Slicks till MTB - dimensionens inverkan

Aminida; sa:
Jag ska också köpa landsvägsdäck till en mountainbike. Jag blev rekommenderad dessa:

"länk"

Fattar inte vad storlekarna betyder bara... Att den första är 2 cm bred förstår jag ju, men vad betyder egentligen 42-622 och 50-559?

Antar att det är 26x2 jag ska ha...

MTB-däck brukar beskrivas i tum, dvs 26x2.00 betyder 26 tum i diameter och 2 tum brett. Bredden är alltså inte 2 cm utan drygt 5cm. Låter som väldigt feta däck för att vara rekomenderat för landsväg, särskilt med den mönstret.

Skulle tror att detta däck är mycket bättre för ren landsväg: http://tinyurl.com/4bn45
 
Ehhmm, men är inte det lite "fel" att ha slicks på en Mtb?! Skulle man då inte behöva "dreva" upp hela växelsystemet också? Växlarna är ju rätt "låga" för att bara cykla på asfalt.. Är det inte lite som att ha slicks på en traktor. =D
 
Con Vector; sa:
Aminida; sa:
Jag ska också köpa landsvägsdäck till en mountainbike. Jag blev rekommenderad dessa:

"länk"

Fattar inte vad storlekarna betyder bara... Att den första är 2 cm bred förstår jag ju, men vad betyder egentligen 42-622 och 50-559?

Antar att det är 26x2 jag ska ha...

MTB-däck brukar beskrivas i tum, dvs 26x2.00 betyder 26 tum i diameter och 2 tum brett. Bredden är alltså inte 2 cm utan drygt 5cm. Låter som väldigt feta däck för att vara rekomenderat för landsväg, särskilt med den mönstret.

Skulle tror att detta däck är mycket bättre för ren landsväg: http://tinyurl.com/4bn45

Jag menar ju tum förstås! Haha...

Jag tror han rekommenderade dessa däck för att jag ska cykelsemestra, och kanske även kommer cykla på en och annan grusväg.
 
Ritchey, TOM SLICK

Jag kör ett par Ritchey "TOM SLICK" i storlek 26 x 1 tum på ett par Rock SCX/OCR fälgar (standardstorlek för MTB), och är toknöjd. Det är lätt att få upp ett bra tryck i däcken och då de är riktigt smala ger de både litet motstånd och är ruskigt snabba att accelerera upp i hastighet vid asfaltkörning. MTB med slicks gör sig bra i stadsmiljö då man får ut mer av en snabb acceleration än en hög toppfart. Möjligen kan växellägena kännas lite väl täta men det är en vanesak.
/R.J.
 
mad as ice; sa:
Ehhmm, men är inte det lite "fel" att ha slicks på en Mtb?! Skulle man då inte behöva "dreva" upp hela växelsystemet också?

Beror ju på vad man vill ha och hur kinkig man är. De stora skillnaderna mellan MTB och landsvägsväxlar är generellt att MTB har en lägre högsta utväxling pga sina mindre framklingor (MTB 44-46, racer 52-53)och landsvägsväxlarna täcker ett mindre spann (MTB 11-32, racer 11-21).

Skillnaden som kommer av den mindre högsta utväxlingen uppstår ju först när man ligger på den högsta växeln och ändå tycker att kadensen blir för hög, och för mig är det varken ett stort eller ett vanligt problem ;-)
Vill man så är det inget som hindrar en från att sätta en "landsvägskassett" på en MTB.
 
Spezialised Fatboy är riktiga slicks, dvs inget mönster och de klarar ca 100 psi, lika mycket som racingdäck. De är jättebra på asfalt, men på gräs m.m. är de hala och nästan oanvänddbara.
På plattmark räcker en MTBs utväxling, men vid cykling utför eller i grupp bör den ändras.
 
Utväxling

mad as ice; sa:
Ehhmm, men är inte det lite "fel" att ha slicks på en Mtb?! Skulle man då inte behöva "dreva" upp hela växelsystemet också? Växlarna är ju rätt "låga" för att bara cykla på asfalt.. Är det inte lite som att ha slicks på en traktor. =D

Jag har kört en del asfalt med en något ombyggd MTB. Problemet med utväxlingen ligger för mig inte i att jag saknar de höga växlarna. Jag har växlar upp till över 40 km/h och fortare cyklar jag inte så ofta. :)

Problemet för mig är att vid "marchfart" på plan mark så hamnar jag i skarven mellan mellanklingan och stora klingan. 32 är för litet, man får ligga längst ut på kassetten. 44 är för stort, man får ligga längst in på kassetten. Det sliter på drivlinan, och är bökigt när man vill växla. Jag får byta mellan framdreven mest hela tiden, och därmed ofta byta ett par tre växlar där bak varje gång. Det är tröttsamt i längden.

På min racer kan jag köra på 39-drevet mest hela tiden, och bara använda bakväxeln. Mycket bekvämare.

Peter
 
Peter skrev:
Problemet för mig är att vid "marchfart" på plan mark så hamnar jag i skarven mellan mellanklingan och stora klingan. 32 är för litet, man får ligga längst ut på kassetten. 44 är för stort, man får ligga längst in på kassetten. Det sliter på drivlinan, och är bökigt när man vill växla. Jag får byta mellan framdreven mest hela tiden, och därmed ofta byta ett par tre växlar där bak varje gång. Det är tröttsamt i längden.

På min racer kan jag köra på 39-drevet mest hela tiden, och bara använda bakväxeln. Mycket bekvämare.

Peter

Jag bygde en pendlar hoj av en gammal Mtb med 1,3" slicks. Jag behövde köpa nytt vevparti och köpte ett billigt Shimano Nexave för 340:- det har 48-38-28 och passar väldigt bra med slicks. Jag kommer att byta kasetten som åxå är slut till en 12-23 racerkasett för att få tätare växlar. För att återgå till grundfrågan tror jag att du hittar 1,3" slicks som fortfarande är lätta och snabba och som passar dom flesta mtb hjul bra.

Lycka till med köpet /Mats
 
Hejsan.

Jag har 1.3" slicks på framhjulet, continentals "sport contact". Storleken passar riktigt bra till asfalt (så klart) fast man tar sig fram på grusvägar och mindre bra grusvägar likväl..jag har använt dem på sand också vilket inte är riktigt lika bra som större däck men det fungerar. Just continentals sport contact har rullat 600mil utan punktering så det är helt klart godtjänt av mig.

På bakhjulet har jag inte vågat att använda mindre än 1.6".

/Jimmy
 
sport contact

jag kan instämma i sport contacts förträfflighet även om jag inte kört lika långt på dem ännu.

De passar även alldes utmärkt på lite bredare fälgar. Bak har jag en fälg med 24mm innermått och contidäcket sitter som gjutet utan problem.
 

Guest

Gäst
Re: sport contact

_rikard_; sa:
jag kan instämma i sport contacts förträfflighet även om jag inte kört lika långt på dem ännu.

De passar även alldes utmärkt på lite bredare fälgar. Bak har jag en fälg med 24mm innermått och contidäcket sitter som gjutet utan problem.

Och jag kan bara instämma helt i det citerade.
Exakt samma situation här.

Dock är de bara 29 mm, inte 32 som storleksangivelsen antyder, men det är tydligen det normala i cykeldäckssvängen.
 
däck

det spelar inte alltid en så stor roll hur bred däcken är...gummiblandningen och själva uppbyggnaden av däcket kann göra storra skillnaden med...det vill säger att man kan tex tar
schwalbe stelvio 1 tums däcket som en av det snabbaste,lätteste,och skönaste däcket-alltid särkert i kurver och litte rullmotstånd men tyvär nästan ingen punkteringsskydd(bästa däcket på marknaden ifall du vill anv.cykeln till nån kort triathlon tävling eller sånt)
continental grand prix 3000 1 tum har ett litte långsamere gummi men annars litte bättre punkteringsskydd(bästa däcket för korta utflykter eller vätternrunda tex.) ritchey bygga i 1 1,2 och 1,4 och är allihopa väldig snabba och bra däck( 1tum snabbast) men tappa lätt greppet när det bli under 5grad kallt(gummi`n bli helt enkelt för hård då)
Hutchinson har sin topp slick(even kallad gold slick)med 1,2 tum som har ett relativ långsamt gummi(som man som "normalkörare nog inte lägger märke till) men det är så pass bra uppbyggd att man egetnligen aldrig få nån punka,du kan tom åka i skogen med-är verkligen bästa allround däcket som har byggds genom åren(...min absoluta favo. billigast att köpa hos cykel city 245kr http://www.cykelcity.se...)
det där schwalbe marathon däcket som har nämmts tidigare är egentligen en vidareutveklingen från en gammal klassiker som användes mycket av långdistance cyklister vid mitten av 90tallet,bra att har för allround men däcket är myket långsamt och går faktist sönder med...
några andra bra slicks finns egentligen inte,pannaracer har byggd ngr förut som var väldig bra men de finns inte längre och så finns förstås massa olika från continental men de är egentligen alla för att åka i stan med...köp bara inte nåt annat inte nämmt märke,de brukar alla vara super dåligt på nåt sätt...
om du köpa slicks bör du tänkar på hur mycket tryck du kör...alltid bäst mellan 6 och 8 bar(beroende på däck) när man har högre tryck går det litte lättare att köra fort men man kan rätt lätt köra sönder sina hjul(speciell nav) för att alla stötta går direkt igenom och man få rätt lätt punktering genom glas och andra vassa,spetsiga saker...och har man lägre lufttryckt då bli rätt lätt en snakebite(man slår sönder slangen genom att kör mot "vägg"kanter och sånt)
fälgarna spellar egentligen inte så stor roll hur bredd de är,de flestar mtb-fälga är mellan 22 och 26 mm brebb har man litte bredare däck kann man undvika snakebites littegrann men kan inte köra så snabba kurvor då fälgen kan ibland tar i vägbanan(ytterst sällan)
utväxlingen skulle jag föreslår att du testa först,för att oftast behöver folk inte de stora växlar men det beror också mycket på hur man har trainat upp sig vill säger att alla maniskor kör olika växlar i olika hastigheter och så vidare...
glöm ej att du behöver passande slanger också!

...lyckar till...
...fuchs@euromail.se...för mera fråga kring cykel....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
magblixt Slicks Mountainbike 8
Kogoyo Åre - var till kalfjället? Mountainbike 8
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
RedBreather Spår till GPS/Smartphone Mountainbike 1
l_udde Remote kit till ROCK SHOX Ario RL för Scott twinloc Mountainbike 0
viggrun CykelVasan 2014 - time lapse från start till mål Mountainbike 11
thureb Treriksröset till Grövelsjön I dagens DN Mountainbike 3
Enzym bygga om en vanlig cyckel till ihopfällbar Mountainbike 10
Scholander Till er kunniga om en mountainbike Mountainbike 11
hassex Pimp från 3 till 2 speed Mountainbike 5
hassex Pimpa min bike från 8 speed till 9 speed Mountainbike 5
Förövaren Hjälp med reservdelar till min crescent Mountainbike 4
4623 Kärra till fulldämpat? Mountainbike 6
kalle111 Kassett och kedja till nishiki 301 Mountainbike 4
CajsaNilsson 2 hardtail MTBer stulna i Umeå natten till 15e maj Mountainbike 0
Fotoroger Bästa vägen till Pältsa Mountainbike 1
MagArne Rätt däcktryck till hybridcykel Mountainbike 16
froilan Bromshandtag till Shimano XT läcker olja Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
MagArne Fjädrande sadelstolpe till stel hybrid Mountainbike 7
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
Aldrin MTB till 11 åring Mountainbike 3
Frida1 Hjälp till cykelköp! Mountainbike 6
nertus Bromsbelägg till Avid BB7 Mountainbike 3
Jozii Mtb till bruk i Göteborgs skogar Mountainbike 13
MonicaKa 9-delat reglage till 8-delat baknav? Mountainbike 11
enghult Till&från-jobbetcykel sommar + vinter Mountainbike 18
EasyRider Passar pedalen till skon? Mountainbike 6
Henkan94 Kostnad på byte till skivbroms Mountainbike 3
marieb Hur går jag till väga för att börja cykla Mtb? Mountainbike 7
nermander Damasker till dämpare? Mountainbike 9
greenjuice Vad krävs att byta till Singlespeed Mountainbike 13
dsmith Hörlurar till cykling Mountainbike 22
Joakim Ambrosson Fodral till cykel? Mountainbike 3
maslit98 Reservdelar till Rock Shox Indy SL Mountainbike 2
fredrik_h Hjälp med att finna Rep. ställ till min mtb Mountainbike 2
jöran Kartfodral till cykel Mountainbike 5
XmadiceX Olja till kedjan? Mountainbike 30
klingeborn Lift till Finnmarksturen från Uppsala Mountainbike 0
eliljendahl samåkning gbg-sthlm till 08xc Mountainbike 3
Klassebasse Great Divide: Kanada till Mexico Mountainbike 9
Drifter Vilket är bästa smörjmedlet till kedjan? Mountainbike 5
mackan42195 MTB-Tjej till Åre Extreme Challenge Mountainbike 0
thomalin Cykelställ till bilen... Mountainbike 12
Jonik Cykelväskor till mtb Mountainbike 12
drifted jump till biken? å vilken bike e bäst? Mountainbike 8
Mathew Förvaring av batteriet till Mirage X (över sommaren)? Mountainbike 3
xnation Webbadress till Alesa Mountainbike 0
Mathew XT bromshandtag till Giant MPH-3 skivbromsar??? Mountainbike 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.