Stöld i fjällen?

Har aldrig varit med om några stölder i fjällen, och kommer man en vandringsdag från "civilisationen" tror jag man kan lägga största oron bakom sig. Alla som vandrar i fjällen som jag träffat, oavsett nationalitet, är ärliga människor som delar ett gemensamt intresse. Alla vet dessutom hur beroende man är av sin utrustning (kanske livsavgörande i många situationer), och att man inte bär med sig dubletter etc.

Själv tar jag med mig "värdesakerna" (plånbok, kamera etc) när jag lämnar tältet, men lämnar övrig utrustning som jag inte behöver för dagsutflykten kvar. Ser jag ett annat tält utan personer kring det, rundar jag alltid tältet på behörigt avstånd. Finns det personer kring tältet hejar man självklart, kanske dags för en pratstund:)?
 
Ha ha, jag var så ivrig för att komma till fjällen, att jag glömde låsa bilen. Inte bara det, utan jag hade min motorsyckel på släpet med nycklarna i, en hel vecka. Detta på kopterparkeringen i Nikka. När vi besökte Fjällstationen såg jag på ett lapp i dörren att nån hade blivit av med sin kängor. No, det är ju där lämmeltåget passerar. När vi kom till Kaffedalen från Durlings, lämnade vi säckarna kvar ett par hunda meter från lämmelstigen.. Två killar var på väg ner där och konstaterade att där ligger dom som i ett kassaskåp. Håller med dom.
Jag är så blåögt att jag kanske litar för mycket på folk, men när jag är på fjällen, litar jag till 100% på folket. Det tror jag är en helt annan kategori av folk. Tror hellre att om jag skulle tappa nåt, så skulle folk plocka opp och lämna in.
 
Jag tror inte att det är en annan kategori av folk i fjällen, jag tror att det är vanliga medelsvenssons (och motsvarande), och av dem är de flesta ärliga, även i stan. Fast om proportionerna ärliga/oärliga är lika så är det större risk att träffa på någon av dem där det finns mer folk, och blir du bestulen är det bara dem du lägger märke till.

Vanetjuvarna däremot håller sig nog till stan, det lönar sig liksom inte för dem att åka 100 mil och vandra flera dagar för att leta upp ett övergivet tält fullt med torrfoder när det är enklare att bryta upp några lås i stan.
 
Är inte dessa nån form av rättshaverister. I alla fall har företaget jag jobbar på haft problem med dem (klipp).

Vad jag skrivit i mitt inlägg som har provocerat dig vet jag inte. Men ditt tonfall är onekligen inte trevligt. Var vänlig håll dig till ämnet utan personangrepp.

//J
 
Parkeringen Storulvån

För något år sedan då vi kom tillbaka efter 7-10 dagar på fjället så satt en lapp i rutan på bilen (som stod på Storulvåns parkering) "kontakta receptionen" Hade Leif stångat in en skärm på bilen? Nej. Har något hänt våra föräldrar? Eller vad?
Hängde av mig säcken och gick dit direkt. "-Vi stängde och låste din takbox som blåst upp, här är nycklarna" Generad tackade jag och lämnade en slant till kaffekassan.
Hur länge stod den öppen? Skyndade tillbaka till bilen för att kolla om något fanns kvar i boxen?
Campingutrustning för 4 pers. två trunkar med övriga semesterkläder, -skor mm
Inget var rört! T.o.m. Tentipi 7an som låg närmast till låg kvar!
Hur lätt var det inte för vem som att slänga in t.ex. Tipit i sin egen bil vid avfärd.
Så ännu en gång.
Tack till personalen på Storulvån och Tack till alla andra ärliga på fjället.
 
På jobbet har man installerat kameror vid utedörrarna för att ha kåll på vad folk bär med sig. Det försvinner verktyg och material, men det är heller inga fjällvandrare där.
 
Snubblade över den här gamla tråden, men kan tillföra att jag själv blivit bestulen på en flaska vin jag hade med till Kebne fjällstation. Hade lämnat packningen där vi skulle sova, minns inte var, och flaskan var borta när vi skulle laga till mat lite senare på kvällen.
 
Det var i stuga/huslänga av något slag där vi skulle sova, inne i köksdelen. Var väl någon stackare som hade varit ute länge som gick igenom vår packning för att se vad vi kunde ha för gott med oss.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Stöld i svenska fjällen? Fjällvandring 17
Trekkforlife Stöld på fjället? Fjällvandring 1
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.