Skryllermarks röd eller blå?

Man hamnar ibland i kortare passager där det inte går att åka. Man stakar sig fram. Ibland går inte ens det. Jag tänker att gränsen för det flyttas om man jämför röd och blå?

Vilka är nackdelarna med de blå?
De är ju bara 2 cm längre. Vad jag förstår så har de "moderniserat/trubbat till" de blå jämfört med förut.
Är det så att framtill så avslutas huvudradien närmare foten på de blå? Är det isåfall icke optimalt för merparten av åkningen?

Jag provade de röda igår. Mycket nätta på foten och väldigt livliga. Har nog bara åkt på skridskor med längre slipradie tidigare.
De tidigare blå hade en flackare kurva (27 meter) än röd (25} och det kanske de fortfarande har.
Skyllermarks skriver att de har börjat slipa multizonkurvor vilket jag tror är en usp bland långfärdsskridskor.
Multizonkurvor är vanliga bland hockeyskridskor, men bland fart och långfärd är enkelkurvor vanligast. Kanske inte helt enkelt att hitta någon som har Skyllermarks kurvmallar?

Den blå med 2 cm extra nos och flackare kurva lär sjunka ner mindre i mjuka slaskisar, men röd och orange går att bygga mer fart på hårda isar.
Det är enklare att ta överstegs och ytterskär med kortare skenkurva. Kortare kurva svänger snabbare och greppar bättre.
 
Längre nos kan vara positivt om man åker med fasthälsbindning på ojämn is.
Med lös häl så är det knappast någon fördel i praktiken.

Kortare skridsko är lättare och kortnos är fördel vid saxning samt vid aktiv åkning framåt med en "stora D" rörelse med pendelbenet vid mer framåtlutad position.

Thure
 
Hej , lyfter tråden
Ute efter nya skridskor, fokus turåkning (varierande is) framför hög fart (plogad bana).
Fastnat för Skyllemarks men osäker på modell o längd, har strl 44 (BC) pjäxor.

Velar mellan de blåa 44 cm (el 49 cm?) alt. röda 45.
Fattat det så att det blir lite kortare åkyta m blå men lite "tryggare" gång på stökigare is.
Är det ngn större skillnad?g Ngn som testat både röd o blå (olika längd)?
Vilka ska jag välja? 😬
 
Fattat det så att det blir lite kortare åkyta m blå men lite "tryggare" gång på stökigare is.
Är det ngn större skillnad?g Ngn som testat både röd o blå (olika längd)?
Jag tror inte åkytan är längre på den röda. Lundhags T-skate 45 och T-skate pro 42 brevid varandra med bindningens infästpunkt centrerad. Lika lång åkyta framför pjäxpinnen och långnosen knappt 10 mm längre bak.

IMG_2231.jpeg


Provade Skyllermarks Orange i helgen på bitvis ganska bucklig is och balansmässigt kunde jag inte känna någon skillnad. Orange och Röd uppges ha lika skenprofil.
Skyllermarks har en snyggare uppslipning, men stora skillnaden är multiradiekurvan som kändes trevligare på bucklig is.
Mina omslipade T-skate har 23 meters kurva, T-skate pro 21 meter jämfört med Orange 8-23-8 meter.

Jag tror stavåkare uppskattar Skyllermarks Blå mer, pga de sällan använder de möjligheter trubbnosen ger, dvs droppad nos och svängande skär.

Långnosen kanske klättrar något bättre på ojämn is, men den praktiska skillnaden är väldigt liten.

Jag tycker kurvan ger den största skillnaden och den större nosen har mindre betydelse. 3 cm extra i nosen försvårar inte överstegssvängar mycket, men flack kurvradie gör det.
 
Jag tror inte åkytan är längre på den röda. Lundhags T-skate 45 och T-skate pro 42 brevid varandra med bindningens infästpunkt centrerad. Lika lång åkyta framför pjäxpinnen och långnosen knappt 10 mm längre bak.

Visa bilaga 43669

Provade Skyllermarks Orange i helgen på bitvis ganska bucklig is och balansmässigt kunde jag inte känna någon skillnad. Orange och Röd uppges ha lika skenprofil.
Skyllermarks har en snyggare uppslipning, men stora skillnaden är multiradiekurvan som kändes trevligare på bucklig is.
Mina omslipade T-skate har 23 meters kurva, T-skate pro 21 meter jämfört med Orange 8-23-8 meter.

Jag tror stavåkare uppskattar Skyllermarks Blå mer, pga de sällan använder de möjligheter trubbnosen ger, dvs droppad nos och svängande skär.

Långnosen kanske klättrar något bättre på ojämn is, men den praktiska skillnaden är väldigt liten.

Jag tycker kurvan ger den största skillnaden och den större nosen har mindre betydelse. 3 cm extra i nosen försvårar inte överstegssvängar mycket, men flack kurvradie gör det.
Ok, tack för input !

Hur mkt påverkar längd på åkytan för åkningen?
(tex skenlängd 44cm jmf 49 cm?)
 
Var inne och pratade med Pikmakarn häromdan och de kommer med en egen 3 radiersskridsko med kort nos i 2 korta längder Lättast av alla och med sidojustering
Ska tydligen kosta typ 2500 med bindnig
Jag kör själv med Pikmakarn Svart som jag tycket är lite bättre än Skyllermarks blå o röd
 
Var inne och pratade med Pikmakarn häromdan och de kommer med en egen 3 radiersskridsko med kort nos i 2 korta längder Lättast av alla och med sidojustering
Ska tydligen kosta typ 2500 med bindnig
Jag kör själv med Pikmakarn Svart som jag tycket är lite bättre än Skyllermarks blå o röd
Intressant, sa han när det händer? Klart lockande för mig som också trivs med deras "svarta" och verkar behöva sidojustering.
Att de är lättare beror väl mest på den tunnare skenan; jag är lätt och märker inga nackdelar (tvärtom), men de passar kanske inte tyngre åkare?
 
Var inne och pratade med Pikmakarn häromdan och de kommer med en egen 3 radiersskridsko med kort nos i 2 korta längder
Vet inte om de slipare som har Skyllermarks profiler får slipa andra fabrikat, men rent praktiskt tror jag att det skall gå bra.

Lundhags tänker tydligen lansera en ny kollektion till hösten, men de tycks hålla kvar vid de nuvarande kurvorna.

Roligt att ett par tillverkare försöker utveckla skridskor. Händer inte mycket på den fronten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jofo69 Brynställ till Skyllermarks Röd Långfärdskridsko 5
CFJ Joha PRO med Skyllermarks röd Långfärdskridsko 3
Olle Sjöö Skyllmarks Röd Långfärdskridsko 7
hedstrom89 Skyllermarks röd Långfärdskridsko 1
Ihlberg82 Längd/Placering Skyllermarks Röd Långfärdskridsko 12
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
Läraren Skyllermarks röd vs OAC Carbon Racer Långfärdskridsko 6
Stuvarn Skyllermarks Röd....Bra Köp? Långfärdskridsko 2
surpa Skyllemarks röd?? Långfärdskridsko 22
j3n5 Nya Zandstra, cruise, quest eller tour? Långfärdskridsko 5
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
4623 Skid pjäxor eller vandringskänga? Långfärdskridsko 10
sonias Skyllermarks 42 eller 47 cm? Långfärdskridsko 5
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
emeliem Lundhags Exa NNN BC eller Zandstra Blade med BC? Långfärdskridsko 20
monokrom Remmar eller snabbkoppling? Långfärdskridsko 18
johnliungman "Rekommanderad istjocklek" - bra eller dålig idé? Långfärdskridsko 5
N3lson Paket från Intersp*rt, St*dium eller Te*m Sp*rtia Långfärdskridsko 4
friluftsdag Rottefella R3 skate eller BC Långfärdskridsko 4
peonemas Paket I eller Paket II? Långfärdskridsko 9
mickesommar Kängor eller pjäxor? Långfärdskridsko 11
R-p Lundhags Delta eller Nordic ? Långfärdskridsko 2
dabac stavar eller inte till vikingarännet? Långfärdskridsko 16
frarol Lös eller fast häl för nybörjare? Långfärdskridsko 7
pausch Ältaån eller Brotorpskanalen? Långfärdskridsko 12
thureb Stöphål flöde uppåt eller nedåt? Långfärdskridsko 12
rannug Bästa dubbelpiken? Pikmakarn eller Lundhags? Långfärdskridsko 35
elojanne Lundhags Delta & Vector, kvalitet eller skräp?? Långfärdskridsko 21
Mats L Lös häl eller inte? Långfärdskridsko 17
Fransila skridskoisar i Stockholm eller på Åland? Långfärdskridsko 1
pausch Vänster- eller högervarv på isen Långfärdskridsko 36
rab Åkteknik: Tips på hemsida eller litteratur? Långfärdskridsko 15
oloff Dags för nya skridskor, lös eller fast häl? Långfärdskridsko 2
Mats R Polariserande glasögon eller inte? Långfärdskridsko 7
rsimonss Träpik eller sond? Långfärdskridsko 7
Palle_Z Dubbelknuff eller inte? Långfärdskridsko 3
dabac Kurva eller radie? Långfärdskridsko 1
...Uffe... Lös häl eller inte Långfärdskridsko 11
jens w Pilot eller Profil? Långfärdskridsko 2
L-Å Lundhags Cruise eller Zandstra Långfärdskridsko 1
avslutatmedlemskap150217 Vikingaränn eller vikingatur? Långfärdskridsko 1
annsan Lös eller fast häl till nybörjare? Långfärdskridsko 15
Blåbär Lös häl eller ej? Långfärdskridsko 1
dexecupen Långt fram eller bak.. Långfärdskridsko 2
Fördelar med långa eller korta skridskor? Långfärdskridsko 1
Haglöfs Novalite eller Almgrens Snabben? Långfärdskridsko 3
Vandringskänga eller pjäxa? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.