Dubbelknuff eller inte?

Efter att ha sett videosnuttar på Bos hemsida så har jag utan framgång försökt (inte alltför ambitiöst) åka dubbelknuff. Det känns som om man måste åkt det på inlines först för att få kläm på det. Naturligtvis infinner sig frågan om detta verkligen är ett effektivt sätt att åka skridskor eller om det bara är ett sätt att skilja sig från mängden. T ex kan man tycka att hastighetsskrinnare skulle köra med dubbelknuff om det nu var så bra. Som av en händelse så hittade jag ett klipp på Chad Hedrick när han åker på is. Se:

http://www.racereports.net/ReportDetail.asp?Race=157

Stor fil (46 MB). Chad kör mot norrmannen Eskil Ervik. Jag tycker att man kan se en teknikskillnad mellan dem. Chad kör mer "dynamiskt" och sätter i skridskon lite längre irån den andra än Eskil. Kolla särskilt mellan 2:00-2:10 på raceklockan när kommentatorn säger något om "double-push".

Så vad säger juryn, är det dubbelknuff eller ej?

-Palle
 
Det är dubbelknuff

Hej Palle, kul att du tog upp det precis nu, skrev för två dagar sen ett inlägg på hjul listan om det här ämnet. Det var ett svar på att Donald hade hört av insatta i "branchen" att Chad mfl nu hade fått överge sin antydan till ispush för den klassiska tekniken.

Saxar in det nedan;

-------------
..
Ja, jag tror att det är precis det här som hämmar utvecklingen av ispushen, att världens absolut bästa isskridskoåkare endast åker på dessa 400 meters ovaler. Där handlar (lite krasst) teknikens endast om att accelerera i kurvan och försöka bibehålla farten på raktsträckan för att kasta sig in i nästa kurva och försöka hänga med utan att blåsa ut i höbalarna pga centrifugal (eller är det petal?) krafterna. Rundbane åkarna möter inte samma problem som vi långfärdsåkare på is.
Vi fälåkare färdas ju för det mesta rakt fram, vi ligger inte och nöter i kurvor osv. vi har ofta motvind, vilket även banåkarna oftast är befriade från, vi åker inte på nyspolad is utan rätt ofta är det "normalföre" dvs. rätt dåligt. Deras ansträngning är i värsta fall över på 15 minuter (förutom maratonåkarna). Vi vill åka med en teknik som låter oss åka i ett halvt dygn i sträck, en hel livstid, vi har inte råd att toppträna formen för en 15 minutersprestation, vi vill orka hela vägen (livet) fram. Se på Lasse.

Våran miljö är mycket mer lik rullskridskoåkarnas, med motvind, tröga uppförsbackar, dåligt underlag, dåligt rull osv.
Jag är helt övertygad om att skulle Chad skippa sina ovaler och ut och åka med oss skulle det inte ta lång tid innan även han överglänste med en brutalt snål och kraftigt framåtdrivande ispush.

Hastighetsåkning är inte en högre form av långfärdsåkning som en del tidigare försökt mena, "om inte dom (hastighetsåkarna) åker ispush så finns det inte" har varit en vanlig utgångspunkt. Jag menar att vi åker under olika förutsättnigar.
..
-------------


Mina filmer var lite mer aktuella för 1 eller 2 år sedan, mycket har hänt sedan dess och skulle jag ha _lite_ mer tid skulle jag göra nya och tydligare filmer. Pedagogiskt är de även rätt haltande. Men vem vet, snart kanske jag gör ett ryck och gör superfina filmer med Lasse.

/Bo
 
Ispush

Jag har tittat på en film från Herenveen på Chad tidigare och i slutet av det 5000 m loppet ser man tydligt hur han faller in i en DP-liknande teknik. Vi hade en diskussion på hjullistan om detta förra året.

Däremot så har jag inte kollat på filmer från VM senast som Chad vann.

Jag tror att det finns ett utrymme för utveckling av det konventionella ytterskäret mot DP men det blir aldrig lika uttalat som på asfalt. En optimal löshälsbindning betyder mer än DP-teknik på is är min slutsats vintern 2004.

Thure
 
Thure, filmen jag länkade är nog den filmen du sett. Du får gärna utveckla löshälslutsatsen (om du inte gjort det i tidigare inlägg här på Utsidan)

Bo, du har en poäng med den kommentaren. Har sett Håmås åka på Vättern men han körde traditionellt. Hur ser det ut på Vikingarännet eller har isen varit för dålig för ispush?

Provade idag igen och fick till ett par bra skär, tycker dock att det är lite läskigt då jag lätt får vikten fel i ytterskäret och håller på att ramla. Kanske inte har fattat någonting.

-Palle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
j3n5 Nya Zandstra, cruise, quest eller tour? Långfärdskridsko 5
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
4623 Skid pjäxor eller vandringskänga? Långfärdskridsko 10
sonias Skyllermarks 42 eller 47 cm? Långfärdskridsko 5
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
Fröken Jönsson Skryllermarks röd eller blå? Långfärdskridsko 33
emeliem Lundhags Exa NNN BC eller Zandstra Blade med BC? Långfärdskridsko 20
monokrom Remmar eller snabbkoppling? Långfärdskridsko 18
johnliungman "Rekommanderad istjocklek" - bra eller dålig idé? Långfärdskridsko 5
N3lson Paket från Intersp*rt, St*dium eller Te*m Sp*rtia Långfärdskridsko 4
friluftsdag Rottefella R3 skate eller BC Långfärdskridsko 4
peonemas Paket I eller Paket II? Långfärdskridsko 9
mickesommar Kängor eller pjäxor? Långfärdskridsko 11
R-p Lundhags Delta eller Nordic ? Långfärdskridsko 2
dabac stavar eller inte till vikingarännet? Långfärdskridsko 16
frarol Lös eller fast häl för nybörjare? Långfärdskridsko 7
pausch Ältaån eller Brotorpskanalen? Långfärdskridsko 12
thureb Stöphål flöde uppåt eller nedåt? Långfärdskridsko 12
rannug Bästa dubbelpiken? Pikmakarn eller Lundhags? Långfärdskridsko 35
elojanne Lundhags Delta & Vector, kvalitet eller skräp?? Långfärdskridsko 21
Mats L Lös häl eller inte? Långfärdskridsko 17
Fransila skridskoisar i Stockholm eller på Åland? Långfärdskridsko 1
pausch Vänster- eller högervarv på isen Långfärdskridsko 36
rab Åkteknik: Tips på hemsida eller litteratur? Långfärdskridsko 15
oloff Dags för nya skridskor, lös eller fast häl? Långfärdskridsko 2
Mats R Polariserande glasögon eller inte? Långfärdskridsko 7
rsimonss Träpik eller sond? Långfärdskridsko 7
dabac Kurva eller radie? Långfärdskridsko 1
...Uffe... Lös häl eller inte Långfärdskridsko 11
jens w Pilot eller Profil? Långfärdskridsko 2
L-Å Lundhags Cruise eller Zandstra Långfärdskridsko 1
avslutatmedlemskap150217 Vikingaränn eller vikingatur? Långfärdskridsko 1
annsan Lös eller fast häl till nybörjare? Långfärdskridsko 15
Blåbär Lös häl eller ej? Långfärdskridsko 1
dexecupen Långt fram eller bak.. Långfärdskridsko 2
Fördelar med långa eller korta skridskor? Långfärdskridsko 1
Haglöfs Novalite eller Almgrens Snabben? Långfärdskridsko 3
Vandringskänga eller pjäxa? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.