Skillnaden mellan regnjacka och skaljacka?

Stryk SKF.

Enlagersjacka bara tyg ev belagt med mextex av ngt fabrikat. Även ett fodertyg kan vara laminerat på linerns insida. Dvs bara ett luftlager.

Fodrad är två eller trelagers, vid tre sitter linern som ett extra foder mellan fodret (du ser) och yttertyget. Skillnaden praktiskt blir att trelagers har två luftlager....
Alla sätt påstås ha fördelar och jag har stundtals upplevt nackdelar med dem...

Så desto fler lager desto varmare jacka?
 
När det sen gäller texmex-jackor, så finns ju också två- och trelagers laminat. Men det är en annan sak än vilket klädlager vi pratar om. Äpplen och päron, alltså.

Sedan finns det ju inget som säger att en trelager jacka är varmare än en tvålagers. En ordentlig päls är ju tvålagers (päls och foder) och svinvarm. Andra tvålagersjackor värmer knappt alls (typ en del vindjackor).
 
Jag bumpar den här tråden då jag länge funderat på exakt vad skaljacka betyder

Om man ska utgå från hur begreppet används i 95% av fallen i webbutiker osv tycks skaljacka vara liktydigt med vattentät jacka som kan användas som regnjacka men är konstruerad som en mindre packa le "vanlig" jacka med massa fickor och ventilationsdragkedjor osv. Typ en regnjacka med bättre ventilationsmöjligheter.

Syftet verkar vara att man ska ha på sig den även när det inte regnar?

Själv har jag en ej vattentät jacka som vindjacka, typ syntetvindjacka eller ofodrad polycottonjacka typ fjällräven eller liknande och drar fram en tunn regnjacka när det regnar.

Blir det inte svettigt att vara aktiv iklädd en skaljacka/regnjacka?
 
Stämmer som du säger att den desinformationsrörelse som kallas marknadsföring alltid avser regnkläder med membran när de säger skal.

För mig, och några tidigare skribenter i tråden, är skalet helt enkelt det yttersta lagret i lager-på-lager-principen.

Det kan lika gärna vara vindtäta men ej vattentäta kläder som heltäta galonplagg eller membranlaminat.
 
Av hitintills prövade laminatfodrade jackor med ånghål i laminatfodret, har alla haft för dålig fuktgenomsläpplighet vid arbete som bärning och gång. Även de som varit utrustade med stora underarmarna ventilationshål.

Regnar det inte föredrar jag en vindblus eller en ofodrad vindjacka/anorak ytterst.

Regnjack har jag med som är tunn lätt och enligt reklamen andas den, f-n vet om den gör det blir kondens på insidan.

go tur
 
Ett tag användes beteckningen softshell för plagg som är tillräckligt vindtäta och står emot vatten tillräckligt bra för att kunna användas 90% av tiden utomhus, dvs den tid då det inte regnar rejält.

Motsatsen hade beteckningen hardshell, kort och gott plagg som är vattentäta.

Men det dröjde inte längre förrän membrantillverkare krossade konceptet genom att lansera hardshell med päls som ”softshell”: för den har en mjuk och fluffig yta, i princip som att sälja gulmålade äpplen under beteckningen bananer... allt enligt den gamla devisen ”allt går att sälja med mördande reklam”.
 
Jag har inte med mig separat regnjacka utan är mer än nöjd med en tre lagers membran jacka för att täcka flera behov.
 
Instämmer med K9force.
Skaljacka är det yttersta plagget oavsett material. Som komplement till skaljacka i ex bomull eller polyester mfl kan regnjacka bäras för att förstärka vid regn. Alternativt bärs en skaljacka med egenskaper som gör den regntät, ex goretex mfl

Skaljacka bland lekmän och pöbeln i vardagligt tal åsyftar dock ofta ett texmex plagg. 😀
 
Instämmer med K9force.
Skaljacka är det yttersta plagget oavsett material. Som komplement till skaljacka i ex bomull eller polyester mfl kan regnjacka bäras för att förstärka vid regn. Alternativt bärs en skaljacka med egenskaper som gör den regntät, ex goretex mfl

Skaljacka bland lekmän och pöbeln i vardagligt tal åsyftar dock ofta ett texmex plagg. 😀

Jo, jag kan hålla med.

Och jag tror att problemet i att definiera skillnader ligger i att skaljackan inte behöver vara skilt från en regnjacka, men kan vara det beroende på vad man vill ha den till. Det är ett skal båda två, både regnjacka och annan, t ex vindjacka.
Det man skall se som alternativet till ett skal är en som även är isolerande (värme) jacka, dvs en varmfodrad jacka.

Definitionen för mig:

Skaljacka = ett yttre skal, t ex en regnjacka, eller vindjacka som kan användas i de flesta temperaturer, med lagom mycket kläder under, man klär sig enligt principen om förstärkning i lager.

Varmfodrad jacka = har även värmande isolering som foder, kan vara regntät, men användning främst i lägre temperaturer där isoleringen behövs. något eller några extra lager är inbyggda i jackans konstruktion. T ex en dunjacka.

Men det finns säkert alternativa definitioner
 
Jag tycker att en regnjacka är samma som en skaljacka och vice versa. Dessa används som yttersta lagret på kroppen för att stå emot regn och busväder men tillför ingen direkt värme (om de inte innehåller är ett isolerande mellanlager innaför membranet). Det finns alla möjliga fanfasinamn skapat av marknadsförare på dessa och inte minst på det membran som skall hålla vätan ute. Vissa membran är helt täta, andra kan medge visst ånggenomsläpp inifrån.
Jackor som marknadsförs som regnjackor kan vara helt täta eller ha ett membran som medger viss andasfunktion, medan jackor som marknadsörs som skaljackor oftast förknippas med ett membran som medger viss andasfunktion. Överlappet är dock stort, och ser man till prislappen är det lönsamt att marknadsföra en regnjacka som skaljacka;)
 
Dvs en regnjacka kan varar hyper tunn och hyperlätt för att endast stå emot vatten medan en skaljacka även ska stå emot ett visst slitage, trädgrenar, klättring osv...

Jo precis så tänker nog jag. Jag har en Montane Minimus och betraktar den som en ren regnjacka. Den är snortunn och tål nog inte något slitage att tala om. Vad är den bra på? Bara att hålla kläder (och mig) under skyddade från regn. Den lär andas och jag använder den när jag slagit läger och det regnar.
Köpte en sk skaljacka i somras, en Swedemount. Jag räknar stenhårt med att den är helt regntät. Den lär också andas. Den har dragkedjor under ärmarna och ser ut att tåla ett helt annat slitage. Den är tunn men definitivt inte snortunn. Jag använder den hela dagen oavsett väder (kanotist). Ganska blöt alltså, både utvändigt och invändigt (kondens, stänk & svett) vid dagens slut.

mvh thomas
 
Så vindjacka och skaljacka kan vara samma sak har jag förstått att en del hör menar, den behöver inte vara vattentät utan den helt enkelt yttersta lagret i lager på lager-påklädning.

Jag funderar lite på ordet vindjacka:

Ofta brukar man med det ordbruket implicera att nån prasslig packvänlig syntetsak. Men alla ofodrade ytterjackor i ett lager är väl funktionsmässigt vindjackor? Om man tar en polycottonjacka, typ Lundhags Forest Light eller fjällräven Grönland - skulle man kunna kalla dem "vindjacka"?

Jag ser dock sällan sådana jackor beskrivas som vindjackor
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Oskar Q Skillnaden mellan två och tre lagers gore-tex? Kläder 14
Maxplosive Dun/syntet, fleece, vindjacka. Mellan och ytterlager? Kläder 9
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
kartisen Förhållande mellan Ullfrotte dvs Woolpower och Triconor Kläder 4
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
arvidsson.anna Väljer mellan två skaljackor Kläder 5
mipert Är det skillnad i storlekar mellan Haglöfs och Lundhags byxor? Kläder 6
Bo L Skillnad mellan Goretex och Hydratic Kläder 0
Mathew Skillnad mellan Thermal Pro och Power Tretch? Kläder 1
highlandpark Jämförelse mellan olika jackor Kläder 1
Swedish Berman VÅLDSAMMA SKAVSÅR mellan benen!! Kläder 18
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Danne99 Köpte en regnjacka för 900kr...ångest.. Kläder 2
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
skallagrimson Vindjacka som även funkar som regnjacka? Kläder 1
Askel Regnjacka likt Itab Packaway Kläder 22
riger Letar efter en ny regnjacka Kläder 16
nicko_ Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka Kläder 9
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
omnes Återimpregnera regnjacka Kläder 5
Vasp1 Ny Regnjacka Kläder 29
Karolina P Regnjacka (Marmot): 20' mm, 20' g/kvm, 181g - fynd? Kläder 1
dandan Regnjacka Fjällräven Bäck Kläder 1
Thrashback Regnjacka längre modell Kläder 19
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
utemänniska Regnjacka att tävla/träna i? Kläder 14
grodanbolle Lätt Regnjacka? Kläder 19
piaea Regnjacka för höst/vår och sommarvandring Kläder 9
clopin Hjälp med regnjacka - nybörjare Kläder 5
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
skogsvakt Regnjacka Marmor Precip Kläder 23
henkealf Rea på skaljacka/regnjacka i damstorlek small-medium? Kläder 2
Emmma impregnera regnjacka foss Kläder 1
AndersOleander Vind och regnjacka Kläder 23
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
bergholm Regnjacka Kläder 10
mtallberg North Face regnjacka? Kläder 2
mtallberg Helly Hansen regnjacka? Kläder 0
mats.brorson Fjällräven Singi Regnjacka/byxor Kläder 5
Johan_olsson Regnjacka á 1000:- Kläder 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.