Sovsäck 2000?

Sitter och grubblar på vad jag ska köpa för sovsäck(ssystem). Jag vill kunna pysa ut på mer än en dagstur även så här års och kanske även till nordligare breddgrader än Hufvudstaden med omnejd.

Har fastnat för sovsäck 2000 då det verkar vara ett tämligen flexibelt system med två sovsäckar anpassade för att byggas ihop vid extremare behov samtidigt som de tycks kunnas användas var för sig med god behållning.

Någon som har några synpunkter? På jakt efter så lite prylar som möjligt som kan användas till så mycket som möjligt. Soliga sommarnätter såväl som kyla och väta.
 
Kolla på American Modular Sleep System. 1 st sommarsäck +1 st vintersäck + 1 st bivybag i goretex.
Har hittat en handlare i England som säljer nytt för 79,99 Pund + frakt ca 20 pund. Systemet är ungefär detsamma som du funderar på. Väger lite men du kan skippa tältet & det blir inte så vrålstort med kompressionspåse. Har provat min i helgen & är väldigt nöjd.
Sök på ebay.co.uk
 
Sitter och grubblar på vad jag ska köpa för sovsäck(ssystem). Jag vill kunna pysa ut på mer än en dagstur även så här års och kanske även till nordligare breddgrader än Hufvudstaden med omnejd.

Har fastnat för sovsäck 2000 då det verkar vara ett tämligen flexibelt system med två sovsäckar anpassade för att byggas ihop vid extremare behov samtidigt som de tycks kunnas användas var för sig med god behållning.

Någon som har några synpunkter? På jakt efter så lite prylar som möjligt som kan användas till så mycket som möjligt. Soliga sommarnätter såväl som kyla och väta.

Dyrt för vad du får. Köp liknande men av dun istället. Kolla alpkit.com
 
Bra men stort

Hej!

Är själv väldigt nöjd med sovsäck 2000. Varm och ganska flexibel, har aldrig haft behov av att ta på mig kläder i den. Sover oftast bara i kalsongerna.
Dock är den skrymmande, speciellt om du har bägge säckarna blir paketet väldigt stort.
 
Jag hade sovsäck 2000 i lumpen och jag gillade inte alls det systemet. Skrymmande och tungt, samtidigt som det inte var särskilt varmt. Sommarsäcken fungerade bra på sommaren, men den var mycket tyngre och minst dubbelt så stor som min privata sommarsäck från Snugpak. Vintersäcken var också den mycket tyngre och större än min privata vintersäck.

Anledningen till att de säckar jag hade inte värmde särskilt bra kan ha att göra med att de var väldigt begagnade. Har för mig att de var tillverkade i början av 00-talet, och har antagligen tvättats en hel del gånger och använts desto mer.
 
Jag har Carinthias Tropen och Defens 4 som är väldigt lika säckarna i 2000-systemet. För mig har de funkat hur bra som helst.
Tropensäcken använde ungefär 25 nätter i somras och den funkar perfekt och ventilerar bättre än min gamla haglöfs. Packvolymen är väldigt liten och kompressionsfodralet är bland det bästa jag har sett. Dragkedjan har aldrig fastat i tyget.
Defens 4 har jag bara hunnit testa några nätter nu i vinter och den håller helt klart måttet. Jag har provat den i -18 och den var väldigt varm, så temperaturangivelserna går att lita på. Den ventilerar ut fukten bra, trots sin vattentäta beläggning på yttertyget. Nackdelen är att volymen är rätt stor.

Det märks att säckarna är designade för militärt bruk. Allting känns väldigt rejält och gediget till skillnad från min gamla haglöfs.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Venito Vilken sovsäck? 3-säsong, budget 2000:- Bo och sova 16
Mezzner Sovsäck: -10°, 1000 g, 2000:-, 195 cm Bo och sova 11
manke Sovsäck 2000 Bo och sova 3
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 2
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.