Sovsäck ifrån cumulus

Mysterious Traveller 500 verkar ha stort sett identiska temperaturspecifikationer som PanYam 450 förutom något mindre packvolym och något högre vikt. Är detta värt 450kr i prisskillnad tro?

Tankarna har också cirkulerat kring LiteLine-serien, men det kanske är skönt med den lite större storleken som ovan nämnda säckar har? Inte minst om man kan tänka sig att fylla på inifrån med dunjacka eller liknande kanske...
 
fåglarna då?

Nån som vet om Cumulus följer samma "down ethic" som exempelvis marmor, alltså dun från döda fåglar som går till livsmedelsindustrin?
 
Nån som vet om Cumulus följer samma "down ethic" som exempelvis marmor, alltså dun från döda fåglar som går till livsmedelsindustrin?

Har fått för mig(genom Utsidans forum?) att det är dun plockat från levande fågel när det rör sig om 800-900fillpower. Annars kan det vara från död fågel.
 
Ja att det är dun ifrån redan döda djur kollade jag innan jag valde cumulus. Jag känner mig heöt säker på valet av panyam450, nu är det som sagt bara valet av yttermaterial och att fundera ut någon form av skydd för sovsäcken.

Vi var ute en natt nu i helgen, kom fram ganska sent på kvällen, trötta, så tältuppsättningen blev inte helt optimal. Några timmar senare mitt i natten drar det in ett riktigt oväder med vind och regn. Tältet klarade det denna gången men hade jag haft en dyr dunsäck så hade jag blivit lite orolig.
 
(...) Tältet klarade det denna gången men hade jag haft en dyr dunsäck så hade jag blivit lite orolig.
Välj hydrofoberat dun och/eller Pertex Endurance som yttertyg, om du är ute i blötväder ofta och/eller länge. Om du inte räknar gram, kan det dock vara en fördel med separat bivacksäck- av samma Pertex Endurance , eller rentav, om du också ibland vill sova under stjärnorna, av Pertex Shield, som klarar 10 m vattenpelare.
Endurance, och än mer Shield, är trots allt något mindre ångenomsläppliga än Quantum, och fördelen med separat "skalskydd" är ju att man kan låta bli att använda det när det inte behövs - och därmed slippa ackumulera onödigt mycket kondensfukt från den sovandes kropp inne i säcken. Det blir också lite lättare att vädra ut den fukt, som ändå samlats.
Brukar man ändå bära med sig en nödbivacksäck, eller räddningsfilt*, kan den ju även användas till att rädda livet på sovsäcken vid ett totalt tälthaveri ;)

* Trots "lättpackarstämpel" gör jag det faktiskt på ensamturer i svårare terräng. Det är långtifrån säkert att jag får upp tältet när det är brant och/eller jag själv är skadad.
 
Funderar också på att köpa en sovsäck från Cumulus. Någon som vet om man kan åka på extra kostnader, till exempel tull, eller är alla kostnader inräknade i priset man får från "kundvagnen" på Cumulus hemsida?
 
Panyam 450 heter min sovsäck sedan några år tillbaka. Jag har sovit närmare 40 tältnätter i den, och den har fungerat utmärkt. Det som bör observeras är att den är något i överkant vid sommarvandringar, då det blir kokhett om man sluter till kragen helt. Den väger (med en anständigare packpåse som det är mycket lättare att få ner säcken i) ett kilo också.
 
Funderar också på att köpa en sovsäck från Cumulus. Någon som vet om man kan åka på extra kostnader, till exempel tull, eller är alla kostnader inräknade i priset man får från "kundvagnen" på Cumulus hemsida?
Ingen tull. Polen är ju med i EU.
Priser inkl.moms, se punkt 8.
Frakt inom EU kostar 7 Euro, se punkt 10.
Leveranstider etc på samma sida.
 
Ingen tull. Polen är ju med i EU.
Priser inkl.moms, se punkt 8.
Frakt inom EU kostar 7 Euro, se punkt 10.
Leveranstider etc på samma sida.

Hej

Jag köpte en cumulus lite line 400 för två veckor sedan.

Cumulus anger sina priser i EURO, men när man kommer till kassan och använder deras betal system, så sker en omräkning till polsk valuta, med en firma (Dotpay) som mellanhand som hanterar betalsystemet. De i sin tur tar bra betalt för tjänsten vilket påverkade priset negativt en del.

Kanske finns det möjlighet att betala direkt till cumuls via bank konton och slippa mellandhänder?

Frak kostar inom EU: 7 euro
Hydrophobic down: +40 euro (de erbjöd mig 5% rea för sovsäcken och en madrass om jag valde till detta)

Min shopping lista hamnade på 415 euro, fick tillbaka att de omräknat till polskvaluta skulle bli 1702.75 PLN. Transaktion firman debiterade mig cirka 1780 PLN, vilket blev lite dyrare än det som stod på hemsidan.

Värt att tänka på, men fortfarande ett bra pris.

Mvh
Biz
 
Hej

Jag köpte en cumulus lite line 400 för två veckor sedan.

Cumulus anger sina priser i EURO, men när man kommer till kassan och använder deras betal system, så sker en omräkning till polsk valuta, med en firma (Dotpay) som mellanhand som hanterar betalsystemet. De i sin tur tar bra betalt för tjänsten vilket påverkade priset negativt en del.
Kanske finns det möjlighet att betala direkt till cumulus via bank konton och slippa mellanhänder?
Köp "manuellt" genom att beställa per mail (det gjorde jag). Du får ett bankkontonr och betalar din banks aktuella valutakurs+transaktionskostnad för utlandsbetalning (någon hundralapp på min bank). Om du vinner eller förlorar på det beror ju på hur din bank räknar, men det kan vara värt att kolla.
 
Leverenstid

Är det nån som har koll på hur lång leverenstid cumulus brukar ha? Beror kanske på när på året man beställer...för egen del blev det i måndags.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 2
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.