Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips

Ok, har efter mycket om och men fått ett ”ok” från familjen att vi ska till fjällen i år igen, dock begränsat till endast EN natt i tält!

Har sökt på forumet, googlat, men blir inte klokare för det.
Vad kan man välja för tur där man kan gå en rundslinga på 2 dagar och komma över trädgränsen, gärna med lite utsikt...
ALLA tips mottages gärna, och vandringen sker med 3 halvmotiverade barn så gärna inte allt för tufft eller krävande.

Kikat på Lunndörrspasset, nån tur med utgångspu kt från Ljungdalen men inte hittat nåt bra alternativ, körde ju Helags förra året som annars hade funkat.

Please ge mig något bra råd!

/ Martin
 
Kul att du lyckats övertala hela familjen😊 Stekenjokk har ju bilväg ända upp över kalfjället men jag antar att det blirr för långt hemifrån. En tältnatt blir ju lätt "in och ut" men det går antagligen att hitta korta U-svängar här och där..
 
Några förslag:
Fulufjället. Har inte varit där själv, men det verkar från kartan och allt jag har läst som man kan tar en kort tur där utan att bara gå in och ut.

Grövelsjön. En runda över Långfjället. Över eller förbi Storvätteshågna i riktning mot Hävlingen. Ner mot sjön eller över fjällhedan till Särjsöbäcken rastskydd och "hem" till Grövelsjön.

Henning
 
Bra tips Henning! Ska genast kika på det!
Hittade en annan rutt som skulle kunna gå att köra kanske; Viksjösvålen runt i Ljungdalen, kanske lite kort dock för en övernattning.
 
En natt är för lite. Första natten är alltid obekväm och det är svårt att sova. Från dag 2 & 3 blir det bara bättre. Sen behövar man inte gå så långt varje dag, så ta sovmorgon och stanna tidigt.
 
Nu är ju Norge stängt som annars har många bra alternativ att erbjuda.

Ett förslag i Sverige som inte innebär så lång resväg är Grövelsjöfjällen. Kör och parkera på den allmänna parkeringen nedanför Lövåsgården. Vandra upp och övernatta vid Fosksjöarna, passa på och gör en topptur till Svealands högsta topp Storvätteshågna intill och vandra tillbaka till bilen.
 
Sweculprepper - din "miniatyrtriangel" är jättefint. Jag skulle möjligen gå på lite och lägga tältplatserna lite "längre bort" än du gjort, vid långtjärnen respektive vid själva ulvåtjärnen - mest för att det är vackrare tältplatser (och nära till vatten att svalka trötta fötter i) än just vid Spåime respektive vid Enkälen, men det är ju en smaksak...

Jag vet inte om du gått där förr, men vandringen tillbaka till storulvån från ulvåtjärns raststuga är kanske inte fjällvärldens roligaste - med bitvis väldigt bred stig, mycket folk och mycket "skog" (i vilken det vissa år har frodats mygg, när jag gått där förr), men i övrigt är sträckningen - tror jag - alldeles utmärkt, om man tänker sig vara ute två nätter, i stället för en... Enkelt att gå. Bra utmärkt led och just sträckningen mellan enkälen och ulvåtjärn brukar vara rätt lågtrafikerat.

Kul tur!
 
Kul! Skriv gärna här sedan hur det var. Jag ska upp (igen) till samma område i Augusti, har jag tänkt mig.

God tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverigesnationalparker.nu Kort topptur Tjåggnårisoalgge Fjällvandring 0
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Snuggles88 Kort vandring in i Hardangervidda från Rjukan Fjällvandring 6
Agnetaw Ryggsäck för kort tjej? Fjällvandring 5
AndersWWW Utmanande kort vandring Fjällvandring 1
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
ViktoriaR Grövelsjön- tips på kort tälttur Fjällvandring 3
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
jonas72 Kort jämtlandstur Fjällvandring 2
Moh Kort stugtur med barn i Jämtland Fjällvandring 4
Sluthuvet Tips önskas på kort och enkel vandring. Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
veni Kort berättelse om vandringen till Rago NP och Hellmobotn till Sörfjorden Fjällvandring 13
mb.plk Kort rapport från Sarek 6-12 juli 2014 Fjällvandring 5
Elin75 Tips på kort vandring med fjällkänsla? Fjällvandring 5
BeatriceK Tips på kort tur i Arjeplogsfjällen? Fjällvandring 4
elin.m.johansson Vandringssällskap Jämtlandstriangeln (och runt de krokarna) med kort varsel! Fjällvandring 1
Karolina P Fjällboende med barn, kort/ingen anmarsch Fjällvandring 29
Tältmannen Kort vårvandring i fjällen, behöver råd Fjällvandring 8
karisjanken Kort summering efter solovandring i Padjelanta Fjällvandring 4
Hendrik kort stugtur med tåg-/bussförbindelse? Fjällvandring 0
pauld Tips på kort oledad vandring Fjällvandring 4
nollett Kort men fin tripp Fjällvandring 3
Ostmjuk Hamster Kort rapport Sarek Fjällvandring 1
Ny kort vandringsled invigd Fjällvandring 1
Sofi123 Tips på kort vandringsled Fjällvandring 6
Libelle Tips på kort nybörjartur som passar en 12-åring? Fjällvandring 6
johnny76 Kort tur Fjällvandring 1
Nyttförsök Kort tripp i Abisko och Kebområdet. Fjällvandring 5
cassius Kort fråga. Fjällvandring 6
Tryggvas Kort tur i Helagsområdet. Fjällvandring 8
Kort tur i Sarek Fjällvandring 1
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
JennyGbg Snäll fjälltur sökes Fjällvandring 9
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
Struensee Tips på kortare fjälltur önskas! Fjällvandring 2
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
Nirrebosse Söker tips på lämplig fjälltur. Fjällvandring 12
mstrandbo Nybörjartips fjälltur Fjällvandring 3
uldall Tips på kortare fjälltur? Fjällvandring 4
Helena P Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 9
olofkor Fjälltur slutet av oktober Fjällvandring 7
Markus80 Fjälltur med 2-3 övernattninger Fjällvandring 0
cfn Tips för fjälltur som börjar i Katterjåkk Fjällvandring 6
ulf_67 Logistik för fjälltur Fjällvandring 10
oskar_lindhe Fjälltur sommaren 2009 Fjällvandring 5
Roberth Förslag på en bra fjälltur tur i svergie Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.