Lundhags Delta & Vector, kvalitet eller skräp??

Lundhags Delta & Vector, kvalitet eller skräp????

Hej på er!

För en dryg månad sedan övergav jag min gamla utrustning (kompositskridskor), som vållat en del besvär, och tänkte att det är klokt att satsa på gedigen kvalitet. I tron att det var kvalitet jag köpte satsade jag på ett par Lundhags Delta skridskor samt Vector pikstavar. Dessa har givit mig stor fröjd och åkglädje, ända tills igår....

Det började som sagt igår med att extravikten inne i pikstaven lossnade vid normal pikning och istället för att sitta fast i övre delen av staven började den glida omkring inne i densamme, detta igår alltså...

Idag steg jag muntert upp för en tur i det perfekta vintervädret och haverierna fortsatte. Det började med att pikstavens plast/gummihandtag helt enkelt gick av (där var röret slutar inne i handtaget), så den var definitivt färdig att kasseras.

Det tog emellertid inte slut här utan fortsatte med att jag märkte att skridskobladen börjat glida bakåt inne i aluminiumprofilen på mina Delta-järn. Det gick enkelt att skjuta dem tillbaka till sin rätta plats men den glädjen var kortvarig eftersom de i accelererande takt fortsatte att glida omkring tills det ena bladet helt enkelt FÖLL AV!!!! Det var bara att ta av sig järnen och gå tillbaka, inte direkt vad jag hade tänkt mig då jag startade på morgonen.....

Vad jag vill framföra med detta inlägg är att det bör anses anmärkningsvärt att BÅDE stavar och skridskor totalhavererade till obrukbart skick efter totalt kanske 10 skridskoturer, inte vad man direkt väntat sig när man lagt ut duktigt med pengar på något som påstås vara kvalitet!

Har någon annan haft liknande upplevelser av ifrågavarande prylar eller är det bara jag som får måndagsexemplaren?

Mvh.
Janne Elo
Vasa
Finland
 
Tappade skenor verkar bli alltmer vanligt förekommande! Lite klipp ur färdrapporter:

2006-03-12 grupp V (GLSK) med 18 deltagare
Förlopp: I samband med en råkövergång lossnade själva skenan från skridskon. Isen var något slaskig och mjuk vilket gjorde att skridskon fastnade något i issörjan i samband med klivet över råken. Åtgärd: Vi fick användning av extraskridskon som vi ledare fått.

2006-02-26 grupp U-39 (SSSK) med 12 deltagare
Förlopp: En Lundhagsskridsko / Almgrensskridsko? gick sönder i slutet av turen. Skenan lossnade från plattan längst bak på skridskon. En av nitarna som håller skenan mot skridskon hade gått sönder. Skridskon var max något eller några få år gammal.

2006-02-15 grupp U-39 (SSSK) med 4 deltagare
Förlopp: En Lundshagsskridsko släppte i infästningen mellan skridsko och skena. Deltagaren hade bara åkt tre turer med den här skridskon. Det gick att åka vidare då den trycktes tillbaka, men så småningom havererade den helt.

2005-02-15 grupp IV (SSSK) med 2 deltagare
Förlopp: Observerade att jag plötsligt åkte med lös häl, trots att jag hade valt mina Almgrens med fast häl för denna tur med förväntat mycket snö. Skenan släppte baktill ur fästet.

2005-02-13 grupp III (SSSK) med 2 deltagare
Förlopp: Som så ofta med dåligt före händer det att en skena på en Almgrens skridsko släpper från profilen, i bakdelen. Skenan var dessutom inte nitad i profilen utan bara fastklämd (stansning i profilen som buktar in i ett hål i skenan)

Erfarenheter mm: Ulf N skridsko tappade skenan en Siljan skate, ni som har siljan skate kolla skenan,jag har även tappat en.
 
På trettondagsafton i år inträffade haveri med Lundhagsskridsko på tur med Solstaskäret.

"Partier med överis förekom. Försiktig åkning gällde under dagen. Anneli, som började i täten råkade på ett överisområde ut för skridskohaveri. Skenan släppte och blev liggande på isen. Mot alla odds gick det att laga med lite silvertejp och dagen var räddad. Ingrid tog över i täten så Anneli kunde ta det försiktigt med skridskon."

Lagningen gick till så att silvertejp drogs runt skenans nos och plattan samt att tejp drogs längs skenans sidor fäst i profilen.

Det är enda tappade skenan jag varit med om. Vanligast är tappade skruvar och muttrar till bindningar. En gång har skenan gått rätt av på en Almgrensskridsko.
 
Det förefaller således som om detta inträffar nu som då. När man inspekterar infästningen mellan skena och profil på Lundhags Delta/T-erminator är det egentligen inte så konstigt att de havererar. Den typen av "trepunktsinfästning" som används medför att skenan har betydligt mindre stöd åt ena hållet (tex. vänster) än åt andra hållet (ger vika tillexempel vid inbromsning), samtidigt som profilen i sig inte egentligen är speciellt stadig runt skenan och det faktum att skenan endast är fäst med något slags semielastiskt lim, inga bultar, nitar etc. gör att den typen av förflyttning i längsled vid åkning på ojämn is som inträffade för mig inte kan vara helt sällsynt. Man kunde kanske tycka att jakten på viktbesparing och nya metoder gått förbi konstruktionsmässig sundhet och hållbar kvalitet.

Janne Elo
Finland
 
ValterL; sa:
En gång har skenan gått rätt av på en Almgrensskridsko.

Det var väl 94orna eller så som var felaktigt härdade tror jag. Tror det diskuterats på Utsidan förut. Det borde inte finnas några kvar kan man tycka fast det var faktiskt en kille i GLSK som knäckte sin skena förra vintern. Det här med tappade skenor verkar dock vara en ny trend. Har sett en tappad skena på en Siljanskate.

-Palle
 
Palle_Z; sa:
Det var väl 94orna eller så som var felaktigt härdade tror jag. Tror det diskuterats på Utsidan förut. Det borde inte finnas några kvar kan man tycka fast det var faktiskt en kille i GLSK som knäckte sin skena förra vintern. Det här med tappade skenor verkar dock vara en ny trend. Har sett en tappad skena på en Siljanskate.

-Palle

Åtminstone i början av 80-talet satt skenan på Almgrens skridskor fast med en genomgående nit fram och en genomgående bak. För en skridskokompis gick niten fram av och skenan blev hängande bak på skridskon. Eftersom jag då hade ett par skridskor med samma konstruktion så kompletterade jag mitt reservdelsförråd med en liten skruv + brickor och mutter. En vacker dag så gick niten bak på min ena skridsko av, men tack vare reserv skruven så räddade jag den dagen. Jag använde sedan dessa skridskor i flera år innan jag av andra skäl köpte mig att par nya.

Jag har fortfarande en skruv och mutter till Almgrens med genomgående nitar i reservdelpackningen.
Se alldeles till vänster om skruven till Almgrens/Lunghags frambindning på bilden nedan.

lina4.jpg



Per Brune
 
elojanne; sa:
Lundhags Delta & Vector, kvalitet eller skräp????


Janne Elo
Vasa
Finland

Hej Janne!

Försökte kontakta dej via mail men eftersom du inte är nåbar så svarar jag direkt på tråden.

Lundhags ambition är att alltid hålla högsta kvalite. Men ibland kan saker gå fel ändå. Reklamera dina varor till butiken där du köpte dem eller maila direkt till Lundhags Finland.

info@outdoors.nu

Maila mej via min profil om du får problem

MVH. Leif Höglund
Member of Team Lundhags Finland
 
Förr i världen...

...var grillorna dels nitade i bägge ändar med genomgående nit plus att de också var limmade. Limningen kunde dock ge med sig med tiden. På de Almgrenare jag köpte till mig och hustrun i mitten på 80-talet kunde jag, genom att med knogen knacka på skenan, följa hur den först helt 'rena' klangen med tiden blev alltmer oren. Efter något år borrade jag bort nitarna och bröt isär profil och skena. Ruggade upp fogytorna med smärgelduk, limmade och nitade. När jag pensionerade dessa grillor för ett par år sedan var klangen fortfarande helt 'ren'.

Problemet för serietillverkare av skridskor är att detta kostar pengar!
 
Så här ser den ena skridskon av mitt första långfärdsskridskopar ut, när jag tagit bort reparationsskruven. Det är mycket värre om framniten går sönder. Då sitter skenan bara i bakniten.
Det finns spår av något lim som Torbjörn Peters skriver

cpic45b7ab2756eff.jpg


Bilden kan komma att tas bort om jag hittar något väsentligare att stoppa in i mitt fotoalbum.

Per Brune
 
Jag överväger starkt att genast som de nya skridskorna anländer borra ett par (till och med 3-4) hål genom profilen och skenan och dra ihop det hela med syrafasta M4 bultar och nylock muttrar. Antagligen kan jag efter detta ingrepp inte reklamera mer ifall de skulle gå sönder på nytt men hellre har jag ett par skridskor som säkert håller än ett par som "kanske" håller men går att reklamera. Mitt förtroende för dessa grejjer (och pikstavar för den delen) är för tillfället INTE på topp, trots försäkran om hög kvalitet, och det känns absolut inte bra att ge sig ut på en lång tur i ytterskärgården med skridskor som "kanske" håller.....

Janne Elo
Finland
 
elojanne; sa:
Jag överväger starkt att genast som de nya skridskorna anländer borra ett par (till och med 3-4) hål genom profilen och skenan och dra ihop det hela med syrafasta M4 bultar och nylock muttrar.

Janne Elo
Finland

Hej,
ngn som vet/har erfarenhet om hur det fungerar och vad som krävs för att borra genom den härdade skenan?

Mvh
J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
R-p Lundhags Delta eller Nordic ? Långfärdskridsko 2
Onsala-Magnus Bindningsalternativ Lundhags EXA Långfärdskridsko 3
Brune Omkonstruktion av Lundhags Norröra räddningslina Långfärdskridsko 15
fairgeek How to get sns binding on Lundhags t-skate? Långfärdskridsko 1
awistran Lundhags fleet Långfärdskridsko 4
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
Berges Lundhags Domintor NIS Långfärdskridsko 4
Brune Ersättaren till Lundhags Core? Långfärdskridsko 3
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
MartinOhlin Lundhags återkallar skridskopiken ”Core” Långfärdskridsko 0
fekki Lundhags T-skate Pro med NNN BC-Bindning? Långfärdskridsko 6
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
Joakim Ambrosson Lundhags Dominator NIS Långfärdskridsko 1
Laffe Erfarenheter av Lundhags T-skate Långfärdskridsko 4
joask202 Frågor om: Lundhags X-Arc Långfärdskridsko 0
Anders.Appelqvist En bra sak med Lundhags skridskor! Långfärdskridsko 5
Anders.Appelqvist Lundhags Dominator Långfärdskridsko 0
steos säkerhetssele Lundhags EXA jacket Långfärdskridsko 2
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
emeliem Lundhags Exa NNN BC eller Zandstra Blade med BC? Långfärdskridsko 20
lq Lundhags Nordic: + / - Långfärdskridsko 0
marcusdk Strl Lundhags/Almgrens snabb !! Långfärdskridsko 14
Freddebergström Lundhags Nordic, fördelar/nackdelar? Långfärdskridsko 3
coolmanq Hur tar man bort vikten på Lundhags Pikstav vector? Långfärdskridsko 4
petmeu Modifiera Lundhags Nordic Långfärdskridsko 1
david-d Is Lundhags stopping production of skates? Långfärdskridsko 1
Trilla lundhags snabb med löshäl? Långfärdskridsko 1
rannug Bästa dubbelpiken? Pikmakarn eller Lundhags? Långfärdskridsko 35
L.A. hur är lundhags cruise? Långfärdskridsko 1
Wisentdual Lundhags X-Pro och X-Arc Långfärdskridsko 8
Anders.Appelqvist Glapp, Lundhags duo som grundämne... Långfärdskridsko 3
tiddelipom Ny skridskorygg från Lundhags? Långfärdskridsko 27
oberg_niklas Lundhags cruise Långfärdskridsko 1
europa12 Lundhags multi skate. Långfärdskridsko 2
ABL Lundhags Multiskate vs Duo !? Långfärdskridsko 1
thureb Lundhags T-Erminator Långfärdskridsko 40
erakopk Lundhags pikstav, fästa ihop Långfärdskridsko 5
Jonas.O Lundhags pikstavar Långfärdskridsko 5
mistral Lundhags Professional Mid Långfärdskridsko 6
duvillno Lundhags Cruise Långfärdskridsko 6
sandwichman Är Lundhags Multiskate bra? Långfärdskridsko 3
ajn Ny pik från Lundhags? Långfärdskridsko 5
L-Å Lundhags Cruise eller Zandstra Långfärdskridsko 1
mikaelb Fungerar skridskor för kängor (ex Lundhags Multiskate) Långfärdskridsko 1
lussekatten Lundhags SNS-pjäxor Långfärdskridsko 4
Brune Ny skridsko från Lundhags Långfärdskridsko 2
Henrik79 Lundhags Multiskate Långfärdskridsko 1
Kajsa2 Lundhags SVARTLÖGA Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.