Skillnaden mellan regnjacka och skaljacka?

(...) Jag funderar lite på ordet vindjacka:
Ofta brukar man med det ordbruket implicera att nån prasslig packvänlig syntetsak. Men alla ofodrade ytterjackor i ett lager är väl funktionsmässigt vindjackor? Om man tar en polycottonjacka, typ Lundhags Forest Light eller fjällräven Grönland - skulle man kunna kalla dem "vindjacka"?
Jag ser dock sällan sådana jackor beskrivas som vindjackor
Kul att nörda in sig i hur vi använder språket :)
Det är ju uppenbart att mycket beror på både sammanhanget och den talandes egna referenser, och jag ser inget konstigt eller oroande i det, så länge vi kan göra oss förstådda. Exempel:

1. Eftersom jag själv använder en vanlig tunn polyester/bomullsskjorta som "vindplagg", får jag inga associationer till något prassligt och syntetiskt. Jag kallar den ju normalt för "skjorta", men ska jag betona eller förklara dess funktion i mitt "klädsystem" för någon, så kallar jag den faktiskt för "vindplagg" - så som jag gjort i flera inlägg på Utsidans forum. Skulle jag vara helt korrekt, skulle jag behöva tillägga något i stil med "konvektionsspärr" (den skyddar ju också det kroppsvarma luftlagret innanför från att försvinna ut i atmosfären), men det vore onödigt långrandigt.

2. Jag har, precis som Kal-P-Dal, en Montane Minimus-jacka som oftast används bara som "regnplagg". Men den fungerar helt OK som "vindplagg" när det blåser tillräckligt hårt och det inte är jättevarmt.

Om man nu verkligen känner behovet av att definiera "skalplagg" lösryckt från sammanhanget (jag gör inte det), så vore det väl alla ytterplagg utan värmeisolerande funktion. De må sen vara utformade för att - i valfria kombinationer - skydda mot vind, regn, sol, insektsangrepp, eller (oftast) bara konvektionsförluster från innanförliggande värmeisolerande skikt.
Därför blir det ibland lite förvirrat, när någon skriver/säger "skaljacka" utan att beskriva den avsedda funktionen.
 
Om inte annat kan det ju vara intressant att förstå vad som avses med olika begrepp för att kunna orientera sig i olika butikers eller webbshoppars olika avdelningar.

Jag misstänker att en stor del av svenssons som går in på t ex Intersport och hamnar framför jackor på "skaljacke"-avdelningen inte förstår att det de håller i handen är en tät svettframkallande regnjacka. Eller varför dessa jackor ofta är så fasligt dyra jämfört med "vanliga" regnjackor.

Men ang vindjacka. Är t ex Fjällräven Grönland en "vindjacka"? Är alla ofodrade tättvävda jackor "vindjackor"? Vilken avdelning skulle ni annars som tänkt butiksinnehavare placera den i?
 
Om inte annat kan det ju vara intressant att förstå vad som avses med olika begrepp för att kunna orientera sig i olika butikers eller webbshoppars olika avdelningar.

Jag misstänker att en stor del av svenssons som går in på t ex Intersport och hamnar framför jackor på "skaljacke"-avdelningen inte förstår att det de håller i handen är en tät svettframkallande regnjacka. Eller varför dessa jackor ofta är så fasligt dyra jämfört med "vanliga" regnjackor.

Men ang vindjacka. Är t ex Fjällräven Grönland en "vindjacka"? Är alla ofodrade tättvävda jackor "vindjackor"? Vilken avdelning skulle ni annars som tänkt butiksinnehavare placera den i?
Haha, det var ett nyttigt tankeexperiment, som effektivt saboterar mitt ovan yttrade ointresse för benämningstvånget :)

Hmm, jag skulle kanske ha en avdelning för "ytterplagg", uppdelad i "fodrade" resp. "ofodrade". De ofodrade skulle sen delas in i ej regntäta, regntäta utan "andas"-funktion (men finns sådana fortfarande att köpa?), och regntäta med "andas"-funktion.

Fjällrävenjackan skulle därmed hamna i avdelningen "ytterplagg, ej regntäta", lämpligen med en infolapp om att den är vindtät och i viss mån vattenavvisande. Det borde också stå vad den väger, att den är myggtät, kan impregneras etc.
Superlätta löparjackor/byxor skulle ju också hamna i samma avdelning, med egna infolappar enligt ovan. Då skulle jag få sålt dem inte bara till löpare ;)

På samma vis skulle den mönstergilla butiksägaren trycka upp en infolapp med värden på vattenpelare och ånggenomsläpplighet för varje plagg i gruppen "regntäta med "andas"-funktion". Men det är ju inte ens alla producenter som anger det.
Ingen exklusiv tanke; både Intersport och XXL har föredömliga infolappar för bl a varenda sko av de otroligt många de har framme.
 
Termerna handlar inte om hur plagget är konstruerat utan vad dess syfte är. Ofta kombinerar man detta med en vink om plaggets konstruktion, ex. "tunn vindjacka, "rejäl regnjacka" etc.

En vindjacka är till för att stoppa vind. Den kan vara, men behöver inte vara, regntät. Är den regntät så kallar man den oftast för regnjacka eller skaljacka istället.

Många föredrar en tunn vindjacka typ löparjacka, eftersom jackan bara ska stoppa vind och man inte vill ha för tunga grejer med sig. Men en vindjacka kan lika gärna vara en bomullsanorak och då kanske man inte kallar den "tunn" längre.

En regnjacka har som syfte att stoppa regn. Jag känner inte till nån jacka som stoppar regn men märkbart släpper igenom vind, så en regnjacka blir alltså automatiskt även en vindjacka. Men då regnjackan ventilerar dåligt så använder man den sällan som vindjacka.

Skaljacka säger egentligen inget om funktionen utan bara var man har den: Som yttersta plagg.

Beroende på årstid så kan en skaljacka vara olika typer av jacka. Uttrycket används mest om så kallade "membranplagg", d.v.s. plagg som påstås vara regntäta och släppa igenom luft. Regntäta brukar de vara, hur mycket luft de släpper igenom kan diskuteras, de brukar normalt kännas vindtäta (se regnjacka ovan).
 
Många föredrar en tunn vindjacka typ löparjacka, eftersom jackan bara ska stoppa vind och man inte vill ha för tunga grejer med sig.
Jag betraktar min Montane Minimus som en ren regnjacka och något lättare och tunnare får man leta efter. Vindtät är den givetvis men dåligt ventilerad då det inte finns möjlighet att öppna något under armarna. Sitter lite för tajt också.

Men då regnjackan ventilerar dåligt så använder man den sällan som vindjacka.
Men behöver en ren regnjacka vara konstruerad utan möjlighet att öppna upp på lite olika ställen?
Kan inte skärning od vara utformat så man får bättre ventilation?

Uttrycket används mest om så kallade "membranplagg", d.v.s. plagg som påstås vara regntäta och släppa igenom luft. Regntäta brukar de vara, hur mycket luft de släpper igenom kan diskuteras, de brukar normalt kännas vindtäta (se regnjacka ovan).
Jag vill minnas en tråd där folk klagade på att andasplagg andades dåligt och DESSUTOM inte höll måttet som regnplagg. Om jag minns rätt så skrev jag då att min torrdräkt (av andastyp) i alla fall var helt vattentät. Möjligen kunde man ifrågasätta hur bra den faktiskt släppte ut ånga. Argumentet var för att visa att membranplagg kunde konstrueras helt vattentäta.

Sista inköpet är alltså en något kraftigare (än Montane Minimus) jacka som verkar helt vattentät men har möjlighet att öppnas upp under armarna och inte är helt tajt skuren.

mvh thomas
 
Jag betraktar min Montane Minimus som en ren regnjacka och något lättare och tunnare får man leta efter.
Jag kanske var otydlig men jag menade att folk föredrar en lätt och tunn vindjacka före en tung och tjock vindjacka. Och det är därför man oftast förknippar ordet "vindjacka" med de där prassliga sakerna.

Men behöver en ren regnjacka vara konstruerad utan möjlighet att öppna upp på lite olika ställen?
Kan inte skärning od vara utformat så man får bättre ventilation?
En vindjacka ventilerar ju genom tyget. Det är det som är poängen med att ha en vindjacka istället för en regnjacka. Regnjackan har ett tätt tyg och det blir fuktigt och kondens under den just på grund av det täta tyget. Skärning och öppningar hjälper bara delvis, har man t.ex. ryggsäck på sig så gör remmar och säck att det blir områden som blir "instängda".

Huruvida man behöver en vindjacka eller inte varierar ju med årstid och aktivitet. Vid lågintensiv aktivitet och lite svalare väder så brukar membranplagg fungera ganska bra. Är det riktigt kallt (minusgrader) är membranplagg ofta onödiga eftersom man inte behöver skydd mot regn. När det är varmt men blåsigt så kan membranplagg bli för varma/instängda.
 
Jag noterar med fascination att nästan alla jackor för friluftsbruk i större webbshoppar under kategorin friluftsjacka , jacka för vandring osv är vattentäta! Skulle uppskatta det till 8/10 jackor. Då alltså i kategorierna jackor som inte är renodlade regnjackot

Man får leta ordentligt för att hitta en "jackig jacka" (Dvs med huva och fickor och vindlås osv och inte typ löparjacka eller "vindblus") som INTE är vattentät

Kan jag ha missuppfattat membranjackor? Jag har fått för mig att de inte andas mycket bättre än ett regnställ och att membranjacka till en typ som jag som som svettas lätt inte är nån bra idé vid vandring . Men det kanske inte stämmer? Jag är beredd att pröva en sån jacka isåfall. Det vore ju praktiskt att slippa ha två plagg..
 
Så är det nog

Ja, tyvärr har tekniken inte tagit så stora steg framåt vad jag vet. Det innebär att en skaljacka som sägs hålla ute regn inte andas tillräckligt för att du inte skall bli blöt inifrån om du arbetar hårt (= bär tungt). Å andra sidan så andas ju inte heller en tunnare variant med "andasmembran", s.k. regnjacka, tillräckligt anser jag. Blöt blir man om man inte stannar och tar rast till regnet upphör - vilket ibland kan ta många dagar!
 
En Skaljacka har inget foder eller ett mycket tunt (2 lagers), en regnjacka är regntät.

En skaljacka som är regntät är också en regnjacka.

En skaljacka som inte är regntät är det inte.

En regnjacka som är varmfodrad är inte en skaljacka men den kallas väl skidjacka då gissar jag.
 
I mitt ordbruk är en skaljacka helt enkelt ytterplagg. Skal mot väder. Spelar ingen roll om det är ett g1000-plagg som skyddar mot vind, mygg och smuts eller om det är gore-tex, galon eller ullfilt.

Skalplagg
oftast G1000 anorak och G1000-byxor i mitt fall.

Värmelager
Ulltröja, ibland en bra fleece som är lite lättare.

Underlager
underställ i merinoull.

Förstärkningsplagg
Regnjacka och byxor förstärker mot regn. Dunjacka som förstärker under eller över anoraken om jag sitter still i kall väderlek.
 
Med tanke på att 8/10 jackor i de största friluftsshopparma online är vattentäta -betyder det att vattentäta skaljackor är den vanligaste formen av friluftsjacka vid bruk även när det ej regnar?

Eller tyder det på att de flesta som köper dessa jackor inte använder dem aktivt i friluftslivet utan mest inne i stan?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Oskar Q Skillnaden mellan två och tre lagers gore-tex? Kläder 14
Maxplosive Dun/syntet, fleece, vindjacka. Mellan och ytterlager? Kläder 9
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
kartisen Förhållande mellan Ullfrotte dvs Woolpower och Triconor Kläder 4
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
arvidsson.anna Väljer mellan två skaljackor Kläder 5
mipert Är det skillnad i storlekar mellan Haglöfs och Lundhags byxor? Kläder 6
Bo L Skillnad mellan Goretex och Hydratic Kläder 0
Mathew Skillnad mellan Thermal Pro och Power Tretch? Kläder 1
highlandpark Jämförelse mellan olika jackor Kläder 1
Swedish Berman VÅLDSAMMA SKAVSÅR mellan benen!! Kläder 18
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Danne99 Köpte en regnjacka för 900kr...ångest.. Kläder 2
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
skallagrimson Vindjacka som även funkar som regnjacka? Kläder 1
Askel Regnjacka likt Itab Packaway Kläder 22
riger Letar efter en ny regnjacka Kläder 16
nicko_ Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka Kläder 9
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
omnes Återimpregnera regnjacka Kläder 5
Vasp1 Ny Regnjacka Kläder 29
Karolina P Regnjacka (Marmot): 20' mm, 20' g/kvm, 181g - fynd? Kläder 1
dandan Regnjacka Fjällräven Bäck Kläder 1
Thrashback Regnjacka längre modell Kläder 19
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
utemänniska Regnjacka att tävla/träna i? Kläder 14
grodanbolle Lätt Regnjacka? Kläder 19
piaea Regnjacka för höst/vår och sommarvandring Kläder 9
clopin Hjälp med regnjacka - nybörjare Kläder 5
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
skogsvakt Regnjacka Marmor Precip Kläder 23
henkealf Rea på skaljacka/regnjacka i damstorlek small-medium? Kläder 2
Emmma impregnera regnjacka foss Kläder 1
AndersOleander Vind och regnjacka Kläder 23
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
bergholm Regnjacka Kläder 10
mtallberg North Face regnjacka? Kläder 2
mtallberg Helly Hansen regnjacka? Kläder 0
mats.brorson Fjällräven Singi Regnjacka/byxor Kläder 5
Johan_olsson Regnjacka á 1000:- Kläder 13

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.