Skaljacka med mera andning än GT

Re: Re: RET

bruse; sa:
De där siffrorna är väl vad jag fick fram från Gores hemsida. Förutom Paclite, där jag läste mig till siffran <4 (inte 6-7 som du skrev). Kan någon tredje person verifiera detta tack.

Jag slogs också av att XCR3 hade samma RET som Windstopper. Mao är min WS-cykeljacka onödig ;~)


Tierra brukar lista RET värdet på sina material

I deras 2003/2004 års vinterkatalog står att paclite har RET 4

Vad gäller WS så beror RET värdet på vilket material membranet är laminerat mot. WS fleece och "softshell" tyger har RET värden runt 7 och 7.5, sämre än XCR

Det tunnaste WS materialen, de med plastig paclite känsla, ligger runt 2.5 RET
 
Vattentätt?

Varianter på den här diskussionen är ju ganska vanliga här i forumet. Några tankar från min sida:
-De flesta tyger andas ju bättre än Goretex. Så en viktig faktor att lägga fast för att diskussionen skall bli minimalt spretig är då: Skall tyget också vara ordentligt vattentätt?
-Om svaret på den frågan är "Nej, det räcker med regnbeständigt/vattenavstötande etc" så blir det ju helt andra tyger och plagg som kan vara aktuella.
-Om svaret blir "Ja, det måste vara helt vattentätt" så hamnar vi hos Goretex och diverse andra vävar med membran eller belagda. Det mesta av vad trådstartaren skrivit tolkar jag som så.
-När det gäller "waterproof breathables" så anses väl eVent vara det material som "andas" bäst? Åtminstone var det så senast jag tittade.
-Experterna verkar vara ganska överens om att de stora fuktmängderna vid bärande av skalplagg ventileras bort, det är endast en mindre del som passera genom tyget.
-Ventilationen består av två faktorer: plaggets skärning och olika ventilationsfrämjande konstruktionsdetaljer samt "föraren". Föraren är alltså användaren. Med en dålig förare så blir man svettblött oavsett hur bra plagget är.
-En bra förare är medveten om plaggets och framförallt vävens begränsningar. Det betyder att man inte har plagget på om det inte behövs (regnar, snöslaskar etc). Det är ju faktiskt ett regnplagg. Behövs plagget på grund av nederbörd så ser man till att ha det öppet så mycket som möjligt. Oknäppt framtill, alla ventilationhål öppna etc. Om möjligt, alltså.
-Ventilationsfrämjande detaljer är således viktiga, men har en klar baksida. De väger. Plagg med väv av hög andningsförmåga och alla upptänkliga pit-zips, ventilerande fickor, ryggar mm kan lätt väga 800-1000 g.
-Om jag själv skulle köpa ett plagg idag så skulle det förmodligen bli någon lätt eVent-jacka från Integral Designs eller RAB. Absolut inget som väger över 250 g. Det kommer fler och fler riktigt bra jackor som är väldigt lätta, en utveckling som drivs på av ultralätta vandrare i det stora landet i väster (sorry, Norge, det är inte ni...).

Jörgen
 
Re: Vattentätt?

NUI; sa:
-Om jag själv skulle köpa ett plagg idag så skulle det förmodligen bli någon lätt eVent-jacka från Integral Designs eller RAB. Absolut inget som väger över 250 g. Det kommer fler och fler riktigt bra jackor som är väldigt lätta, en utveckling som drivs på av ultralätta vandrare i det stora landet i väster (sorry, Norge, det är inte ni...).

Så tänkte jag också, tills jag testade RAB jackorna på. Varför måste ärmarna vara toksmala? Som du skrev i ditt utmärkta inlägg så ventileras det mesta av fukten bort. Vet inte RAB om det? Med tighta plagg miskar både möjligheten att kombinera (ha annat under) och att ventilera ut fukt. Men det ser ju moderiktigt ut...
 
Re: Re: Vattentätt?

Vandrare; sa:
NUI; sa:
-Om jag själv skulle köpa ett plagg idag så skulle det förmodligen bli någon lätt eVent-jacka från Integral Designs eller RAB. Absolut inget som väger över 250 g. Det kommer fler och fler riktigt bra jackor som är väldigt lätta, en utveckling som drivs på av ultralätta vandrare i det stora landet i väster (sorry, Norge, det är inte ni...).

Så tänkte jag också, tills jag testade RAB jackorna på. Varför måste ärmarna vara toksmala? Som du skrev i ditt utmärkta inlägg så ventileras det mesta av fukten bort. Vet inte RAB om det? Med tighta plagg miskar både möjligheten att kombinera (ha annat under) och att ventilera ut fukt. Men det ser ju moderiktigt ut...

Bra att du tog upp det, RAB var en felaktig rekommendation från min sida. NÄr jag gick in och kollade deras hemsida så visade det sig att deras jackor var ganska tunga. Jag vet inte var jag fick RAB ifrån. Börjar bli gammal...

Jörgen
 
Re: Vattentätt?

NUI; sa:
Varianter på den här diskussionen är ju ganska vanliga här i forumet. Några tankar från min sida:
-De flesta tyger andas ju bättre än Goretex. Så en viktig faktor att lägga fast för att diskussionen skall bli minimalt spretig är då: Skall tyget också vara ordentligt vattentätt?
-Om svaret på den frågan är "Nej, det räcker med regnbeständigt/vattenavstötande etc" så blir det ju helt andra tyger och plagg som kan vara aktuella.
-Om svaret blir "Ja, det måste vara helt vattentätt" så hamnar vi hos Goretex och diverse andra vävar med membran eller belagda. Det mesta av vad trådstartaren skrivit tolkar jag som så.
-När det gäller "waterproof breathables" så anses väl eVent vara det material som "andas" bäst? Åtminstone var det så senast jag tittade.
-Experterna verkar vara ganska överens om att de stora fuktmängderna vid bärande av skalplagg ventileras bort, det är endast en mindre del som passera genom tyget.
-Ventilationen består av två faktorer: plaggets skärning och olika ventilationsfrämjande konstruktionsdetaljer samt "föraren". Föraren är alltså användaren. Med en dålig förare så blir man svettblött oavsett hur bra plagget är.
-En bra förare är medveten om plaggets och framförallt vävens begränsningar. Det betyder att man inte har plagget på om det inte behövs (regnar, snöslaskar etc). Det är ju faktiskt ett regnplagg. Behövs plagget på grund av nederbörd så ser man till att ha det öppet så mycket som möjligt. Oknäppt framtill, alla ventilationhål öppna etc. Om möjligt, alltså.
-Ventilationsfrämjande detaljer är således viktiga, men har en klar baksida. De väger. Plagg med väv av hög andningsförmåga och alla upptänkliga pit-zips, ventilerande fickor, ryggar mm kan lätt väga 800-1000 g.
-Om jag själv skulle köpa ett plagg idag så skulle det förmodligen bli någon lätt eVent-jacka från Integral Designs eller RAB. Absolut inget som väger över 250 g. Det kommer fler och fler riktigt bra jackor som är väldigt lätta, en utveckling som drivs på av ultralätta vandrare i det stora landet i väster (sorry, Norge, det är inte ni...).

Jörgen

Så för att konkretisera (exemplifiera i det har fallet) så finns det två möjliga vägar att gå om man är ute efter helt vattentäta allroundplagg: Lätt eller mycket. Lätt är jag ingen stor fanatiker av då jag hela tiden har sönder och når begrensningarna av dessa UL prytlar i allmänhet så där får någon annan infoga exempel. Men i frågan om mycket skulle jag vilja lyfta fram två exempel på allroundplagg som använde det (tydligen?) bästa membranet, Event.
1. Lundhags Synkro: Ventilation som är lätt att komma åt och därmed antagligen används mer friskt. (än hur mycket använder man en ventilation som är jobbiga att öppna och stänga, tex musens ryggventilation, när man "bara ska över krönet"?).
2. Klättermusens Driva: Ovädersjackan som (enligt vad jag har fått fram hittils) är något av det bästa (men även största och tyngsta) du kan ha mot det där riktiga äckelvädret och tål en hel del stryk i många år. (här är ventilationen en nackdel då den sitter under armarna, ventilerar mindre när den är fullöppen och är jobbigare att öppna och stänga (specielt med storryggsäck!)).

Nå slå mig på fintgrarna om jag far med osaning eller har missuppfattat nått. Och framförallt, finns det några alternativ som inte väger över halvkilot?. Vanliga regnkläder? Itabs regnställ ska tydligen vara ok enligt vissa, nån som vet?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
typera Haglöfs skaljacka Kläder 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.