Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det är en kökskniv och troligtvis japansk. Utöver den här lappen så står det inget på kniven längre.

Menar du att det är en gammal sliten klisterlapp? Kan man få se hela kniven? Lokalt inhandlade japanska knivar har nästan alltid en klisterlapp på handtaget, och det kan vara tillverkarens namn, något allmänt reklambudskap eller vad 17 annat som helst...
 
De ska släppa en Bushcraft "Tactical" i år också, fick jag precis lära mig..

Alltså, för en svensk låter det bara löjligt. Vadå "bushcraft tactical". Helt omöjligt att förstå hur sånt fjanteri säljer hos jänkarna, men det är väl befäst sedan tidigare att vi är olika funtade.
 
Den nya moran är fin, men som det redan har konstaterats, på tok för dyr med tanke på konkurrensen!

Så länge MoS ligger i det lägre segmentet prismässigt sett så har de ingen konkurrens men så fort man börja gnaga på den prisnivån där många andra också ligger så bör de lägga in fler konkurrenshöjande attribut, exempelvis stål, grepp, slida, samt eventuellt en helt annan nivå på toleranserna i ihopsättningen. Jag är rädd att den nya kniven inte äger någon av dessa detaljer :(.

Enligt min åsikt som har MoS påbörjat en vandring i fel riktning och är på väg att avskaffa en av sina stora fördelar gentemot andra firmor inom knivindustrin, nämligen hyfsad allmänkvalitet, bra stål och lågt pris i en oslagbar kombination.

Dessutom har man börjat ta alltför stor hänsyn till den outbildade amerikanske average-Joe med sin typiska smak för överbyggda stämjärn där utseendet är viktigare än den praktiska användningen.

~Paul~
 
Fabriksförsäljning och outlets

Sommaren närmar sig och jag tänkte höra med er om någon besökt någon fabriksförsäljning eller outlet i Sverige som är värt ett besök om man är i trakterna.
Jag tänker på både knivar (Mora, Fällkniven) och yxor(Wetterlings, Gränsfors) men också om det finns någon annan butik/outlet för knivar och yxor värt ett besök. Hults bruk / Hultafors har väl ingen fabriksförsäljning även om Hults bruk och dess smidescentrum kan vara värt ett besök ändå. Hur är det med Eskilstuna?

Jag är särskilt intresserad av följande fakta för respektive ställe.

Komplett sortiment
Udda varianter
2:a sortering
Lägre priser än i vanliga affärer eller webbshopar
Intressant utställning

Så om någon har besökt något av ställena får ni gärna skriva ett par rader om hur det var.

Fredrik
 
Angående Mora Bushcraft Pathfinder:
Jag tycker också att den är fin men att handtaget kunde varit utan urtag för pekfinger. Visst är den aningen dyr men misstänker att det kanske är för att verkar vara speciellt framtagen för "The Pathfinder Store".
Priset är ändå lite förvånande med tanke på att det går att köpa en "liknande" Mora 731 för under 200kr.
http://www.moraofsweden.se/allround/morakniv-allround-731
http://www.tacticalstore.se/se/art/morakniv-allround-731.php
I prisklassen 800-1000kr skulle jag också välja SissiPuukko M95.

/Lux
 
Fjanteri säljer i Sverige med så vi ska inte generalisera allt för mycket nu

Ursäkta om jag gick lite för långt, jag känner bara att för de allra flesta svenskar (inte alla) är Mora = ren funktion, noll coolhetsfaktor. Att med det varumärket försöka sälja en "tactical", som åtminstone för mig antyder självförsvar, blir jättekonstigt. Än mer så när man kopplar det i ytterligare ett steg till bushcraft. Behovet man ska fylla är vad, en situation när man är utelämnad i naturen och samtidigt ska oroa sig för en kringsmygande och illasinnad lokalbefolkning? I USA vet jag att det finns en marknad för detta iom hela "survivalist-grejen", men här hemma är kundgruppen som är villig att betala extra för en lönnmördarmora näppeligen jättestor. Dock kanske inte MoS har för avsikt att marknadsföra dessa modeller speciellt hårt här hemma heller, vem vet?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.