Snötäcket uppför mellan Pyramiden och Knivkammen

Tack för alla tips - jag knallar helt enkelt dit och kollar läget så får vi se om jag tar mig upp eller inte!! Det är väl lättare när man väl är på plats för det är ju inte bara snön och branten man ska ta hänsyn till utan även vädret. SÅ jag skriver när jag kommit tillbaks!
Ha det gott!
//Linda
 
Re: Vågar man gå utan stegjärn??!!

Jönsson72; sa:
Hej!
Bra bild och beskrivning - men jag har hittills blivit rekommenderad att gå andra sidan, alltså till vänster. Jag har inga stegjärn och har inte planerat att använda sådana, var skulle du rekommendera mig att gå då? Nu börjar jag bli lite skrajjsen för att det inte kommer att gå att genomföra turen...
Tacksam för svar från dig och Peter Törnlind, gärna så snart ni har möjlighet. Jag åker idag vid 18tiden uppåt och kan kolla utsidan.se ända till imornförmiddag.
När det gäller glaciärer så har jag följande råd:

- Gå aldrig utan isyxa
- Gå aldrig utan stegjärn
- Gå aldrig oinknuten över snötäckt glaciär om du inte har vääääääldigt bra koll på hur det ser ut under!

Exakt var gränsen mellan glaciär och snöfält går i det aktuella fallet har jag inte riktigt koll på men om man ser vandring över snö som ett alternativ så bör man definitivt kolla upp om man har glaciäris under sig. Om jag skulle vara det minsta osäker och sakna isyxa, stegjärn, rep och kompisar så skulle jag välja fast mark, dvs. klippan.

/Fredrik, med två glaciärkurser i "bagaget" varav den senaste avslutades för 6 dagar sedan...
 
VAr försiktig

Jag känner inte till glaciären i fråga så bra (har bara gått den en gång) och använde därför största försiktighet, rep, stegjärn och isyxa...

Men det är klart är man två kommer det fortfarande att vara väldigt besvärligt om jag eller min flickvän ramlar i en spricka. Vår plan var släppa rygsäcken och repklättra (prusik) upp?

Längre glaciärturer skall man göra i replag med snöankare, isskruvar, bröstsele och val intrimmade...

Men hundratal personer går där varje år och jag såg inga tillstymmelser til sprickor, men man vet ju aldrig...

Peter med bara en glaciärtur i bagaget (8 dagar i Norge;-)
 
Snöfält eller inte...

det går att klättra på berget också, en bit in till höger ifrån snö, eller glaciärfältet. Bara man tar stöd med händerna (och inte har anlag för svindel) fixar man det galant!
 
Nog kan det vara besvärligt att passera ibland, men glaciärsprickor? Glaciären har ju på senare år smält så mycket att den delats i två delar, och den övre delen är väl att betrakta som "död", dvs sakna den massa som krävs för att generera rörelse. (och sprickor.)
Branta snölegor med iskärna är dock en fara som inte ska förringas, jag minns en gång på Sielmatjåkka.. Nå det är en annan historia!
\Åke, som bara har gått en glaciärkurs, för nåt decennium sen
 
Såhär blev vår vandring!

Hej!
Hemma igen efter en underbar vecka i Kebnekaiseområdet. Det blev inte enligt ursprungsplanen, men så är det ju i fjällen - allt kan hända. Såhär blev det i allafall; fredag den 13 augusti tog vi båten från Nikkaluokta upp i Vistasdalen, därefter gick vi ett par kilometer innan vi slog läger. En hel del mygg fick vi det tvivelakiga nöjet att dela tältet med...samt att vi höll på att tutta eld på absiden genom att välta gasolbrännaren så reglaget hamna på max!! Snacka om att jag fick puls!! Nåja, det slutade bra och efter en rejäl måltid och en konjak så somnade vi gott. Regnade på natten men dagen efter så var det bra väder och vi fortsatte genom den ganska trista terrängen med siktet inställt på Vistasstugan. Det visade sig att då vi börjat leva utan klocka så hade vi haft en oplanerad sovmorgon...så vi hann inte ta oss till Vistasstugan på lördagen utan slog upp tältet på en jättetrevlig myggfri tältplats precis vid sista bron (den som leder över till bla Kaskasavagge). Regnade även denna natten, och det höll i sig på söndagen när vi vaknade. Det hade även börjat blåsa så vi hade inte så bråttom iväg på morgonen utan tillbringade en bra stund av förmiddagen med att läsa i tältet. Söndageftermiddag klev vi dock fram till Vistasstugan genom buskagen, där blev det chokladkaka och lite snack med stugvärden och en annan vandrare. Den vandraren hade en sovsäck som klarade minus 30, men han hade ändå frusit! Sen knallade vi vidare mot Nallo. Från fint väder till hällregn på bara ett par minuter när vi lämnat stugan bakom oss. Temperaturen sjönk och det gjorde även humöret - så när vi var någon kilometer från foten av Nallo så satte vi upp tältet och kröp in, blöta som hundar. Vi kollade vår termomterer som visade +4 grader. Kyligt som tusan den natten och det fortsatte regna ihärdigt och tidvis kom det snöblandat. På morgonen (måndag) så såg vi att det var snö på alla toppar runt oss. Det regnade fortfarande så vi knyckla ihop vårt dyngsura tält och började gå mot Nallostugan. Lite senare blev det uppehåll, men det var någonstans i den här vevan som vi bestämde oss för att strunta i ursprungsplanen som gick via Trepassleden, och istället för att vika av mot Unna Räita så fortsatte vi ner mot Sälka. Det kändes inte helt safe när det kommit snö! När vi började närma oss Sälkastugorna så blev det strålande väder, och vi slog läger i strålande kvällssol nån kilometer innan stugorna. Denna natten var det +5 grader. När vi vaknade på tisdagsmorgonen var det helt underbart, vädret var härligt och vyerna vackra. Vi njöt och tog det lugnt, fotograferade lite och sen hade vi en överläggning om hur vi skulle fortsätta vår tur. Vi kom fram till att vi nog skulle göra Tvåpassleden (genom Kaskasavagge, över till Koupervagge och sen till Tarfala). Då vi inte var säkra på hur lång tid det skulle ta så bunkrade vi lite extra mat nere i Sälkastugorna innan vi började gå mot Kaskasavagge.
När vi kommit in i Kaskasavagge så började det regna...hala stenar som inte låg helt stilla och lite uppförslutning. Det var en kämpig vandring bort till sjön där vi slog upp tältet. Vid 21-tiden visade termometern +1 grad, och det "regnade" till och från. Jag frös som en hund den natten trots whisky! Hade värmekuddar som (sånna man kokar upp och som man sen kan knäcka) vi knäckte och stoppade ner i sovsäckarna men det var ändå svinkallt.
Dagen efter (onsdag) när vi vaknade var det betydligt varmare, +12 grader, och efter ett halvt dopp i bäcken så var vi redo att börja stånka oss uppför passet. Det blev en hel del pauser på vägen upp, det var både tungt och halt. Det kom både regn och snö på oss! Uppe på toppen så skiftade vädret och det blev superfint, strålande sol och vindstilla - där lagade vi lunch och njöt. Fotograferade en del och sen bar det av nerför. Här var stenarna hala, och en del låg inte helt still heller. Åkte kana på ett snötäcke! Nere i dalen hittade vi en mossig plats med gott om sten...där satte vi upp tältet, det var liksom inte så mycket att välja på. Det var +4 grader den kvällen och ingen av oss frös på natten.
Torsdagsmorgonen när vi vaknade var i världsklass! Stack ut huvudet genom tältöppningen och såg en spegelblank sjö, längst bort ett maffigt berg och solen som började treva sig upp bakom de höga kammarna. och runt oss var det mäktiga branta berg. Otroligt vackert!! Efter att ha brutit upp lägret och börjat bege oss så hittade vi några rös som vi följde, således inga bekymmer att ta sig uppför nästa pass. Väl däruppe så drog det in lite dis och det började dugga lite lätt. Vi gick så vi kom på västra sidan om Svarta sjön och där fortsatte vi i snötäckena bort mot Tarfalavagge. Det stod i Grundstens bok att man skulle hålla mot Giebnebakti för att undvika klippstupet - men vi höll inte tillräckligt åt det hållet och vips så stod vi på kanten till stupet och jag blev lite nervös för hur sjutton vi skulle ta oss ner! Men vi gick tillbaks och gjorde ett nytt försök och då hittade vi rätt. Vi kanade/hasade/tumlade nerför kanten på glaciären och när vi kom ner till stranden så gjorde vi lunch. Efter det så knallade vi bort till Tarfalastugan och då blåste det på ganska bra, men det var uppehåll (!). Pratade lite med stugvärden och sen fortsatte vi ner mot Forskningsstationen. Vi tänkte slå läger strax efter den, men då började det regna kraftigt och då satte vi båda in autopiloten...vi sket i allt och bara gick med bestämda steg mot Kebnekaise fjällstation. Blött, blött och stigen var knappt gångbar bitvis. När vi kom över bron nere vid fjällstationen slog vi upp tältet i sörjan och snabbade oss in i tältet för att få på torra kläder. Det hällregnade hela natten och jag kollade ut ett par gånger för jag var orolig att det skulle börja flyta i absiden - men det var ingen fara. På morgonen fortsatte det ösa ner och då blev det på med de blöta kläderna och marsch upp till fjällstationen. Varmt kaffe och macka!! Vi kollade på väderprognosen och det skulle fortsätta vara regn tom måndag, då var valet lätt...packade tältet och gick till Laddjujohka, där tog vi båten, sen gick vi till Nikkaluokta och tog bussen till Kiruna. Trots det blöta avslutet på vandringen (som kortade ner turen med en dag) så är vi otroligt nöjda. Detta var min tredje vandring och min sambos första - men det blir fler och vi har redan börjat planera för nästa år!
//Linda
 
Tackar för

Jag har de sista 10 åren "grunnat" på att från Vistas gå upp via 1938 toppen i Mårmamassivet (f.d Mårmatjåkko stortopp, numera namnlös) och därefter 1888 toppen Mårmapakte i Mårmamassivet. Detta gjorde vi i år med start 14 aug. Nedfart vid Måskomårma fast den övre "grytan". Tyvärr missade vi utsikten österut p g a dimma men västerut var det klart under 1600 m nivån. Snöpulsning som oftast över 1800 m.
Jag blev så inspirerad av denna tråd så vi bestämde oss för att ta "jojon" som "förrätt".
Vi startade söderifrån den 14 aug via Tarfala och upp vid sidan av Kebnepaktepakteglaciären. Den har smält av rejält sedan jag gick där sist och numera går moränryggen upp mot bergväggen.
Vi lät dock av säkerhetsskäl bli att ta "Pyramidpasset" söderifrån då det aldrig skulle falla mig in att ta en glaciärpassage på två man och osäkrad. Jag förstod också av mötande att det inte var realistiskt att ta "hyllorna" väster om glaciären i nedåtstigande rikting.

/Björn
 
Nix

Emmma; sa:
På vägen har jag tänkt att bada i Kaskasjaure och sjön mellan Tjäktjapakte och Tjäktjatjåkka. Brrrrr :)

Peter: Blev det något dopp i Tjäktjatjåkka-sjön?

Hej på dig.

Nix, det blev inget dopp där. Knät krånglade lite efter pyramidenglaciären så jag skippade både 1934-toppen och Tjäktja-sjön. Däremot lekte jag oliv bland isbitarna i Kaskajaure. Brrr! Dubbel-Brrrr!

I sommar kommer jag inte att passera där så du kan hinna före! :)

Ha dé fint!
Peter P.
 
Hej!!

I år har jag funderingar på att gå mellan Tarfalastugan, med bara en dagryggsäck, över till Singi eller Sälka via Koupervagge. Har någon gjort det och vet ni hur lång tid det tar - är det rent av ej genomförbart och kanske dumt? Inget tält utan bara trangia mat och regnställ.

Hälsar Linda
 
Sälka-Tarfala

Jönsson72; sa:
Hej!!

I år har jag funderingar på att gå mellan Tarfalastugan, med bara en dagryggsäck, över till Singi eller Sälka via Koupervagge. Har någon gjort det och vet ni hur lång tid det tar - är det rent av ej genomförbart och kanske dumt? Inget tält utan bara trangia mat och regnställ.

Hälsar Linda

inga större problem, har själv gått från Sälka via Kuopervagge till Tarfala i spöregn och cirka +5 grader med långfärdspackning och det tog drygt 6 timmar.

det går rätt sakta i Kuopervagge pga mycket sten fast med dagsryggsäck inga problem.

teleskopstavar rekommenderas när man ska balansera på stenarna.

Bäcken i Kuopervagge behöver ej vadas utan man kan utan man går "över" där bäcken har ett underjordiskt förlopp nära de långsmala sjöarna i Kuopervagge.

MVH Mats
 
passet på håll

Jag har inget tidigare år att jämföra med, men det verkar möjligt att gå där. Det ligger snö, med en liten glaciärbildning på Pyramidens sluttning. Jag passerade förbi den 30/7 på väg runt branten till Unna Räitastugan, har inte gått upp i passet själv.
Jag mötte tre som gått genom Mårma och tänkte gå där du menar och fortsätta in på Jojoleden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ralphandersson Bära en 3-åring uppför Helags eller Storsylen Fjällvandring 3
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
ElinaK Sällskap uppför Kebnekaise Fjällvandring 4
fotomangan Uppför Akka Fjällvandring 8
BlueSkys Pris båttransport uppför Visttas Fjällvandring 11
Pirhana Rookie på väg uppför Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
S.Hellman Genväg mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 11
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Jeremiah Johnson Mellan Bulkas och Tjåggnåristjåhkkå Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
PZON_390 TAXI mellan Funäsdalen och Ramundberget Fjällvandring 5
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
hedtjarn Genväg mellan Hoiganvággi och Kårsavagge Fjällvandring 12
skogsfia Leden mellan Orusjohka och Kaisepakte Fjällvandring 7
t_andersen Vad mellan Tarraluoppal och Njoatsosvagge? Fjällvandring 5
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
sofiasahlen Stugor mellan Katterjokk – Abisko? Fjällvandring 5
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
birru Vadbar jåkk mellan Teusajaure och Satihaure? Fjällvandring 3
Drybags Tips på vandring mellan Stockholm och Nordkapp Fjällvandring 0
Tanglan Ravin mellan Singibakti och Vierranvarri Fjällvandring 3
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
Mattias33 "Högplatå" mellan Vistas och Leavasvaggi? Fjällvandring 15
Caminista Vad mellan Vålåstugorna och Helags? Fjällvandring 7
disgruntled Hur ser det ut mellan Abisko - Nikkaluokta nu? Fjällvandring 0
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
pixbopelle Svårt vad mellan Rádujárvi och Miesákjávri nära Alesjaurestugorna? Fjällvandring 7
Slagathoria F d anläggarvägen mellan Katterat och Hunddalen Fjällvandring 8
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Härjedalingen Finaste vägen mellan Staloluokta och Kvikkjokk? Fjällvandring 7
virre-valle Gena mellan lederna i Jämtland? Fjällvandring 3
lokatten Vandring mellan Saltoloukta-Kvikkjokk Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.