Skillnad gradering Klättercentret vs. Karbin?

Hej klättrare!
Är nybörjare inom klättring och är helt såld. Sjukt kul och utmanande och det går ju inte att få nog. ;) Tagit grönt kort på Klättercentret K2 och klättrar (topprep) där ca 2-3 ggr/v.

Så till saken, var igår och klättrade på Karbin. Vilken skillnad och betydligt tuffare klättring... Klarade inte de graderingar jag klarar på K2. Samma sak hände förra helgen när jag klättrade på Klätterlabbet i Göteborg. Klarade inte att klättra de grader jag klarar på K2.

Så ni som klättrar på K2 eller ni som klättrar på Karbin och testat K2, är lederna "övergraderade" dvs. lättare på K2 än övriga klättergym? (Känslig fråga kanske för K2-klättrare...;) Vad har ni för erfarenhet och upplevelse av skillnaderna?

/Bella
 
Jag klättrar på KC solna och det du säger stämmer i alla fall enligt min erfarenhet i de lägre graderna (upp till ~6b/6b+ nånstans i KC-gradering). Hur det blir när man går uppåt i graderna vet jag inte, har inte klättrat på någon annan klätterhall sen jag kom dit.
 
Hur menar du nu, patvest? Att de skiter i att gradera de lätta lederna för nybörjarna på K2 eller rent generellt? Låter varken som ett säljande, vinnande eller troligt koncept. Att ha Sveriges största klättercenter och sedan skita i att vara professionella och gradera efter bästa förmåga även de "lägre" graderna?
 
Om Klättercentret rent strategiskt och medvetet lättar upp graderna för att få fler att klättra, så fine... Men jag fattar det inte. Vad är då graderingarna till för? Då kan ju alla leder under 6 heta nybörjarleder och ha grepp i banan- eller äppleform. ;)
På Karbin sa de igår att det är allmänt känt att Klättercentret har lättare gradering och att de på Karbin graderar efter utomhusklättring.
 
Det är nog svårt för de som stätter lederna att helt gradera dem. Det är väl rekommendationer som där det även välkomnas feedback. Det är nog ingen direkt tanke bakom det hela. Beror nog på att det är olika ledsättare. Tänk även på att är du avancerad klättrare så smälter nog de lättare lederna ihop. Varpå det kanske ser ut som att man 'struntar' i allt lättare än 6a.

Alla har vi en definition av vad som är lätt och svårt :)
 
Att jämföra ute och inne är ganska svårt. Ambitionen må vara att göra graderingen så lika som möjligt, men det är nog ofrånkomligt att den som klättrar mest ute eller inne, blir bättre på det denne klättrar mest.
Tyckte att det stämde att K2 var softare än Karbin tidigare, men osäker på om det stämmer idag.
Inomhusgradering är ojämnare än utegradering tycker jag. Leder ute som är felgraderade, ändras ju till sist om det är tydligt fel. Inomhus hinner inte det ske innan leden ersätts av en ny.
 
Graderingssystemet är alltså till för att vägleda klättraren så att denne vet ungefär hur svår klättring som väntar. Beroende på om du som klättrare är bättre teknisk sett, uthållighetsmässigt eller kanske styrkemässigt sett, så kan samma grad verka olika svår på olika leder. När förstebestigaren eller ledbyggaren skall sätta graden finns det alltså mycket att ha i åtanke och därför stämmer inte alltid graden från början. Vidare är graderingssystemet subjektivt och kan därför variera även från ett klätterställe till ett annat.
Kom ihåg: Då alla människor är skapta olika är de ofta så att en del människor har lättare för vissa saker än andra. Graderingen tolkas som ett förslag från ledbyggaren. Den är till för att hjälpa dig att hitta något som passar din nivå ... och för att utmana

Texten kopierad från Klättercentrets egna hemsida. Följ länken för att läsa allt.
Klättercentret - Om gradering

Hoppas det var till hjälp.

/Micke
 
Hej Micke och tack!
Jag har läst detta på deras sida och förstår att ledbyggarna bygger efter sin egen erfarenhet och att det därför skiljer sig. Har även googlat efter om det är som jag upplever det, dvs. en skillnad på K2 mot andra ställen, finns gamla inlägg från 2004 om att det är så. Blev en ganska nedvärderande ;) upplevelse när jag upplevt att jag avancerat inom klättringen men det visar sig att just K2 är "lättare". Som sagt klättrat på tre olika ställen inom en vecka och skillnaden är stor och finns där. Jojo, visst fasiken har jag blivit betydligt duktigare men som sagt fortsatt på nybörjarnivå. =D
/Bella
 
Du får ta graderingen som ett riktmärke och nu såhär i början inte se det som något exakt mått på hur duktig du är. Sök klättring som ligger ungefär i det register du önskar prova och leta klättring som verkar rolig framför allt.).
 
Hej Micke och tack!
Jag har läst detta på deras sida och förstår att ledbyggarna bygger efter sin egen erfarenhet och att det därför skiljer sig. Har även googlat efter om det är som jag upplever det, dvs. en skillnad på K2 mot andra ställen, finns gamla inlägg från 2004 om att det är så. Blev en ganska nedvärderande ;) upplevelse när jag upplevt att jag avancerat inom klättringen men det visar sig att just K2 är "lättare". Som sagt klättrat på tre olika ställen inom en vecka och skillnaden är stor och finns där. Jojo, visst fasiken har jag blivit betydligt duktigare men som sagt fortsatt på nybörjarnivå. =D
/Bella

Jag har tyckt att det har varit så, och då har det inte varit så att jag varit "inklättrad" på ett visst ställe - vilket också har viss betydelse - men jag är som sagt osäker på om det verkligen är så nu.
Välj den grad du precis klarar, eller klarar för det mesta, och klättra samtliga leder av den graden på te x både K2 och Karbin. Då har du ett bättre "statiskt underlag", samt hinner kanske även bli lite van de väggar och ledbyggare som finns på det stället, där du inte klättrar oftast. Därefter tror jag att du kan ha en bra uppfattning.
Jag har nog själv just nu faktiskt klättrat minst 95%* av alla leder på K2 och Karbin, av den grad som jag "ska" klara, och jag tycker nog att utfallet var ganska lika.

Som nån har nämnt så kan det nog också variera lite beroende på vilken nivå det gäller, och då kanske det även är så att det verkar finnas vissa lite softare ledbyggare, eller mer sandbaggande ledbyggare. Då kan det nog bero på två saker, antingen är det så att en viss ledbyggare bygger leder som du är lite extra vass på, eller så är den ledbyggaren kanske bäst på att gradera t ex väldigt svåra leder, och är lite mer ojämn på det mesta under en viss grad. Jag har ingen aning om det som regel verkligen är ledbyggaren som snabbt sätter graden direkt när greppen är uppskruvade, eller om det är vanligt att han utvärderar tillsammans med andra först. Jag tror inte att det är så mycket av det senare, och grader inomhus ska man nog ta ganska lätt på. Det är ju dessutom så att många leder bara går att topprepa, samt att de man leder är annorlunda bultade än vad som är normalt ute. Det går nog inte att undgå att detta även påverkar hur leden upplevs.

*dvs alla leder jag sett, utan att leta med hjälp av listan över leder
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.