Norsk gradering

Kan någon initierad säga mig hur den norska klippklättergraderingen förhåller sig till den svenska? Är de jämförbara, eller t.o.m. lika?

Mvh /Joel
 
I grunden samma system (ursrprung UIAA), men oftast läser man att det norska är lite softare. Ibland läser man att skillnaden är obefintlig.
Kanske är en bra approach att betrakta det som svenska grader, och efterhand konstatera om man har en extra marginal - vilket man nog ska ha enligt vad de flesta påstår. Dock misstänker jag att skillnaden från berg till berg kanske kan vara större ibland...
 
Norska grader = svenska grader.

Graderna inom Norge varierar ungefär lika mycket som inom Sverige.

(Jag har i stort sett bara klättrat i Trondelag, Nordland, och Troms i Norge)
 
Jag tyckte jag hadde lite mer marginal på Vestpilaren's tre repor med graden 6 än vad jag normalt har på sexorna jag klättrat runt Sthlm. Den ända andra leden i Norge som har iallafall haft grad 6 som jag gjort är Mot Sola, men den står som 6- i den nyare föraren har jag för mig. Den kändes som ungefär som en Sthlm 6-.

Jag vill dock påpeka att alla dessa replängder jag talar om har varit så pass välsäkrade att jag inte behövt klättra över en säkring under ett kruxigt passage. Psyket spelar väldigt stor roll för hur jag uppfattar en leds svårighetsgrad. Storslagna miljöer som Lofoten och avsaknaden av tidspress (midnattsolen) gör ju säkert sitt också.
 
Håller med Achtminus, norska grader = svenska, och varierar ungefär lika mycket mellan olika områden.

Sen är det en del områden i Norge som haft väldigt många tyska nytursmakare (läs "Nissedal"...) och då är det graderat med UIAA-grader som är några snäpp softare än norsk/svensk. (Leder med norska grader är speciellt markerade med "N" i den tryckta föraren)

UIAA <=> Svensk-Norsk
5 <=> 4+/5-
6 <=> 5+/6-
7 <=> 6/6+
8 <=> 7
på ett ungefär...
 
Ja, Lofoten är soft. Eller rättare: ojämt graderat. Klättrar man mycket i Lofoten lär man sig att kalibrera graden efter namnet på 1a-bestigare
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.