Seminybörjare ca 4-5 dagar vandring

Hej! Jag och min pojkvän är jättesugna på att fjällvandra till sommaren. Jag var iväg förra sommaren över en helg till abisko. Gick från abisko-abiskojaure och sen ca halvvägs till alesjaure och så sov vi andra natten utanför nationalparken och så hem igen.

Den här sommaren är jag och min pojkvän (han har aldrig vandrat förr) jättesugna på att åka och vandra. Vi bor båda i norrbotten (piteå och skellefteå) och vill helst inte åka jättejättelångt, utan funderar på sarek, något kring abisko eller liknande. Men vad har ni för tips?

Vi är båda rätt vältränade och inte rädda för att få ta i, vi är beredda på tuff terräng. Vi planerar att vara iväg ca 4-5 dagar och att åka någon gång under sommaren, så långt har vi kommit i planeringen.

Så, min fråga är: Har ni något tips på vars vi ska vandra? Har läst mycket om Sarek, även om Kebnekaise då jag har många vänner som vandrat där och tipsar om det, men tänkte om ni kanske vet något ännu bättre ställe för två seminybörjare.

Tacksam för svar!
 
Det är svårt att hitta bra vandringar i norrlands fjällvärld på mindre än en vecka, då de flesta turer är lite längre. Jag har dock tre konkreta tips att ge er:

1. Vakkotavare-Nikkaloukta (Vakkotavare-Teusajuare-Kaitumjaure-Singi-Kebnekaise-Nikkaloukta).Trevlig och vacker tur som inte alls är lika trafikerad som norra Kungsleden.

2. Kvikkjokk-Staloloukta (Padjelantaleden). Denna tur kräver dock att ni bokar helikopter (Fiskflyg) tillbaka till Kvikkjokk om ni inte vill fortsätta hela turen upp till Ritsem.

3. Vindelfjällen Ammarnäs-Hemavan.

Mitt tips är att ni avvaktar med Sarek tills ni skaffat lite mer erfarenheter;)
 
Mitt tips är att ni avvaktar med Sarek tills ni skaffat lite mer erfarenheter;)

Jag också, och inte för att det skulle vara särskilt farligt eller liknande. Utan för att det regnar så förhållandevis mycket där jämfört med typ tio mil nordöst - och risken är att man tappar lusten för hela grejen med fjällvandring om man inleder vandringskarriären med ett par skitvädersturer.
 
Tack! Har läst lite om Vakkotavare-Nikkaloukta och just nu känns det som den tur som är mest aktuell. Hur är det att ta sig dit? Går det bussar, tåg eller? Och hur är det med tältning osv?
Samma som Abisko Nationalpark med tältavgifter osv och endast på markerade tältplatser?

MVH
 
Tack! Har läst lite om Vakkotavare-Nikkaloukta och just nu känns det som den tur som är mest aktuell. Hur är det att ta sig dit? Går det bussar, tåg eller? Och hur är det med tältning osv?
Samma som Abisko Nationalpark med tältavgifter osv och endast på markerade tältplatser?

MVH

Buss finns i alla fall från Gällivare till Vakkotavare och från Nikkaluokta till Kiruna. Tältavgifter??? Varför vill du tälta i närheten av stugor? Vitsen med att ha med tält är väl för att slippa trängas med andra?
 
Okej! Ja när jag var i abisko i sommar fick man enbart tälta vid stugorna, annars riskerade man böter och där man fick tälta var det avgift. Så förstod jag det iaf. Men vi vill ju slippa det, som du säger så grejen med tält är ju att få vara lite ifred osv!
 
Okej! Ja när jag var i abisko i sommar fick man enbart tälta vid stugorna, annars riskerade man böter och där man fick tälta var det avgift. Så förstod jag det iaf. Men vi vill ju slippa det, som du säger så grejen med tält är ju att få vara lite ifred osv!

Abisko är nationalpark och där gäller lite andra regler. På de flesta andra platser i fjällen kan du tälta var du vill.
 
Abisko är ett undantag även som nationalpark, då tältning är begränsat (vilket det inte är i någon annan nationalpark i fjällkedjan vad jag vet?). Regeln är antagligen för att minska slitaget pga närheten till både väg och järnväg.
På sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta är det fritt fram att tälta med undantag direkt inpå STF stugor resp Kebnekaise fjällstation. Vissa stugor har proviantförsäljning som Kaitumjaure resp Kebne vilket kan vara bra att veta.
Bussen mellan Gällivare och Ritsem stannar i Vakkotavare.
 
Abisko är ett undantag även som nationalpark, då tältning är begränsat (vilket det inte är i någon annan nationalpark i fjällkedjan vad jag vet?). Regeln är antagligen för att minska slitaget pga närheten till både väg och järnväg.
På sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta är det fritt fram att tälta med undantag direkt inpå STF stugor resp Kebnekaise fjällstation. Vissa stugor har proviantförsäljning som Kaitumjaure resp Kebne vilket kan vara bra att veta.
Bussen mellan Gällivare och Ritsem stannar i Vakkotavare.

Du har givetvis helt rätt. Jag uttryckte mig nog lite slarvigt där, men det fixade du till med ditt inlägg...
 
Jag understöder sträckan Ammarnäs-Hemavan. Det är lättvandrat och korta dagsetapper. Vill man kan man hoppa över Tärnasjöstugan. Fixa i så fall båtskjuts från Tärnasjöstugan till broarna om ni går söderut. Framme i Hemavan kan ni ta sommarliften ner så förkortar det den dagsetappen.
 
Just nu står det mellan Nikkaloukta-Saltoluokta, Saltoluokta-Kvikkjokk eller Ammarnäs-Hemavan. Som sagt, seminybörjare och nybörja båda med god fysik, tänker oss 4-5 dagar ungefär. Det vi är ute efter är väl egentligen det som är vackrast och lättillgängligast, om man ska vara kortfattad.
 
kapar tråden då jag letar efter en liknande tur, fast det ska vara en stugtur. Antingen rundvandring eller att man kan gå bort och ta bussen tillbaka till bilen. Det får gärna vara spektakulär natur med höga berg att gå emellan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
rogera1 2 dagar med härlig vandring? Fjällvandring 0
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
LordHumungus 5-6 dagar i Sarek Fjällvandring 1
kjpil Färdbeskrivning Sarek 2 dagar och 3h Fjällvandring 20
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
Cyklonauten Vandringstur i norge på 5-6 dagar som nås med tåg Fjällvandring 2
sternad Jotunheimen och en fjord på 4-5 dagar? Fjällvandring 3
JohnnyL Några dagar i Abisko Fjällvandring 12
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
PL Abisko Turiststation 5 dagar + tips på dagsturer Fjällvandring 8
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
Askel 6+6 dagar i Sarek Fjällvandring 13
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
feyadin 2-3 dagar vandring hardangervidda? Fjällvandring 3
Crilloan Södra kungsleden 2-3 dagar Fjällvandring 2
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
carina 2 Vandring i Norge 5-6 dagar Fjällvandring 6
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
Noahspappa Vill ha tips på fjällvandring 3 dagar Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 3
JensBond 7 Dagar vandring + Kebnekaise Fjällvandring 58
Zaine Behöver Tips på tur! Kebnekaise som mål, ca. 7 dagar. Fjällvandring 17
Vanish Besseggen och Galdhöpiggen på 2 dagar? Fjällvandring 19
Nettchen Vandra Ritsem - Saltoluokta: antal dagar? Fjällvandring 4
Boullan Rekommendera stugtur, i Jämtland eller i närheten av Trondheim, 3-4 dagar, juni 2014! Fjällvandring 6
BeatriceK Söker lämplig stugtur, 4 dagar i Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
kjpil Färdbeskrivning nybörjarrutt i Sarek. 5-7 dagar. Fjällvandring 11
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.