänar :).

Jag skulle m a o önskat en kniv med ett fullt flatslipat blad, lock back, inget clip, ett fint stål och ett mer greppvänligt grepp i naturmaterial. Men det är jag det ;).

~Paul~
 
Okej... Jag har absolut inte med detta att göra men jag måsta bara få fråga...
1. Vad kan det spela för roll för dig (och er andra som "förfasas" över dessa knivar) om MoS gör en kniv som du inte tycker om? Som riktar sig till en helt annan målgrupp? Om MoS kan tjäna lite pengar på amerikanarna så är väl det bra? Eller?

2. Jag har personligen lite svårt för den lätt "elitistiska" tonen ibland när det läggs en massa energi på att skriva om och skratta åt knivar som bevisligen riktar sig till en helt annan målgrupp än den som hänger på det här forumet.

Själv är jag rätt nöjd med att det faktiskt tillverkas knivar som jag inte vill ha. Det hade blivit galet dyrt annars. :)

1. MoS får självklart göra hur de vill men samtidigt måste det lika självklart finnas acceptans för andra åsikter, det här är trots allt ett forum för diskussion.
För mig är Mora-kniven sitt eget varumärke. Att ändra för mycket på det jag anser vara MoS vinnande koncept tror jag skulle riskera att urvattna varumärket och i det långa loppet vara dåligt ur ekonomisk synvinkel.
Det här är dock bara min åsikt och inget jag försöker pracka på någon annan.

2. Jag har stor acceptans och förståelse för andras åsikter men det innebär inte att jag inte har egna uppfattningar om vad jag anser vara god form och funktion. Om jag inte gillar en viss typ av kniv är det min åsikt och ingen annans. Jag prackar inte på någon åsikter och klankar inte heller ner på andras uppfattningar om saker och ting. Detta innebär dock inte att jag saknar åsikter eller inte kan argumentera för dessa.
Jag sysslar inte med personliga påhopp. Det lämnar jag åt andra och jag tycker att du går lite för långt när du beskyller mig för elitism.

/Lux
 
Fast att man snott några "features" här och var gör inte kniven i sin helhet speciellt innovativ. Det man har gjort är att man kombinerat ihop dem. Dock har dessa detaljer som sagt uppfunnits av andra och inte av CRKT.

Personligen föredrar jag en mer traditionell SwayBack-kniv. Men som du indirekt skriver - till var och en vad de förtjänar :).

Jag skulle m a o önskat en kniv med ett fullt flatslipat blad, lock back, inget clip, ett fint stål och ett mer greppvänligt grepp i naturmaterial. Men det är jag det ;).

~Paul~

Hm....*ler* jo, fast...

Det är inte många knivar som är särskilt innovativa om kriterierna är så hårda. Inget nytt under solen du vet. Fast clipet var t o m det, nytt under solen.

Och sen skrattade jag lite när jag läste vad du skrev. Få se nu: ändrat blad, annat stål, inget clip, annat handtagsmaterial...du tycker inte att det låter som en helt annan kniv?? :)

Dvs...aningen mer traditionell.

Och vad gäller traditionellt så hade jag förstås inte haft något emot att ha en samling liknande den som Stefan Schmallhaus har med regionala franska knivar t ex. De är både praktiska, ofta vackra och har inte sällan lång historia. Tyvärr är det en ren ekonomisk fråga.

(Och "Swindle" förresten, gav inte mer än $39 dvs 250kr)

/ J
 
1. MoS får självklart göra hur de vill men samtidigt måste det lika självklart finnas acceptans för andra åsikter, det här är trots allt ett forum för diskussion.
För mig är Mora-kniven sitt eget varumärke. Att ändra för mycket på det jag anser vara MoS vinnande koncept tror jag skulle riskera att urvattna varumärket och i det långa loppet vara dåligt ur ekonomisk synvinkel.
Det här är dock bara min åsikt och inget jag försöker pracka på någon annan.

2. Jag har stor acceptans och förståelse för andras åsikter men det innebär inte att jag inte har egna uppfattningar om vad jag anser vara god form och funktion. Om jag inte gillar en viss typ av kniv är det min åsikt och ingen annans. Jag prackar inte på någon åsikter och klankar inte heller ner på andras uppfattningar om saker och ting. Detta innebär dock inte att jag saknar åsikter eller inte kan argumentera för dessa.
Jag sysslar inte med personliga påhopp. Det lämnar jag åt andra och jag tycker att du går lite för långt när du beskyller mig för elitism.

/Lux

Mycket intressant fråga du närmar dig där, nämligen "god form och funktion". Vad är det? Det är ett närmast outtömligt ämne.

Bara för att väcka tanken med en bilanalogi. Är Jaguar E-type en "bra" bil?

Den är inte snabbast, inte modernast, var inte innovativ, lastar inte mest, drar inte minst. Men ändå blev den en ikon. Av många ansett som en av de vackraste bilarna genom tiderna. Men "bäst" näe... och förresten vilken bil är bäst?

Utan att fördjupa mig i frågan för stunden kan konstateras att när det gäller knivar är det många faktorer som spelar in för vad som är "bra".

I ena ändan av spektrat återfinns kanske de rena bruksvärdena som inte ens de är entydiga på något vis. Allt från uppgift till tycke och smak och inte minst tid och kulturella preferenser spelar in på utformningen. Som motpol till det kanske rena "artknives", konstföremål kan ställas där form inte följer funktion utan kanske är ett egenvärde i sig. Där själva knivens idé hyllas.

Länge leve mångfald. Men därmed inte sagt att saker inte kan diskuteras som du säger Lux. Vore ett tråkigt forum annars!

/ John
 
För övrigt håller jag med om att MoS får se upp med vilka marknader de vill vinna andelar på. Tappar de sin bas och sitt goda rykte för det de kan dvs riktigt bra bruksknivar till lågt pris ligger de risigt till. Det är ju faktiskt det de är kända för även bland brukare och forum på andra sidan pölen också! Om de kliver upp i prisklasserna närmare tusenlappen blir konkurrensen mördande.

/ J
 
1. Det är inte många knivar som är särskilt innovativa om kriterierna är så hårda.

2. Fast clipet var t o m det, nytt under solen.

3. Få se nu: ändrat blad, annat stål, inget clip, annat handtagsmaterial...du tycker inte att det låter som en helt annan kniv?? :)

4. Och vad gäller traditionellt så hade jag förstås inte haft något emot att ha en samling liknande den som Stefan Schmallhaus har med regionala franska knivar t ex. De är både praktiska, ofta vackra och har inte sällan lång historia. Tyvärr är det en ren ekonomisk fråga.

5. (Och "Swindle" förresten, gav inte mer än $39 dvs 250kr)
1. Så sant.

2. Clipet är en äldre uppfinning som Spyderco aktualiserade långt senare. Hur man sedan utformar ett sådant finns det ju otaliga exempel på. Dock är ett clip ett clip, dvs skall utföra ett specifikt arbete på ett mer eller mindre adekvat sätt.

Det aktuella clipet gillar jag inte det minsta! Detta säger jag med eftertryck. Det är enligt min mening överarbetat och opraktiskt. Hur mycket man än önskar att kniven skall stanna i endera fickvecket så kommer detta inte att ske. Kniven kommer ovillkorligen att hamn i mitten av fickan och kniven som sådan kommer att ta en stor plats eftersom den inte kommer att ligga platt mot benet utan vertikalt.

3. Absolut. För min del så väljer jag hellre en helt annan kniv. Dock är det trots allt SwayBack jag åsyftar, därav mina förslag till ändringar.

4. Fin samling med en genomtänkt strategi i samlandet. Allt som undertecknad inte har :).

5. Ok, det var inte så farligt ;).

~Paul~
 
1. MoS får självklart göra hur de vill men samtidigt måste det lika självklart finnas acceptans för andra åsikter, det här är trots allt ett forum för diskussion.
För mig är Mora-kniven sitt eget varumärke. Att ändra för mycket på det jag anser vara MoS vinnande koncept tror jag skulle riskera att urvattna varumärket och i det långa loppet vara dåligt ur ekonomisk synvinkel.
Det här är dock bara min åsikt och inget jag försöker pracka på någon annan.

2. Jag har stor acceptans och förståelse för andras åsikter men det innebär inte att jag inte har egna uppfattningar om vad jag anser vara god form och funktion. Om jag inte gillar en viss typ av kniv är det min åsikt och ingen annans. Jag prackar inte på någon åsikter och klankar inte heller ner på andras uppfattningar om saker och ting. Detta innebär dock inte att jag saknar åsikter eller inte kan argumentera för dessa.
Jag sysslar inte med personliga påhopp. Det lämnar jag åt andra och jag tycker att du går lite för långt när du beskyller mig för elitism.

/Lux

Intressant!

Först: Jag tycker att det är väldigt tråkigt att du ser det som att jag anklagade dig för elitism. Det var inte min avsikt men jag förstår att du kan ha tolkat det så och jag ber om ursäkt för det.

Jag tycker att det i den här tråden ganska ofta tas fram exempel på knivar som ska vara löjliga, fåniga med mera som man sen ska skratta åt tills man gråter. Det är det jag menar när jag skriver att det finns en "lätt elitistisk" ton ibland. Det är klart att det måste finnas utrymme för alla åsikter och det är faktiskt det jag menar med det jag ursprungligen skriver. Jag tycker att det är viktigt att man bedömer något efter vad det utger sig för att vara. Många av dessa knivar har faktiskt ett tänkt användningsområde som jag är glad att så många av oss inte behöver fundera på i vår vardag. Låt mig ta ett exempel:

Första gången jag såg en Spyderco Matriarch så undrade jag vad i helskotta man skulle ha en sådan kniv till. När jag läste syftet med konstruktionen och vilka den tänkta målgruppen var så kändes konstruktionen logisk och jag var bara glad att jag inte tillhör den målgruppen. Enkelt.

Din oro för att MoS skulle vattna ur sitt varumärke skulle jag ha större förståelse för om det var så att dom gjorde stora förändringar i sina befintliga modeller men här har vi ett tydligt exempel på att vi inte behöver vara överens. Vi kan respektera varandras åsikter i alla fall. För mig är det bara självklart att dom försöker leverera de produkter som efterfrågas.
 
Intressant!

Först: Jag tycker att det är väldigt tråkigt att du ser det som att jag anklagade dig för elitism. Det var inte min avsikt men jag förstår att du kan ha tolkat det så och jag ber om ursäkt för det.

Jag tycker att det i den här tråden ganska ofta tas fram exempel på knivar som ska vara löjliga, fåniga med mera som man sen ska skratta åt tills man gråter. Det är det jag menar när jag skriver att det finns en "lätt elitistisk" ton ibland. Det är klart att det måste finnas utrymme för alla åsikter och det är faktiskt det jag menar med det jag ursprungligen skriver. Jag tycker att det är viktigt att man bedömer något efter vad det utger sig för att vara. Många av dessa knivar har faktiskt ett tänkt användningsområde som jag är glad att så många av oss inte behöver fundera på i vår vardag. Låt mig ta ett exempel:

Första gången jag såg en Spyderco Matriarch så undrade jag vad i helskotta man skulle ha en sådan kniv till. När jag läste syftet med konstruktionen och vilka den tänkta målgruppen var så kändes konstruktionen logisk och jag var bara glad att jag inte tillhör den målgruppen. Enkelt.

Din oro för att MoS skulle vattna ur sitt varumärke skulle jag ha större förståelse för om det var så att dom gjorde stora förändringar i sina befintliga modeller men här har vi ett tydligt exempel på att vi inte behöver vara överens. Vi kan respektera varandras åsikter i alla fall. För mig är det bara självklart att dom försöker leverera de produkter som efterfrågas.

Ok, ursäkten accepteras.
Vi är också överens om att vi har lite olika åsikter. Helt i sin ordning...;)

/Lux
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.