Skit i Tunaberg!

Jag tycker absolut inte de ska bort. Mixleder är bara av ondo. Antingen har man med sig sportracket, eller så har man med sig tradracket. Jag orkar inte bära båda, då får jag kramp i ryggsäcken.
 
Anna Frimodig; sa:
Jag tycker absolut inte de ska bort. Mixleder är bara av ondo. Antingen har man med sig sportracket, eller så har man med sig tradracket. Jag orkar inte bära båda, då får jag kramp i ryggsäcken.

Den som är på Grönbrink med sportrack har route-findingproblem, big time!
 
Jag har fler quickdraws och grigri i sportracket. Till trad behöver man ju ganska ofta förlänga sina säkringar, men dessa upplever jag som trassliga när man sportklättrar och då vill jag har vanliga kortare slingor. Jag säkrar inte trad med grigri, men tycker att det är mycket snabbare att mata ut till sport med detta redskap. Sen brukar jag ha lite större (bekvämare) skor när jag tradar, eftersom man kan få stå på stand i skorna ibland. Det finns nog en del småpryttlar som jag inte tänkt på också, men största skillnaden är alltså x antal quickdraws/karbinpar med 60-slinga.
 
OK, poängen var väl att om du har tradracket på så blir det inga problem om det dyker upp en hängare istället för en kilhungrande spricka...

På västkusten så är det nog så att man klargjort från klubbhåll att man inte bultar ö h t där det finns naturliga placeringar.

DVS om det behövs en bult på en tradled, för att naturlig säkring saknas så kan man tänka sig en bult där, men därmed inte på resten av leden om baturliga placeringar finns.

Det tycker jag är en bra syn på mixleder.

(Det har ju t o m hänt att jag klippt nån rostig bladbult om jag varit tillräckligt orolig, och haft nog med grejer på mig. Jag är ofta tillräckligt orolig för att klippa i allt som går, och tillräckligt orolig för att ha nog med grejer...)
 
Men man kan sjuttsiken inte sportklättra med ett tradrack skramlandes om benen, jag tappar rörelsefrihet tycker jag. Det är liksom två skilda saker som var och en har sin tjusning. När jag vill klättra svårt vill jag ha bultar, medan andra dagar är mer lämpade för solskensturer med kilarna. Jag kanske drar mer åt sportklätterhållet, men jag tycker att tradklättring har sin tjusning också.

En blandning däremot blir varken hackat eller malet, ett tungt stort rack hindrar rörelsefriheten som sportklättringen har, och är det tungt nog har man ändå inte tid att välja säkring (utan har förmodligen förplacerade quickdraws på sin sporttur).

Kanske är jag ensam om att tycka så här, men jag tycker i alla fall det och det kan jag ju inte hjälpa :)
 
Det handlar väl om man ser på mixleder från trad eller sporthållet.

Ser du dom som risigt bultade sportleder, så förstår jag att du ogillar dom.

Ser man dom däremot som tradleder som tagits ned på jorden av några bultar, så är det väl bara puritanerna som har något att anmärka på.
 
Anna Frimodig; sa:
Men man kan sjuttsiken inte sportklättra med ett tradrack skramlandes om benen, ...

Det går alldeles utmärkt. De få gånger jag tvingas till att leda en bultled så flyttar jag kilarna till de bakre utrustningsslingorna och slingorna till de främre. Det är enda skillnaden i mitt trad- och sport-rack. åsså kanske jag lägger ner min bigbro i ryggsäcken...

Anna Frimodig; sa:
En blandning däremot blir varken hackat eller malet, ett tungt stort rack hindrar rörelsefriheten som sportklättringen har, och är det tungt nog har man ändå inte tid att välja säkring (utan har förmodligen förplacerade quickdraws på sin sporttur).

Förplacerade quickdraws ??? Det är väl samma sak som att bouldra med rep?? Snacka om hackat och malet ...
 
GustavOh; sa:
Ser du dom som risigt bultade sportleder, så förstår jag att du ogillar dom.

Ser man dom däremot som tradleder som tagits ned på jorden av några bultar, så är det väl bara puritanerna som har något att anmärka på.

Jag håller med om det senare. Det är jobbigt för huvudet om man försöker sportklättra mixade turer.

Anna, vad är det som hindrar att du går på hårt på kil? Vad är vitsen med säkringarna om du aldrig trillar?
 
Jag trillar på bult. Trad ser jag mer som "semester", typ det man gör en dag när man är sliten efter för hårt klättrande. Där jag knappt kommer upp på bult kommer jag inte upp på kil, och då lär jag mig mer av både teknik och styrka på att klättra hårt på bult. Och så sparar jag kilarna till fikadagar. Som sagt, mitt val behöver inte vara ditt, men så här gör jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonsa Triop Samba? Skit eller inte? Klättring allmänt 5
pajoon Teknisk Examination Tunaberg 26-27/8 2017 Klättring allmänt 0
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
Zata78 Rep upphittat/omhändertaget på Tunaberg 6/9 Klättring allmänt 0
AnkiV Borttappad klocka Tunaberg Klättring allmänt 6
ronpe661 Tunaberg? Klättring allmänt 4
Gamling Upphittat Tunaberg Klättring allmänt 4
gahne Div. getingbon på Simonsberget (Tunaberg) Klättring allmänt 7
Gamling Upphittat Tunaberg Klättring allmänt 0
seon Klätterträff i Tunaberg 15-16 september 2012 Klättring allmänt 8
helmutlotti Access Tunaberg: Kör ej på privat väg Klättring allmänt 21
seon Konstvärme i Tunaberg till helgen. Klättring allmänt 0
viktor_maiden Kvarglömda kokkärl tunaberg Klättring allmänt 13
Mezzner Kamsäkring upphittad Tunaberg Klättring allmänt 5
seon Klätterträff i Tunaberg 10-11 september 2011 Klättring allmänt 22
Mezzner Fall, Tunaberg Klättring allmänt 7
teoek Hastighetsrekord Tunaberg? Klättring allmänt 2
jcederli Upphittat i Tunaberg 3/7 Klättring allmänt 0
seon Klättring och fest hör ihop i Tunaberg den 18-19/9 Klättring allmänt 0
Mike C Upphyttad kamsäkring, Tunaberg/Simonsberget Klättring allmänt 1
Mike C Upphyttad rep, Tunaberg/Simonsberget Klättring allmänt 2
jimtho JAG VILL UT Tunaberg/ågelsjön Klättring allmänt 4
seon Tunaberg 09, Klätterträff 26-27 september Klättring allmänt 17
seon Tunaberg 6:e September 08. Klättring allmänt 10
Raje Tunaberg - Luftfinger Klättring allmänt 3
seon Sport- och Tradklätterträff i Tunaberg 22-23/9 Klättring allmänt 15
Erik af Essingen Upphittad kilpetare på Tunaberg Klättring allmänt 2
BF Reservatsbestämmelser Tunaberg Klättring allmänt 10
Gamling Getingvarning Tunaberg Klättring allmänt 34
pecall Kvarglömt i Tunaberg 20/8-06 Klättring allmänt 0
mo9jan Tunaberg. Klättring allmänt 1
Il Spirito Fel gällande Tunaberg. Klättring allmänt 0
KlätterJon Mobil upphittad i Tunaberg! Klättring allmänt 0
Avslzyx Tunaberg/Simonsberget har blivit naturreservat Klättring allmänt 22
Avslzyx Riktigt fika, riktig grillning i Tunaberg Klättring allmänt 2
Matt Förare Tunaberg Klättring allmänt 1
Björn Fiander Information om Tunaberg Klättring allmänt 7
Avslzyx Repbroms upphittad i Tunaberg Klättring allmänt 0
hillevihelm rep borttappat/Tunaberg Klättring allmänt 0
sfrge Förare över Tunaberg?? Klättring allmänt 2
Björn Fiander Tunaberg Klättring allmänt 10
Phille Olycka i Tunaberg 15 sep Klättring allmänt 1
seon Jacka hittad i Tunaberg Klättring allmänt 0
jimpaz Förare över tunaberg Klättring allmänt 0
clunk Please help with climbing information Tunaberg Klättring allmänt 3
Björnklaar Förare över Tunaberg! Klättring allmänt 0
hillevihelm tunaberg/camelot Klättring allmänt 0
Intensiv uppladdning i Tunaberg Klättring allmänt 0
Sensommarträff i Tunaberg Klättring allmänt 0
Klättra i Tunaberg i helgen? Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.