Getingvarning Tunaberg

Under tallen som står ovanför Hugo, alltså strax nedanför toppen på Simonsberget, bor en stor mängd arga jordgetingar. Vi gjorde misstaget att försöka fira där i lördags, med 10-15 stick vardera som påföljd, och därpå några timmar på akuten för en av oss.
När getingarna väl blivit varse oss människor förpestade de hela toppområdet i ett par timmar, det gick inte att vistas där. Till helgen är det Tunabergsträff...
Bifogar ett tips från ett annat diskussionsforum som kanske kan lösa problemet. Detta kräver förstås handling av någon rå sälle som inte ömmar för de små liven. Skulle gärna hämnas själv men bor för långt bort. Kommer till träffen dock, hoppas kunna klättra Toppsprickan i lugn och ro då.

Björn

Tipset:

Poster: 715
Re: Dessa förbannade getingar
Svara #8 - 28. juni 2005 kl. 21:54 Ta ett VP-rör (El-rör som är 3m och ganska styvt )eller liknande och fyll på med MYRR, rikta mynningen mot hålet/takpannan eller liknande där dom går in och blås i andra änden!

Myrret sprider sig bra och ligger kvar, vilket gör att dom drar med sig det in i boet!


PS I senare inlägg talas om att hela populationen dött efter ett par timmar med denna metod. Bohålet är vänt utåt/bortåt på hyllan, lämpligen har man en 90-graders böj på röret för att komma undan snabbt efter attentatet. DS
 
GustavOh; sa:
Hmmm, Tunaberg=naturreservat...

Äh, jordgetingar är inte natur. Klättrare är natur!

"Det är förbjudet att inom reservatet ........

5 fånga och insamla ryggradslösa djur på sådant sätt att deras biotoper
eller reproduktionsmiljöer skadas eller förstörs."


Nåja det kanske inte är så noga med naturlivet. Som jägare kanske man också kunde tillåta sig att värma upp inför jakten med att skjuta på klättrare?
 
Jaja, skoja på bara, det kan jag ta. Ämnet är tacksamt, vi såg säkert roliga ut. Hoppas bara nån tar faran på allvar också och agerar, till helgen blir det knökafullt med folk på berget och getingarna innebär en definitiv livsfara, inte bara för den som är allergisk. Jag och min replagskamrat har båda kraftiga symtom från sticken två dagar senare, trots att vi inte är allergiska krävdes sjukhusbehandling för min kamrat.
Kan lova att det var tufft innan vi fick loss bromsen och sprang. Vi höll på att bli galna och var ändå därifrån på en halv minut. Kommer ett anfall när någon gjort stand i närheten och säkrar, vare sig det är försteman uppåt eller andreman nerifrån så lär det inte räcka med de 10-15 stick som vi fick. Den som säkrar riskerar dessutom panik och kan tappa den som klättrar. Och att leda med hundratals anfallande getingar runt sig...

Om getingarna elimineras hoppas jag att det meddelas här och gärna i tråden om Tunabergsträffen också, så folk får veta att det är fritt fram.

Björn
 
Ett stort och uppriktigt tack för varningen, Gamling.
Jag kan inte påstå att min respekt för naturreservatet är på topp i just fallet med jordgetingar vid ett vanligt utsteg. (Burr!)
 
Getingar på Diretissiman också!

Ville bara meddela att jag tar Björns varning på allvar och att det finns getingar i trädet på standen ovanför Diretissiman också. Ingen blev stucken men lite läskigt var det... Stooooora...
 
Tänk så hemsk naturen kan vara ibland. Man kan snubbla på rötter också, jag förstår inte hur man kan ha träd i naturen?
 
KLAGER; sa:
Tänk så hemsk naturen kan vara ibland. Man kan snubbla på rötter också, jag förstår inte hur man kan ha träd i naturen?

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma?
Ett jordgetingbo långt upp på en populär klätterled är inte som att det finns rötter i naturen.
Det är snarare som en enstaka rot som är väldigt svår att se, lätt att snubbla på och befinner sig precis där en vandringsled passerar ett klippstup. Med andra ord en allvarlig olycksrisk.

Visst kan det vara så att man skall låta även just denna rot (och detta getingbo) vara kvar av respekt för naturen, men att göra hån av den som varnar andra för faran är rätt respektlöst.
 
De e lugnt. Kurt Lager står som svart -extrem äventyrare i profilen, så det är klart att getingar inte stör honom. Han har också haft åsikter över 2400 gånger här så han vet säkert vad han talar om.

Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pajoon Teknisk Examination Tunaberg 26-27/8 2017 Klättring allmänt 0
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
Zata78 Rep upphittat/omhändertaget på Tunaberg 6/9 Klättring allmänt 0
AnkiV Borttappad klocka Tunaberg Klättring allmänt 6
ronpe661 Tunaberg? Klättring allmänt 4
Gamling Upphittat Tunaberg Klättring allmänt 4
gahne Div. getingbon på Simonsberget (Tunaberg) Klättring allmänt 7
Gamling Upphittat Tunaberg Klättring allmänt 0
seon Klätterträff i Tunaberg 15-16 september 2012 Klättring allmänt 8
helmutlotti Access Tunaberg: Kör ej på privat väg Klättring allmänt 21
seon Konstvärme i Tunaberg till helgen. Klättring allmänt 0
viktor_maiden Kvarglömda kokkärl tunaberg Klättring allmänt 13
Mezzner Kamsäkring upphittad Tunaberg Klättring allmänt 5
seon Klätterträff i Tunaberg 10-11 september 2011 Klättring allmänt 22
Mezzner Fall, Tunaberg Klättring allmänt 7
teoek Hastighetsrekord Tunaberg? Klättring allmänt 2
jcederli Upphittat i Tunaberg 3/7 Klättring allmänt 0
seon Klättring och fest hör ihop i Tunaberg den 18-19/9 Klättring allmänt 0
Mike C Upphyttad kamsäkring, Tunaberg/Simonsberget Klättring allmänt 1
Mike C Upphyttad rep, Tunaberg/Simonsberget Klättring allmänt 2
jimtho JAG VILL UT Tunaberg/ågelsjön Klättring allmänt 4
seon Tunaberg 09, Klätterträff 26-27 september Klättring allmänt 17
seon Tunaberg 6:e September 08. Klättring allmänt 10
Raje Tunaberg - Luftfinger Klättring allmänt 3
seon Sport- och Tradklätterträff i Tunaberg 22-23/9 Klättring allmänt 15
Erik af Essingen Upphittad kilpetare på Tunaberg Klättring allmänt 2
BF Reservatsbestämmelser Tunaberg Klättring allmänt 10
pecall Kvarglömt i Tunaberg 20/8-06 Klättring allmänt 0
mo9jan Tunaberg. Klättring allmänt 1
Il Spirito Fel gällande Tunaberg. Klättring allmänt 0
KlätterJon Mobil upphittad i Tunaberg! Klättring allmänt 0
Avslzyx Tunaberg/Simonsberget har blivit naturreservat Klättring allmänt 22
Avslzyx Riktigt fika, riktig grillning i Tunaberg Klättring allmänt 2
climbrob Skit i Tunaberg! Klättring allmänt 66
Matt Förare Tunaberg Klättring allmänt 1
Björn Fiander Information om Tunaberg Klättring allmänt 7
Avslzyx Repbroms upphittad i Tunaberg Klättring allmänt 0
hillevihelm rep borttappat/Tunaberg Klättring allmänt 0
sfrge Förare över Tunaberg?? Klättring allmänt 2
Björn Fiander Tunaberg Klättring allmänt 10
Phille Olycka i Tunaberg 15 sep Klättring allmänt 1
seon Jacka hittad i Tunaberg Klättring allmänt 0
jimpaz Förare över tunaberg Klättring allmänt 0
clunk Please help with climbing information Tunaberg Klättring allmänt 3
Björnklaar Förare över Tunaberg! Klättring allmänt 0
hillevihelm tunaberg/camelot Klättring allmänt 0
Intensiv uppladdning i Tunaberg Klättring allmänt 0
Sensommarträff i Tunaberg Klättring allmänt 0
Klättra i Tunaberg i helgen? Klättring allmänt 0
Gamling Tunaberg Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.