Solotält tips?

Hej! :cool:
Söker efter ett solotält som har minimala packmått och som helst väger under två kilo! Tältet skall främst andvändast på cykelresor samt enstaka i havskajak, dock ej under vintern.
Visst håller jag ofta med den grupp som hårdnackat anser att "Hilleberg är bäst i hela världen"( http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=1347 ), men nu tillåter min resbudget inga sådana "utsvävningar"!

Har funderingar på att "synda" och inhandla ett tält från staterna där utbudet av 1-pers tält är enormt( http://www.gearfinder.com/ss.asp?Fam=Tents&Family=Tents&image1.x=12&image1.y=9 ).

Så finns det någon som har någe tips?
Kan man finna bra lågpris alternativ på närmare håll?
Hur mycket påslag i tullen man får räkna med?

MVH!
Peter

PS; De tälten jag främst funderar på är Kelty Clark(klicka på bilderna längst ner på sidan; http://www.backcountry-equipment.com/tents/kelty_clark.html ) samt North Face Canyonlands( http://www.thenorthface.com/code/products/product_pages/10288_standard.html ). Synpunkter på dessa?
 
Puppa

Ja, om du vill ha minnemalt "tält" så kan du ju alltid försöka få tag i försvarets sovsäck övedrag (ofta kallad puppa). Har GoreTex likande material ås att man inte skall bli fuktig. Dock regnar det är det svårt att stiga upp utan att bli blöt samt att det inte får regna helt från fel håll för då är risken stor för vatten i puppan.
 
Extremlätt

Om du vill ha ett väldigt lätt tält så ta en titt på franska Supáir.
Det är ett tvåmanns enkelvävstält med fyra glasfiberbågar.
Vikten ligger på endast 850 gram.
Det finns även en variant med löstagbar absid som väger 1100.

Tältet ser väldigt klent ut men om man kompletterar med riktiga tältpinnar så är det nog helt ok på cykelsemestern och några kortare vandringar.

Se mer på http://www.litepac.com under butik/tält.

/Henrik
 
Har du funderat på lättpresenningsvarianten? Du kan komma ner under halvkilot... kolla på tex http://www.backpacking.net/makegear.html och följ länken 'Various Tarp Tents' så får du lite olika förslag.
Provade i helgen med en vanlig presenning 2.5 x 3.5 m, fungerade utmärkt trots regn och rusk. Man kan vika/spänna upp många olika modeller för att passa olika situationer. Det kanske inte det bästa alternativet till fjälls eller på en kobbe i skärgården men i skyddad terräng verkar det helt ok.

mvh p-a
 
Tackar för alla engagerade svar!

Hej! Bugar och bockar för tipsen! Vill dock be er som svarat om ursäkt!
Jag brukar själv tjatat om vikten av att man redogör i detalj för sina behov för att inte slösa bort andras tid mm och så blev det så här.

Borde skrivit att resan går till sydostasien och delvis regniga malaria trakter.
Jag har tidigare tyvärr beaktat och tvingats förkastat ovanstående lösningar.
Ett hyfsat välgjort tält med absid, inner och ytterduk är vad som jag behöver. Om det sedan väger mer än två kilo och kanske har plats för en till, then so be it:)!

Skulle därför bli mycket glad om ni och andra kunde komma med fler tips!!!
 
MHW Trinity!

Hejsan!
Tack Peter för dit tips! Terra Novas tält verkar vara av bra kvalité men tyvärr är priset där efter(ca 3500?).

Jakten är över och valet föll på Mountain Hardwear Trinity.
Inte riktigt ett lättvikts-solotält kanske, men 2.2kg(vägt i butik)är i mitt tycke är relativt lätt så det får gå. Skall i första hand fungera på långtur på cykel i sydostasien
Har sedan tidigare ett Nallo 3 tunneltält så med detta tältets liknande spec. var det inte riktigt vad jag letade efter. Anledningen var istället priset som var reducerat från 2700 till 1000kr. Det gjorde därför inte så ont att öppna plånboken ..;)!
Material och spec. gör det dock klart prisvärt.

Är väl medveten om att detta tält inte gör sig på fjället och synnerhet inte i vinterskrud, men det fungerar nog tillfredsställande resterande tid på året. Är inte något större fan av klipps-upphängda innertält då jag anser att påfrestningarna då koncentreras på några få punkter. Skall dock bli intressant att få prova hur det är rent praktiskt.
Att även få dit yttertältet i blåst och regn kan vara ett aber.

Att det inte är självstående kan vara ett minus på kanotturer i skärgården. Jag upplever dock att denna egenskap är lite överskattad. Ett smalt tunneltält vet jag av egna erfarenheter, är mer lättplasserat och sten finns nästan alltid att ankra med, om det är klippor ivägen för pinnarna(Y-formade vilket är ett pluss!). Har ännu inte sett ett kupoltält som inte behövt ankras, och sedan är det inte någon större brist på alternativa öar i skärgården.

Hämtade det idag så jag har därför inte hunnit syna det. Vet dock från olika utlänska forum att alla, och amerikanarna i synnerhet, friserar uppgiterna om mått och vikt. På MHW´s sajt upp ger man tex bara minimivikten som är 1,9kg! Sådant gjorde att jag nära nog struntade i köpet. Irriterande är även att de inte bryr sig om att ange uppgifterna i metriska mått. Det faktum att de har kunder på andra sidan pölen bekymrar dem föga. Men det går iofs igen i allt de företar sig. Fick tex med mig en Marmot-katalog där all info var på engelska och måtten i pounds och inch, men i prislistan kunde man läsa ord som "artikelnummer" och "storlek" samt priser i kronor, så katalogen var klart avsed för Sverige! :(

Det uppges dock ha en golvyta på 2.9kv.m, en absid på 0.6kv.m och en innerhöjd på ca103cm. Innertältet är 105cm som bredast och längden skall på pappret vara ca 260cm(låter lite mycket..) så det verkar som det är rymmligt för sin vikt.
Funderar även på hur hög den användbara sitthölden verkligen är! Med den toppiga formen vid främre bågen så är den nog snarare ca 90cm.

Fick det dock på öppet köp i två veckor så är det någon med erfarenhet av detta eller några av MHW´s andra tält så får ni gärna dela med er av era erfarenheter!

Skulle även vilja veta lite om deras material! Är det stor skillnad mellan nylon och polyester? MHW upper att yttertyget är i polyester men jag har funnit andra uppgifter som påstår att det är "nylon tafleta"etc.

Hur är det med vattentätheten? Är van att man mäter den i hur hög vattenpelare den klarar av, men jag fann bara upgifter i psi("rainfly waterproof to 80psi, floore waterproof to 100psi"). Hur räknar man om och hur står sig dessa värden?

Fann tältet efter att ha läst recensioner om att det skulle finnas en butik i Solna som hette KG Jonsson.
De har även ett 2-mans tunneltält från Haglöfs med nedsatt pris som verkade bra.

http://www.mountainhardwear.com/tents/3season/000186.html

http://www.summithut.com/catalog/product.asp?deptid=79&pfid=2418&mfgid=308&hires=1

MVH!
 
Översätta enheter

Till theDude!
Problemet med tillverkare och leverantörer som "friserar" viktuppgifter på sina prylar är tyvärr alltför vanligt. Det verkar gälla i princip alla prylar, inte bara tält, och även svenska prylar. Min tumregel är att alltid lägga till 10-15 % på den uppgivna vikten så kommer man närmare sanningen, ibland krävs ändå upp till 50% påslag!!! Tältet Supáir, som någon skrev om här ovan, vägde dock något MINDRE än vad tillverkaren uppgivit, i alla fall mitt exemplar (undantaget som bekräftar regeln...)

När det gäller amerikanarnas ovilja att översätt sina enheter till SI-enheter så tycker jag nästan det är bra att de låter bli. I de fall de gör det har jag upptäckt att de väldigt ofta räknar fel. T.ex. påstod en amerikansk tillverkare att deras damasker väger 60 milligram! Med länken nedan kan du själv enkelt räkna om vilka enheter som helst till de du själv vill ha!

http://www.digitaldutch.com/unitconverter/

Lycka till!
 
PSI -> mm vatten

Hej Peter.
Som konstruktör inom petrokemibranschen borde det vara nåt jag känner till. Sitter varje dag och river mitt hår i frustation över amerikanernas/britternas ovilja att använda metriska systemet.

mm vatten = PSI*6900/9.81

Sålunda: 100 PSI = 70 meter vattenpelare. Låter lite mycket ?

...Johan...
 
70 m vattenpelare?

Det låter i mitt tycke alldeles för mycket! Till Peter, följande hämtar jag ur MHW-katalogen:

Min Weight: 1.99 kg
Pack Weight: 2.30 kg
Floor + Vestibule Areas: 3.15 + 0.66 m2
Interior Height: 100 cm

Floor: Nylon Taffeta with a 3-layer 5000 mm waterproof polyurethane coating.


Som alltid så beror dock vikten på VAR i katalogen man kollar!:) Och samma sak gäller nylon/polyester mm...
Och golvets vattenpelare - på 4-säsongarna är det 1800 mm ...!??#

Vad gäller krokarna så tror jag inte att du behöver oroa dig, åtminstone på fyrsäsongsmodellerna är det "bomber".

/Magnus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dimman Tips på solotält Bo och sova 22
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sovsäck Solotält Bo och sova 11
Pancho08 Solotält för fjällvandring Bo och sova 36
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
YNWA Smidigt, lätt och billigt solotält Bo och sova 14
niklas1965 Köpa nytt solotält. Bo och sova 7
Mtess Solotält Bo och sova 25
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
frökenf Tips kvalitetstält med höjd invändigt Bo och sova 18
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
VandrarN74 Tips för chalet i Schweiz? Bo och sova 0
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
danisko Tips på sovsäck (vår-sommar-höst) Bo och sova 10
mseeri1 Bästa singeltält - tips!! Bo och sova 39
Smatter Tips ang. tält för varmare temperatur med risk för regn Bo och sova 5
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
museo12 Tips på rymligt fyramannatält för camping och vandring? Bo och sova 4
Hamplan Tips inför quilt/sovsäck köp sökes Bo och sova 10
tolwyn Tips på billigt men bra tält? Bo och sova 8
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.