Logistik för fjälltur

Hej alla vandrare,

jag har hittills startat mina fjällresor med en lååång tågresa från malmö till murjek, och sedan buss till kvikkjokk, där själva fjällturen börjat. Men nu har jag mer begränsad tid, och funderar på flyg, och kanske även helikoptertransport (även om jag tidigare skakat på huvudet åt detta...söker ju lugn, närhet till naturen etc etc :)

Jag undrar om någon kan upplysa mig lite om bussförbindelser kiruna-kvikkjokk, och om helikoptertransport till sarek - är det överkomligt för en proletär som jag?? (får inte riktigt kläm på busstidtabellerna på nätet...)

/Ulf
 
Om det är Sarek/Padjelanta du tänkt dig så är det klart smidigast att ta sig in norrifrån om du vill flyga till Kiruna, dvs Kebnats/Sjöfallet/Suorva/Ritsem (helikopter från Sjöfallet eller Ritsem). Man förlorar en jäkla massa tid på att åka runt till Kvikkjokk, eftersom anslutningarna inte är matchade för det.

Go tur!
Per
 
Det går att flyga till Gällivare men det brukar vara lättare att hitta billiga biljetter till Kiruna. Dessvärre är busstiderna inte så väl synkade med flygen.
Nån som har hört om det går att chartra en helikopter direkt från Kiruna flygplats rakt in till Aktse? Kanske blir superdyrt...
 
Ett alternativ är ju flyg till Luleå/Kallax och sen tåg Luleå-Murjek och vidare med den "vanliga" bussen till Kvikkjokk. Det är nog t o m något närmare till Kvikkjokk från Luleå än från Kiruna om jag gör en uppskattning i huvudet. Luleå-Murjek tar väl ungefär 2 timmar med tåg.

Alternativt buss Luleå-Kvikkjokk men det tar nog längre tid och då får man nog byta i Jokkmokk.

Kolla www.ltnbd.se för busstider

Helikoptrar flyger ju inte in i Sarek men från Kvikkjokk är det Lapplandsflyg som har turer till Staloluokta. Även Fiskflyg har turer i området.

http://www.lapplandsflyg.se/scripts/tidtabell.php?page=kvikkjokk
http://www.fiskflyg.se/

Sen är det ju som fson skriver smidigt att utgå från "vägen västerut" också och då är det ju från Gällivare man i regel tar bussen.
 
Jag pratade med Fiskflyg för en 5-6 år sedan angående helikopter från Stora sjöfallet till Aktse och det skulle ha kostat 4000kr för en maskin för 4 passagerare.
 
Bussförbindelser Kiruna-Kvikkjokk är inget alternativ.
Flyg antingen till Gällivare,åk buss från Gällivare till Salto-Suorva eller Ritsem, eller flyg till Luleå och sen buss via Jokkmokk till Kvikkjokk.
 
Tackar för svar!

Tack för era svar! Nu är jag lite klokare. Flyg till Luleå och sedan tåg/buss västerut låter ju inte så dumt. Har nog lite för tunn plånbok för helikoptern dessvärre! :)

/Ulf
 
Flyg till Gällivare är inte så dyrt från Stockholm. Det kan vara värt att kolla upp. Vi tittade på det som alternativ inför årets vinterfärd och det var klart billigare än SJ men tyvärr inga tomma stolar just när vi ville ha dem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
JennyGbg Snäll fjälltur sökes Fjällvandring 9
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
Struensee Tips på kortare fjälltur önskas! Fjällvandring 2
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
Nirrebosse Söker tips på lämplig fjälltur. Fjällvandring 12
mstrandbo Nybörjartips fjälltur Fjällvandring 3
uldall Tips på kortare fjälltur? Fjällvandring 4
Helena P Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 9
olofkor Fjälltur slutet av oktober Fjällvandring 7
Markus80 Fjälltur med 2-3 övernattninger Fjällvandring 0
cfn Tips för fjälltur som börjar i Katterjåkk Fjällvandring 6
oskar_lindhe Fjälltur sommaren 2009 Fjällvandring 5
Roberth Förslag på en bra fjälltur tur i svergie Fjällvandring 3
Corax Fyra försvunna under fjälltur Fjällvandring 3
Wikinggirl Vill du hänga med på fjälltur i Funäsdalen? Fjällvandring 9
magbe238 Fiska på fjälltur? Fjällvandring 3
Martin Fjäderlätt Akut! Fjälltur i Dalarna? Fjällvandring 7
migael Grundstens På fjälltur Fjällvandring 2
xochitl Tips på fjälltur 4-5 dagar - Abisko, padj. el. Sarek Fjällvandring 6
xochitl Tips på fjälltur Abisko, padjelanta eller Sarek Fjällvandring 2
jonsa Fjälltur för nybörjare! Fjällvandring 32
LuisFigo Fjälltur i Norge Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.