Åkteknik: Tips på hemsida eller litteratur?

Någon som har tips på var man kan hitta åkteknik tips, både anpassade för långfärdsturen men kanske även från "fartåkarna".
 
Bok: Barry Publow "Speed on Skates" för hastighetsteknik
Tidning: Friluftsliv och Utemagasinet har haft artiklar om vanlig långfärdsskridskoteknik
Video: Heter "Hur åker du egentligen" instruktion om vanlig långfärdsskridskoteknik. Vet inte hur man får tag på den men vissa klubbar har kopior.
Hemsida: Har googlat fram någon amerikansk eller kanadensisk där man fick lektioner skickade till sig i ett par veckor som epost men det var länge sedan.
Mitt bästa tips: Åk till Östermalms IP och fråga någon som åker snyggt om dom kan hjälpa dig. Bara att ligga bakom och följa en annan åkares skär ger enormt mycket.

-Palle
 
Proffs

Att anlita en duktig hastighetsåkare ger mycket.

Igår hade SSSK-ledarna sin årliga utfärd och då fick vi instruktioner från Jonas Schön och Björn Törnqvist. Lite aha-upplevelser i varje fall för mig. http://www.skateresults.com/skater/show/941

Före jul 2005 diskuterades detta i en lång tråd http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35552&pagenumber=4
Här finns en del intrssanta tips.

Mats Röjgård tipsade där om texter på skridskoförbundets hemsida.

http://www.skridsko.org/t3.asp?p=41536

Författaren heter Christina Schön. Släkt med Jonas?

Thure
 
Aha

En ahaupplevelse var rådet att åka med kattrygg.

Jonas motiverar kattryggsrådet med att man då låser ryggen så att man inte kan vrida den vilket minskar risken för ryggont pga instabiltet. Axlarna skall inte vridas i förhållande till höfterna under åkningen.

Jag har av och till haft ont i ländryggen vid långfärdsskridskoåkning med ryggsäck och har inte sett något mönster i varför, annat i att en lågt placerad ryggsäck med bra förankring minskat problemen och att en ryggsäck som inte varit tillräckligt fixerad ökat problemen.

Jag har tidigare försökt åka lite med kattkrökt rygg men det har inte känts optimalt med min ryggsäck då den då vilat mest på ett litet område i nedre bröstryggen.

Min fundering är nu om jag skall bygga om säcken så att det blir en kudde som vilar mot ländryggen/korsryggen och en krökning av ryggsäcken ovanför kudden så att axelremsfästespartiet upptill på ryggsäcken också har kontakt med ryggen.

Jag tror att jag kan åstadkomma detta genom att modifiera den uppstyvande ryggplattan i säcken och genom att fundera lite på om jag skall ha en vattensäck placerad i övergången ländrygg/korsrygg.

Thure
 
Hmm...

Har dragits med ryggproblem i ett tiotal år. Periodvis har jag inte kunnat cykla. Nu går det bra men jag måste vara extremt nogrann med min position. Att cykla med krummad rygg är inte att tänka på. Därför kändes det lite konstigt det du beskriver att kattrygg skall vara gynnsammare mot ländryggsvärk, speciellt vid långfärd. Samtidigt är jag medveten om att ryggproblem upplevs högst individuellt.

Jag modifierade min Haglöfs Vertikal till rumpsäck med mycket positivt resultat för min åkkomfort. Genom att sänka ned säcken så fungerar den som en motvikt och hjälper till att hålla överkroppen i jämvikt. Detta betyder för min del att ryggmusklerna arbetar statiskt på en lägre nivå.

/Benny
 
Re: Hmm...

bennys; sa:
Har dragits med ryggproblem i ett tiotal år. Periodvis har jag inte kunnat cykla. Nu går det bra men jag måste vara extremt nogrann med min position. Att cykla med krummad rygg är inte att tänka på. /Benny

Cykling är en ganska annorlunda aktivitet med mer statisk ryggbelastning. Men även cyklister brukar rekommendera krum rygg. Se t ex bilden på http://www.utsidan.se/motesplats/visa.htm?ID=28724

Fausto Coppi, il campionissimo. enligt tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25871

Vilken ryggpostion använder du vid cykling Benny?

Problemet med min nuvarande ryggsäck kan vara att ryggen på säcken är väl rak. Jag får testa mig fram och återkomma med slutsatser.

Thure
 
Kanske i fel forum ...

... men en fråga skall ju ha sitt svar.
thureb; sa:
Cykling är en ganska annorlunda aktivitet med mer statisk ryggbelastning. Men även cyklister brukar rekommendera krum rygg.
Eftersom jag trivs väldigt bra med att cykla hade jag svårt att acceptera min belägenhet. Jag tillbringade mycket tid på nätet och läste artiklar samt i forum för att förstå varför jag fick så ont av att cykla. För att göra en lång historia kort så kan jag sammanfatta det så här; en dålig rygg blir inte bättre av att sitta krummad på en (racer)cykel.
Vilken ryggpostion använder du vid cykling Benny?
Jag håller ryggen relativt rak både då jag sitter upprätt (vintercykeln) och framåtlutat på mtb:n/hybriden. Vad jag är noga med är att jag sitter på mina sittben och då jag fäller mig framåt så är det bäckenet som fälls och inte ländryggen.

Dessutom har jag har en präktig samling med styren och styrstammar i källaren. :)

/Benny
 
Tyder inte Bennys och Thures observationer på att det som jag vid ett flertal tillfällen gnällt om kan stämma? D v s att det är höftbälten och inte midjebälten som gäller? Få ner vikten ordentligt på höfterna och ryggen avlastas och det blir lättare att krumma den.
Det som jag tycker är klurigt med att få ner vikten är det som Thure skriver om, nämligen hur man får till en bra ryggplatta i ryggsäcken.
Min nuvarande skridskoryggsäck är egentligen helt kass och jag bör byta ut den till nästa säsong, har en väldigt fin skidryggsäck (Arcteryx Khamski) som jag egentligen inte vill göra våld på men den skulle vara en bra utgångspunkt och framförallt då höftbältet som är helt suveränt.

När det gäller ont/stelhet i ländryggen och cykling så har jag börjat stretcha baksidan av låren varje morgon när jag kommer till jobbet och det har gjort positiv skillnad. Inte säker på att samma sak gäller för skridsko.

Slutligen ett åktekniktips, se på OS för böfvelen.

-Palle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
islägg Äldre åkteknik? Långfärdskridsko 4
islägg Åkteknik Långfärdskridsko 3
ajn Åkteknik Långfärdskridsko 5
bigfoot Åkteknik: avveckla skäret? Långfärdskridsko 11
Mats L Åkteknik Långfärdskridsko 4
max.leitgeb Åkteknik (avancerad) Långfärdskridsko 4
bigfoot Åkteknik - nybörjarfel? Långfärdskridsko 22
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Mistir Falun/Runn - tips mottages tacksamt! Långfärdskridsko 3
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
fritänkare Lös häl > fast häl > suger pung. Tips? Långfärdskridsko 18
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
ohlsson.anders_live.se Tips var man kan köpa lösa Bindningar Långfärdskridsko 4
Linda_Roos Tips för långfärdsnybörjare med konståkningsvana. Långfärdskridsko 2
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
paugusts Kan någon ge tips på en stabil pjäxa för barn? Långfärdskridsko 7
paugusts Tips begagnade ishockeyskridskor? Långfärdskridsko 2
tango Tips på skoöverdrag önskas Långfärdskridsko 12
Fredriks79 Tips till nybörjare? Långfärdskridsko 1
JoakimDr Tips på duktiga slipare i Stockholm Långfärdskridsko 2
vgurra Tips på kängor för känsliga vrister? Långfärdskridsko 33
Pillenillan Önskas: Tips på bra skalbyxa och jacka till vettigt pris. Långfärdskridsko 32
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
wisher Tips på glappbegränsare Långfärdskridsko 28
Mats R Tips vid plurrning i sträng kyla Långfärdskridsko 33
nene REA tips Långfärdskridsko 0
johanniska Tips på bra grundutrustning Långfärdskridsko 28
Olle H Tips om pannlampa och GPS Långfärdskridsko 15
sandwichman Tips på bra dubbelpik. Långfärdskridsko 4
rosengrenerik Tips på duktiga ryggsäcksmodifierare i Stocholm önskas Långfärdskridsko 11
Bertil Tips på att sänka tyngdpunkt Långfärdskridsko 0
thureb Tips på basskridsko för att bygga vidare från Långfärdskridsko 1
mielo Tips på bra butik i Stockholm? Långfärdskridsko 7
BJ Tips: 7 nov. biljetter för medlemskap i SSSK Sthm Långfärdskridsko 0
ajn Tips på bra vädersida Långfärdskridsko 5
mielo Tips om känga? Långfärdskridsko 11
Tips inför Vikingarännet? Långfärdskridsko 1
mhcj Ett tips Långfärdskridsko 0
Dubbelpik tips "Komperdell Ice Hunter" Långfärdskridsko 11
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.