Större tub till triangia.

Någon som vet om de finns någon större gastub som passar till gasbrännaren i triangiakök.
Eller om de finns någon kopplingsomvadlare så man kan skruva fast dom på en större tub än dom där två olika små som är standard
 
Du menar koppla till större tub än 450 gram campingasoltub ? (art.nr 17-614 för 49:90 på biltema)

Om du tänker Primus blå påfyllningsbara 2000,2006 och 1012 eller husvagnspropantuber så har dom mycket högre tryck i sig än campingasoltuber och brännare är inte certifierat för dessa även om dom vid _normala_ omgivningstemperaturer skulle fungera ihop med propan med lite högre reglerkänslighet på kran.

Brännaren, kran och slang i trangian skall tåla att hantera gastryck till ca 20 Bar (nivån när campingasoltuben är på gränsen att spräckas/sprängas, men när man kopplar till propantuber så kan tryck upp till 30 Bar inträffa innan säkerhetsventilen i tuben öppnar sig - och det är inte säkert att brännaren med slang tål... och slangbrott vill du inte råka ut för...

Då är det bättre att köpa primus 'frigg stove' som skruvas direkt på blå påfyllningsbar tub 2012, alternativt primus Oden stove eller Atle stove som är avsedda för blå påfyllningsbara tuber om man ändå är villig att släpa på dessa tunga tuber...

---

Certifieringarna är gjorda för att utrustningen inte skall bli farliga även i mer extrema temperaturer (tex. runt 50 grader temperatur) och är utrustningen inte klassad för anslutning till husvagnsgasoltuber så skall man inte göra det om man inte är villig att ta egna risker och vet vad man gör (tex. man vet att man skall laga mat i -10 grader och vanlig campingasoltuber inte ger gas längre i den temperaturen)

---

Om man jagar stora tuber för billigare gasol så måste man elda mycket för att det skall löna sig, för tex biltema/julaköket (japankök) så kostar 4*223 gram gasol 59:- på biltema - ca 66 :- kg gasol inklusive lätta behållare. OK - dessa behållar går inte att använda vid några få plusgrader och nedåt då de är fyllda med ren butan med hög kokpunkt - men sommartid funkar dom.

husvagnsgasol så får man betala runt 40:- kg + deponi av tub som kan variera mellan 600:- för ståltub till 1000:- för en komposittub... åker man runt landet och gasolpåfyllningsstationer så kan iofs. hitta billigare husvagnsgasol

att fylla (egentligen byta) 2000, 2006,2012 blå tuber kostar från 120:- oavsett storlek ungefär...
 
Senast ändrad:
Vänta nu, det är väl inget högre tryck i en Primus 2000/06/12 än vad det är i en Sievert 2208?

Och en 2208 går det ju utmärkt att köra Trangia Gas på vintertid...
Då borde det väl gå lika bra med de blå ståltuberna? Vintertid alltså...
Och med 2000/2006/2012/2208 så får man ren propangas, 340gr/1250gr/1900gr resp. 450gram.
(Största gasolflaskan som kan direktanslutas till Trangia Gas är 450 gram.)

Om man är riktigt envis och absolut vill släpa med sig en Propanflaska (de som finns som konsument-förpackning så att säga, upp till 45kg propan) för att ansluta den till sitt Trangia Gas (något som verkar minst sagt knepigt att motivera, inte minst viktmässigt) så finns det möjlighet att plocka ihop en lämplig högtrycksreducerventil med delar ur FOGAS sortiment så att brännaren får sitt normala tryck - och alltså kommer att fungera/bete sig som vanligt. Jag tänker inte berätta vilka artikelnummer som behöver köpas, är man gasolkompetent nog för att kunna bygga ihop den nödvändiga utrustningen så är man gasolkompetent nog att enkelt kunna lista ut artikelnumren också.

Men frågan är fortfarande: VARFÖR? Det blir ett tungt, bökigt och dyrt sätt att elda sitt Trangia,
inte precis UL - så det gör nog inget om hela Trangiat är pressat i DUOSSAL...
 
Försiktigheten i inlägget innan är att Traginabrännaren är med största sannolikhet klarar 21 bar med fullt uppskruvad gaskran eftersom det är brottgränsen på engångscampingtuben, men den är inte anpassad för 30 Bar med fullt öppen gaskran som en ren propantub kan uppnå innan säkerhetsventilen på tuben löser ut då den inte är testad mot detta eftersom ren propan normalt inte fins som campinggasoltub med 7/16-gänga - ja tills sievert 2206 och 2208 dök upp...

_Förmodligen_ håller trangina brännaren mycket väl för detta, och många gånger till i tryck men så länge ingen här eller någon annan stans har provtryckt en sådan tills det börja läcka så kan vi inte anta att den tål mer än 21 Bar med god säkerhetsmarginal.

Visst kan man prova med propan om man är försiktig och låter gasvredet sköta trycket mot brännaren så att slangen aldrig får (för) hög tryck när man har hög tubtemperatur på propanet (> 30 grader C), men jag tänker på andra ändan in i gasvredet hur den ev. hemmagjorda adapterns som gängas fast där med kanske gasolgummislang med full flasktryck från propantuben beter sig - kryper slangen ur den nippeln eller man lyckas köra hål på slangen med någon kniv etc. medans man tillagar mat med öppen eld så vill inte jag vara i närheten.

Det var nog mest detta jag hade i tankarna när jag skrev inlägget.

Är man gasolkompetent och kan riskbedömma vettigt samt minimera verkan (läs små mängder gas i smal slang som kan röra sig snabbt , kranar som man snabbt kan dra åt... ) av en ev. olyckshändelse, som man dessutom kallt räknar med kommer att hända förr eller senare och vet vad man gör då, så finns det ingen hinder att exprimentera.

Man får tex. tänka på att det är en del dragkraft i en slang med ca 1 cm^2 innerarea och det måste slangklämman/krimpningen hålla för även vid 30 bar övertryck - mao. så skall man kunna hänga i slangen med full kroppsvikt utan att den kryper av slangnippeln och att man verkligen testar detta! - det är den typen av tänk man måste ha hela tiden när man bygger saker utanför ramarna - man är sin egen certifieringsperson åt sig själv sas.

---

Jag har provat med just Sievert 2206 (har inte sett någon 2208 ännu, men heller inte letat aktivt) och det fungerar så bra att det förmodligen finns som alternativ när man vet att man skall vara ute när det är riktigt kallt, jag är heller inte främmande i tanken att när den är tom att fylla upp tuben med propan igen - tuben ifråga är definitivt säkrare att ha ren propan i än vilken standard campingasoltub som helst - men se till att ha någon form av filter/bommullstuss i slangen mellan adaptrarna då det är ibland en massa skräp som kommer med flytande gasolen från de blåa påfyllningsbara tuberna och kan göra att ventilen i engångsflaskan börja läcka...

---

Kan/vågar man sig på att hårdlöda med silverlod så kan man göra en del roligt med kopparrör mot diverse kopplingar. Kopparrör ala bromsrör i mindre dimensioner håller för ett par hundra bars tryck så man kan göra hyffsat trycksäkra prylar med detta - dock bör man provtrycka allt hembyggt med minst 1.5 ggr högsta tänkta arbetstrycket med vatten/olja och tex. en fettspruta som tryckpump - det knepigaste är nog att hitta en manometer som klarar långt över 20 Bar tryck ... återigen självcerfiering då man har sin hälsa och kanske liv som insats om det går riktigt tokigt
 
Senast ändrad:
Det finns reduktionsventil til ca 1,5 Bar for de blå flaskene.
Jeg har ikke forsøkt kombinasjonen, men det burde funke.

dsk
 
Har för mig att trangia gasbrännaren gick hyffsat ned till 0.4 Bar - så det bör fungera, då gäller det bara att hitta den typen av reduceringsadaptrar med primus blå in och och 7/16 ut direkt eller på en bit slang...

Har själv gjort en 'adapter' för 7/16-koppling i annat syfte med från en uppsågad gammal tom campingasolburk med hårdlödning inpassad kopparör från undersidan - givetvis ingen ventil eller annan plast kvar för det överlever inte hettan (gör övningen utomhus, det ryker svart ganska mycket i operationen) - det är så udda gänga att det är svår att hitta passande gängsnitt för egentillverkade adaptrar och likaså gängtapp - det är enklare att köpa en billig gaslopryl med kran och använda som råmateriel i sina övningar.

Sedan gör man en dubbelkona på andra ändan av röret med en bromskonverktyg och därefter lämplig högtrycksgasolslang och slangklämma och låter slangklämman klämma kring 'bulan' (dubbelkonan) så att det blir riktigt tätt och sitter fast - i allafall för 1.5 Bar - kör man högre tryck så bör man använda dubbel slangklämma för säkerhetsskull - är man riktigt orolig så får man hårdlöda dit en slangkoppling på kopparröret

Givetvis kollar man tätheten med delarna trycksatta med läcksprej innan det används första gången med öppen eld i närheten.

---

Ovanstående är mer eller mindre akademiskt - för vem fasen vill släpa på stålflaskor som väger mycket mer än innehållet - jag hade förstått omaket med detta om man skall vara ute i -25 grader och kallare på baslägerläger i någon vecka och vill köra på gas - men jag hade nog tittat på sievert 2206 och 2208 eller ännu hellre riktiga gasolkök ala lågtryck matat från P6 eller P10/11-flaska med reduceringsventil om man ändå har möjlighet att transportera tunga prylar till platsen...
 
Jar gillar propan

Ovanstående är mer eller mindre akademiskt - för vem fasen vill släpa på stålflaskor som väger mycket mer än innehållet - jag hade förstått omaket med detta om man skall vara ute i -25 grader och kallare på baslägerläger i någon vecka och vill köra på gas - men jag hade nog tittat på sievert 2206 och 2208 eller ännu hellre riktiga gasolkök ala lågtryck matat från P6 eller P10/11-flaska med reduceringsventil om man ändå har möjlighet att transportera tunga prylar till platsen...


Det är nog bara jag som använt propan sommartid.
Jag tyckte min förra kajak var lite rank och då satt det fint med en propan flaska i botten av kajaken.

Numera använder jag dock mest Biltemagasol.


primus2059_omont_gif.gif


primus2059_mont_gif.gif


några gånger har jag till och med packet ner denna

primus_2055.jpg


Flaska Primus 2006, gasolmängd 1,25 kg, tara 2,54 kg.

Per
 
Reducerventil

gör ju att stora flaskor kan mata spisar och kyl/frysskåp. Standard där flaska eller batteri står för matningen.
De reducerventiler jag råkat ut för strypte trycket till 1,3-1,5kg, fungerade mycket väl.
Vem avser du ha att bära din stora ståltub?
 
Stooor propanflaska...

Jag var förbi FOGAS idag (för att köpa lite grejer till min husvagnsgasol) och såg då den ultimata propanflaskan (för Per Brunes kajak? :) ). Fortfarande i "konsument"-utförande stog den där utanför: Den var på (brutto!) 450 kg!!! Men den såg fortfarande ut som en lite fet P11 som någon matat med alldeles för mycket steroider! Hade en fastsvetsad gaffellyft-'pall' under själva gasolflaskan - det är nog enda sättet att flytta på åbäket, förutom med lyftkran då.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
MagArne Val av kök och kärl till större grupp Kök och brännare 10
Humran Kombinera Trangia 27-3 med större kärl? Kök och brännare 33
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
granbom Anslutning Amerikansk tub Kök och brännare 6
Lasse Be Gas från tub till tub Kök och brännare 12
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 37
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Ster Bränsle till Cooleman 533 Kök och brännare 1
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Peter77 Tråden om köksredskap till friluftskök typ trangia & dyl Kök och brännare 52
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
FlyerSword Trangia Nova adapter till Polaris? Kök och brännare 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.