Stort knivintresse - välj din favoritkniv

It's true. Googlade på Mora Pathfinder och kom över en Moravideo från Shot Show där de visar PF men även Bushcraft Tactical.
 
Verkar som att tactical-funktionen till fullo består av en molle-kompatibel slida. Får väl anses vara ett ok koncept, även om jag vidhåller att namnet är aningen cheesy.
 
Det var som tur var inte lika illa som jag trodde först...:)
Jag såg en Mora med 7mm tjockt blad och tantospets framför mig...hemska tanke...

/Lux
 
Sommaren närmar sig och jag tänkte höra med er om någon besökt någon fabriksförsäljning eller outlet i Sverige som är värt ett besök om man är i trakterna.
... Hur är det med Eskilstuna?

Glöm Eskilstuna, EKA har ingen fabriksförsäljning.
Rademachersmedjorna, de har en knivsmed, men inte med 2:a sortering...
Bonaj, har också tillverkat knivar de sista åren, ingen fabriksförsäljnig där heller vad jag vet.
 
Mycket "tacticool"-snack nu :-D

Den här anlände i brevlådan för en stund sedan. Inte alls taktisk-faktisk. Men den har helt klart anknytning till "Hawaii-pizza med extra lök"-samtalet tidigare i tråden. Återkommer med en presentation så småningom.

Annars trodde jag inte att det var något mer i CRKTs katalog som lockade, men så dök den här upp som sagt. Modern tolkning av en klassisk engelsk "sway-back".

CRKT.jpg

Brevbäraren är en snäll person som kommer med paket​

CRKT%20Swindle.jpg

Inte det minsta bushcrafttacticoolspecial​

/ J
 
Mycket "tacticool"-snack nu :-D

Den här anlände i brevlådan för en stund sedan. Inte alls taktisk-faktisk. Men den har helt klart anknytning till "Hawaii-pizza med extra lök"-samtalet tidigare i tråden. Återkommer med en presentation så småningom.

Annars trodde jag inte att det var något mer i CRKTs katalog som lockade, men så dök den här upp som sagt. Modern tolkning av en klassisk engelsk "sway-back".

Brevbäraren är en snäll person som kommer med paket

Inte det minsta bushcrafttacticoolspecial[/CENTER]

/ J
Som vanligt så är det en del detaljer som jag skulle vilja ändra på på den här modellen. Självklart börjar jag med skålslipningen. En SwayBack Jack bör enligt min åsikt äga ett flatslipat blad.

Dessutom slutar eggen onödigt långt fram på bladet trots att själva ricasson faktiskt inte är så stor.

Stålet är ju den kinesiska motsvarigheten av japanernas AUS-8, dvs 8Cr-bla bla bla. Det är ett dugligt stål om än inte överjävligt ;). Inte samma kvalitetskontroll som i samband med AUS-8, tyvärr. Greppet i rfr-stål ser mycket slätt ut vilket kanske inte är det bästa ur ergo-/säkerhetssynpunkt.

Som koncept är kniven varken innovativ eller speciellt säregen. Priset ligger lite högt, emå. Namnet Swindle är därför rätt passande i sammanhanget :).

~Paul~
 
Strigelpasta?

Jag bryter helt ogenerat in med en strigel-fråga till experterna! ;-)

För en tid sedan köpte jag en strigel och har använt den helt utan tillsatser... Har dock läst om diverse olika preparat att behandla lädret med för bättre resultat? Autosol t.ex.

Är det något som rekommenderas? Ska jag isf bara använda det på halva strigeln och behålla den andra halvan "naturell" till slutfinishen?

Strigeln i fråga är http://www.knivbutik.se/rakknivar/581-strigel.html om det har någon betydelse.

Med vänlig hälsning, dubbel-v
 
Jag bryter helt ogenerat in med en strigel-fråga till experterna! ;-)

För en tid sedan köpte jag en strigel och har använt den helt utan tillsatser... Har dock läst om diverse olika preparat att behandla lädret med för bättre resultat? Autosol t.ex.

Är det något som rekommenderas? Ska jag isf bara använda det på halva strigeln och behålla den andra halvan "naturell" till slutfinishen?

Strigeln i fråga är http://www.knivbutik.se/rakknivar/581-strigel.html om det har någon betydelse.

Med vänlig hälsning, dubbel-v
Det har utförts en del tester med syfte att bestämma vad som funkar bäst. De mest kända testerna har utförts av Emeritus Professor John D. Verhoeven vid Department of Materials Science and Engineering, Iowa State University, Ames, IA.

Alla dessa tester pekar på att resultatet blir vida bättre om man använder mättad rem med någon typ av abrasivt material. En slutlig strigling på omättat bälte snarare stjälpte än hjälpte att få fram ytterligare skärpa.

Det finns otaliga medel att ta till, allt från aerosoler till pastor och pulver. Enklast är att kika in på de webbutiker som säljer raktillbehör.

~Paul~
 
Jag hoppas verkligen att det här inte stämmer! :(
Var har du hört/sett detta?

/Lux

Det var som tur var inte lika illa som jag trodde först...:)
Jag såg en Mora med 7mm tjockt blad och tantospets framför mig...hemska tanke...

/Lux

Okej... Jag har absolut inte med detta att göra men jag måsta bara få fråga... Vad kan det spela för roll för dig (och er andra som "förfasas" över dessa knivar) om MoS gör en kniv som du inte tycker om? Som riktar sig till en helt annan målgrupp? Om MoS kan tjäna lite pengar på amerikanarna så är väl det bra? Eller?

Jag har personligen lite svårt för den lätt "elitistiska" tonen ibland när det läggs en massa energi på att skriva om och skratta åt knivar som bevisligen riktar sig till en helt annan målgrupp än den som hänger på det här forumet. Själv är jag rätt nöjd med att det faktiskt tillverkas knivar som jag inte vill ha. Det hade blivit galet dyrt annars. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.