Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar

Halloj, skulle önska synpunkter på följande. Årligen går jag i svenska fjällen varav jag senast var i Sarek 2011. En fantastisk 11-dagars tur i strålande sol.

Har sedan dess velat tillbaka men har svårt med tiden. Till sommaren tänkte jag göra ett försök men har endast 5 (max 6) dagar. Vet att man inte ska stressa i fjällen och allt sådant men såhär tänkte jag.

Dag 1: Morgonflyg till Kiruna (ankomst ca 10). Hyrbil tar en till Sitoälvsbron där bilen får stå. (2011 var det Harry Skarin som skjutsade oss från Tjåmotis). Borde vara där kring 15-16. Vandring genom myggbältet till Aktse där vi tältar i höjden ovanför för att slippa myggen, trots dess avsaknad av vatten.

Dag 2: Håller höjd mot Skierfe, fikar på toppen och fortsätter sedan in mot Rapadalen. Antingen tältning före man behöver ta sig förbi det hyffsat jobbiga skrå-passet vid Gierdogiestjåhkå eller efter. Kommer ihåg detta parti som jobbigt o tidskrävande.

Dag 3: Varför vi gör detta. Fantastisk vandring på slätterna med makalös utsikt när Sarek öppnar upp sig. Vadar Lulep Vassja.. för att sedan hitta tillbaka till samma magiska tältplats vid ett litet vattenfall halvvägs till Alep Vassja. Njuter av dagen.

Dag 4: Vandring tillbaka, börjar tidigt. Vill komma till Aktse.

Dag 5: Vandring tillbaka, bil till Kiruna och flyg hem vid 18.

Som sagt, medveten om stressig planering men i mina ögon låter det genomförbart men med åtminstone en rejält jobbig dag (4). Bara möjligheten att få återse Rapadalen vore däremot fantastiskt. Fördelen med få dagar är att vi kan banta packningen rejält.

Vad tycker ni?
 

Bilagor

  • 1 305.jpg
    1 305.jpg
    46.7 KB · Visningar: 669
Jag gick precis så här i somras, men lyckligtvis utan att behöva vända tillbaka. Jag ser inga problem med din planering, kommer att gå bra.

Lycka till önskar Pelle
 
Håller med om att det bör gå bra. Kräver ju dock såklart att allt klaffar med flygtider, att hyrbilen står och väntar, ingen punktering eller anat krångel, att ni själva är i gott skick samt hyggligt väder.

Go tur!
 
Lite tråkigt bara om regnet vräker ner och sikten är 10 meter dag 3... Då skulle jag nog önska att jag hade haft någon dag till att hoppas på.
 
Hej,

Allternativ Dag 1-2.
Om mycket mygg och/eller regn kanske det är bätter att bo i Aktsestugan, snabbare avfärd på morgonen. Annars går det ju att tälta dels vid de små sjöarna öster om Bassoajvve (parkgränsen) dels vid de små vattendragen öster om Gierdogiesjtjåhkkå.
Efter det kan man fortsätta mellan Gierdogiesjtjåhkkå och Suorkisjnjurttje. Vill minnas att det gick ganska bra, lite stenskravvel men även mer lättsamma snöfält att ta sig fram på.

Instämmer dock med tidigare om att regn och/eller dimma kan ställa till det, både vid starten på vandringen och under hemfärden.

Mvh/RN
 
Tack för svaren, håller med om att en extradag hade varit bra pga vädret.

En följdfråga
Är den bästa vägen efter man gått förbi Skierffe att gå mellan Gierdogiesjtjåhkkå och Suorkisjnjurttje och sedan sikta på punkt 1274 enligt kartan?
Ngt annat tips?

Uppskattar era svar.
 
Tycker att det verkar onödigt att hålla så hög höjd som fram till 1274. Bättre att gå ner på lite lägre höjd igen (efter 1214) så blir det mindre med sten.

Läs vad Fowwe har att skriva om passagen av Gierdogiesjtjåhkkå här.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
aksello samåkning till abisko från Umeå på fredag 14 / 6 (eventuellt hela vägen från Sthlm) Fjällvandring 0
j_felix Slutar Norwegian med Sthlm-Kiruna? Fjällvandring 9
Nils Petter Till Jotunheimen från Sundsvall/Sthlm Fjällvandring 4
niklaz Nattåg Sthlm - Murjek 26-27 juli 2008 inställt Fjällvandring 31
emmi Flygbiljett till salu! Sthlm- Kiruna ToR Fjällvandring 0
Napoleon Bra affär i STHLM för strumpor, sulor Fjällvandring 1
Elvah Nordvästra Rapadalen, plan med alternativ Fjällvandring 33
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
Elvah Luohttoláhko, möjligen Rapadalen södra Fjällvandring 53
Pohman Alternativ till rapadalen Fjällvandring 8
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
labbman Sarvesvagge - Norra Rapadalen Fjällvandring 2
Wolfred Reservdagar i Rapadalen m.m. Fjällvandring 2
Kvark Bästa tältplatsen, Rapadalen Fjällvandring 9
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
Hemskis Norra Rapadalen - Skårki och Ähpar Fjällvandring 3
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap Rapadalen, en vecka? Fjällvandring 9
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
Richard Troell Stig in i Rapadalen nedanför Skierfe Fjällvandring 1
Kavring Surva-Rinim-Rapadalen? Fjällvandring 2
Materialaren Vattennivån Sarek, särskilt Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 9
grodanbolle Rapadalen Fjällvandring 4
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
cnygardh Status Rapadalen Fjällvandring 10
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
modenberg Tidsåtgång Rapadalen Fjällvandring 6
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
Mtess Vackra höstvyer - Rapadalen? Fjällvandring 6
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
oskar_thulin Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 7
tbergman Gådokgaskatjåhkkå från Rapadalen Fjällvandring 0
Sigi fran rapadalen till ivarlahko i mars Fjällvandring 2
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.