Pimpa min bike från 8 speed till 9 speed

Min drivlina väldigt sliten eftersom den var 8 Speed valde jag även att passa på att klassa upp till 9 Speed. Jag köpte komplett vevparti, reglage, kassett, kedja, bakväxel. Som vevlager valde jag Shimanos Holowtech 2, lagret har episkt usel livslängd. Men lagret är otroligt tekniskt sexigt så valet var lätt

Jag köpte grejerna från Tyska Rose och det funkade helt klanderfritt jag hade grejerna på 3 dagar. Reservdelar är fånigt billigt. Så det lönar sig att fixa till sin bike. Dock bygger det på att man kan göra jobbet själv. Skall man leja bort jobbet blir det förstås dyrare
 

Bilagor

  • 8-91.jpg
    8-91.jpg
    53.4 KB · Visningar: 581
  • 8-9.jpg
    8-9.jpg
    64.5 KB · Visningar: 576
På internet finns det en hel del åsikter om HT lagret

http://www.mtbr.com/cat/drivetrain/...ech-ii-mountain-bb-set/prd_426821_104crx.aspx

Lagrena har varit dåligt fyllda med fett från början och tätningarna har varit dåliga.

Eftersom lagrena sitter utanför hylsan är det förstås väldigt utsatt. Dock verkar man ha jobbat med problemet på Shimano mitt lager formligen dröp av fett och tätningen kändes hyffsat styv. Så med lite flax kommer mitt lager att hålla. Men funkar det dålig så är jag iallafall psykiskt förberedd. men som sagt jag håller tummarna.

Lagret känns dock otroligt fint stabilt och exakt

Hans Friedel
 
jag undrade bara om det var allmänt förekommande, för mitt hollowtech är skit. det högre lagret rullar dåligt och det går inte att bara byta ut lagret som man ju kunde hoppats.

som tur var så skickade rosebikes två vevpartin till mig trots att jag bara beställde (och betalade för) ett =)
 
Kollar man på internet finns det dom med samma erfarenheter som du och sedan finns det dom som är väldigt nöjda.

Tydligen är det viktigt att vev hylsans (ramen) gavlar är rena och plana

Jag fick också med ett extra lager
 
Halvårsrapport

Jag har nu använt lagret typ en säsong och det har funkat kanon. Vevpartiet är väldigt styvt eftersom lagrena sitter så nära veverna. All kraft från pedalerna går direkt till kedjan. Jag är dock noga med att skölja av vevpartiet efter användning. Jag har också tagit bort vevarna en gång och gjort rent. Det är viktigt att man drar ihop vevpartiet ordentligt det sitter gummitätningar på vevarna så det är viktigt att dom ligger an mot lagrena.

Men som sagt väldigt nöjd. Jag tror också att jag har något XT version men jag är inte säker. Lagret är iallafall guldfärgat

Hans Friedel
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.