Sovsäck ifrån cumulus

Efter att ha sovit en tid med dåliga billiga sovsäckar så börjar det bli dags för en ordentlig. Fick bra respons på mina frågor hos Cumulus så fastnade för dem. Någon som har bra eller dålig erfarenhet efter att ha handlat där?

Vill ha en säck att sova i så stor del av året som möjligt, någon form av 3 säsongs. Främst skogsövernattningar i södra Sverige men skulle kunna bli aktuellt med någon fjälltur men inget extremt inplanerat. Vill inte behöva bära för tungt och vill ha något som ska kunna hålla många år framöver. Personen på Cumulus föreslog en säck som ligger på 0grader komfort, deras panyam450. Någon som har erfarenhet av den?

Förstår att allt handlar om kompromisser men tycker ni det låter vettigt?

Med mina billiga säckar har jag inte alls behövt vara rädd men förstår att jag får börja vara försiktig med fukt med dunsäck. Tänkte någon form av liner för att skydda insidan, finns det bra lösning för att skydda utsidan? Tänkte om tältet börjar läck inte lite över natten tex Hur rädd behöver man vara?

Prisförslaget jag fått inkl frakt och specialsydd för min längd är 2900kr

Tack för svar :)
 
Det finns lång tråd som handlar om sovsäckar från Cumulus, med information och allmänna synpunkter om Cumulus från 5-6 år tillbaks.

En 3-säsong säck med komfort på runt nollan låter lite klent. Men kan funka bra om du sover med förstärkningskläder på när det blir kallt och om du inte är frusen av dig.

Fukt inifrån brukar främst vara ett problem vid långvarig användning +2 veckor i kallt eller fuktigt väder då det är svårt att få säcken torr under dagen.

Fukt utifrån är lite svårare att bedöma, om tältet läcker eller du har så mycket kondens att det droppar i tältet, ja då har du problem, men med ett välskött fungerande tält och tid att vädra ur säcken om morgonen så borde det vara lugnt.


Om du märker att säcken blivit för fuktig efter ett par dagar så får du helt enkelt ta dig tid att låta säcken torka en solig dag. Svårare än så är det inte.
 
Cumulus gör mycket bra säckar. Har panyam 500g och incredilite jacka. Väldigt nöjd med hela beställningen och produkter. Lätt att ha att göra med.
 
Jag har en Panyam 450 sedan ett par år och det är en bra säck med fint loft. Med underställ klarar man lätt en 5-6 minusgrader. För sommarturer i södra Sverige är den på gränsen för varm. Kanske skulle en LiteLine 400 räcka, men det beror mycket på hur frusen man är.
 
Jag har en lite-line 400. Den funkar ner mot nollan, men jag som är lättfrusen tycker nog den är lite kall när det är lite rått ute (2-5 grader och hög luftfuktihet). Vet att andra på forumet tycker den är varm nog för -5 eller mer.

Har använt den i regniga fjäll och runt stockholm som 3-säsongssäck utan problem. Dock lägger jag då en fleece eller dunjacka vid halsen som en sorts improviserad krage som minskar luftflödet. Det är en finess som är ganska fin om den är inbyggd i säcken.

Kvalitetsmässigt har jag inget att säga, den har funkat bra och känns välgjord. Har bara haft den ca 2 år så framtiden får utvisa hur den funkar i längden.
 
Jag har en Lite Line 400 och en Tenequa 850 och jag är nöjd med dem. Brukar använda Lite Linen när jag vandrar i svenska fjällen och Tenequan hade jag på Denali med ett sovsäckslakan då det var -30 grader och det var inga problem.

Jag är lite orolig för hållbarheten eftersom jag tycker man känner att tyget i dem är väldigt väldigt tunt och känsligt så jag är väldigt försiktig med vassa prylar när jag packat upp sovsäcken.


Men annars tycker jag de fungerar fint :)
 
Lite line

Vi har två Lite line i familjen en 300 och en 400. Jag är ganska varm och har inga problem med en 300 som 3säsongssäck. Har klarat flera minus med underställ. Jag har bara haft min i ett år men känner ingen oro för kvalitén. Betalning och transport funkade fint.
 
Tack så jättemycket för svar! Då känner jag mig ännu mer säker på cumulus och att det just är panyam450 jag vill ha. Har också funderat över ytttermaterialet och att vissa tycker det är klent. Funderat på om jag skulle frågat om jag kunde få en kraftigare variant, det borde inte påverka vikten mer än Max 50-100gram? Känns skönt att inte behöva vara lila rädd om säcken när man har hund och inte vet ifall det blir mer övernattning utan tält i framtiden. Såg även att man kunde beställa nån sorts bivy-grej ifrån cumulus som skyddar lite extra mot fukt osv. Kanske inte är så dumt?
 
Den jag tänkte på heter ultralight bivi, 89eur och 140gram. Verkar vara bra och ha i fuktiga södra Sverige och om man nån gång skulle sova utan tält. Känns det värt det eller finns det bättre lösningar när det gäller funktion och pris och lite vikt?
Påverkar det temperaturen mycket?
 
Jag har en Cumulus Quantum 350 och den är riktigt trevlig, superlätt med sina 710 gram packad i en vattentät påse och så tar den ingen plats i ryggan. När tempen kryper under ett par minus så förstärker jag med dunjacka och det fungerar bra, kan tillägga att jag är lite frusen utav mej.
Materialet är tunn Pertex ripstop Quantum men det håller bra och jag är inte orolig när det gäller hund. Det blir lite konkurrens om bästa platsen då jycken gärna vill välja...
 
Har en Lite Line 400 och är nöjd både med service/bemötande från Cumulus och kvaliteten på säcken. Lite lång leveranstid kanske om man nu ska gnälla på något. Kompletterar med Bivy-bag vid extra fuktiga förhållanden.
 
LiteLine serien har ingen krage vilket Panyam har, vid lite kallare förhållanden är en krage trevligt. Ett litet minus på LiteLine är att draget på blixtlåset ligger oskyddat vilket gör att det lätt hamnar mot huden. Panyam har heller inget skydd på blixtlåset men den tjockare stoppningen gör att det inte blir något problem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.