Säger märket något om kvalitet?

Det var bättre förr!

Nej det var det ta mej tusan inte. Visst Fjällräven G1000 kläder har nästan alltid varit bra. fjällräven tält på 80talet var inte nån hit.... Trasiga är alltid bra osv osv

Jag har G1000 byxor från FR som gör mig varm o vindtät på vintern, jag har byxor o skjortor från Jack Wolfskin som är svala o sköna på sommaren. Jag har kängor från Haglöfs, underbara! Jag har. Kängor från Lundhags, underbara...håller nog längre än Haglöfs. Två tält från Hillebergs (har haft fyra andra innan beroende på behov) helt fanomenala. Ryggor från Fjälräven och Bergans som jag bär med glädje. Sovsäckar från FR o Bergans som jag sover gott i. Liggunderlag från Exped som gör sömnen god. Optimus gaskök som ger mig varm mat. Kort sagt så har jag kända varumärken som alla skänker mig glädje. Jag är sällan missnöjda med de stora märkena. Har ett antal prylar som det står Everest, McKinley mm på som ofta gör sitt jobb men med begränsningar och dålig hållbarhet i längden.

Kort sagt Ja jag tror man vinner på de stora märkena, har fortfarande kvar en Grönlandsjacka från 80talet och den gör sitt jobb! Så för den som har råd är det bra att satsa på bra prylarfrån början, funkar oftast både bättre å längre och säkrare. Det enda märket jag sätter tveksamhet för är Primus, de gör bra prylar men just nu har de inte riktigt koll på kvalitetsstyrning o processer så man kan få både bra o dåligt. fjällräven var där på 80talet och löste det, så kom igen Primus
 
Det enkla svaret på frågan är: Ja.

I praktiken behöver det inte vara så, jag som de flesta (?) önskar kvalite vid köp, ibland prioriterar jag bort det för tillgänglighet eller nöd men generellt sett så vill jag ha saker som jag kan använda länge. Tittar man på det jag äger så är det en blandning mellan Arcteryx, Taiga, Fällkniven, Norrona, Haglöfs, Patagonia, La sportiva, Petzl osv. Namn som för många är välbekanta. Jag har läst om både nöjda och mindre nöjda användare av samtliga märken (inte alltid beroende på bristande kvalite), överlag så tycker jag personligen att märket och priset indikerar vad man får, men det är ingen garanti för något. Jag har själv utan att nämna några namn haft problem med några av de stora, men kanske något som är mer individuellt för oss är design och hur vi använder det samt hur det passar våra kroppar. Som underställ använder jag Icebreaker och ibland Helly Hansen, de skalbyxor jag gillar bäst är Haglöfs och de skaljackor jag gillar bäst är Norrona och Arcteryx. Och så kan man fortsätta i oändlighet beroende på aktivitet och årstid.

Det jag menar är att kvalite är bland det viktigaste och att märket klart indikerar vad man kan förvänta sig men att det också finns krav som är minst lika viktiga som kvalite, vad är en superkvalitets skaljacka värd i regnet om den inte har en bra huva och underarms ventilation. För mig, kanske inte så mycket alls.

Och som andra nämnt har olika företag brottats med kvalitetsproblem i det förgågna, likaså kommer andra eller samma företag säkerligen få kvalitetsproblem i framtiden. Så djungel är ett ganska bra passande ord på läget.

Kontenta för mig: Märket betyder mycket när det kommer till kvalite, du minskar sannolikheten att något havererar på vägen, men alla kläder/utrustning kan få problem och kvalitet tillsammans med lämplighet (aktivitet, årstid, personlig preferens) är bästa kombinationen. = )

Följ inte bara märket utan gör en individuell bedömning inför varje köp.
 
Rätta mig om jag har fel men det förefaller som om även märkesköparna darrar på målet. Jag tror att vår 15 åriga jämförelse mellan dyra märkesartiklar och budgetvarianter är tämligen korrekt. Det är ett lotteri.

Men givetvis måste du kolla alla prylar i sömmarna bokstavligen innan du godkänner dem, postorderköp innebär en returproblematik som bodhandlingen firar dig från.

Fundera och pröva på jobbarbodar och uddaföretag, uppstickare har flera gånger höga ambitioner som sjunker när revisorerna vill ha högre avkastning.
go tur
 
Jag håller med Seobserver här. Ett dyrt märke behöver verkligen inte betyda bättre kvalité. Varför dessa märken kostar mer kan bero på flera saker. Varumärket är en sak, detta kostar. Utvecklingsavdelningar och dyrare material, det kostar. (Gore tex-pro shell är väl alltid dyrt oavsett märket) t ex.

Jag har tröttnat helt på överpriser och dyra jackor. En haglöfs Spitz II höl för mig i två år, sedan var den i trasor. Mailade Haglöfs och påpekade detta (och jag har inte använt jackan som pulka direkt). Bemöttes väldigt dåligt, skulle börja leta kvitton osv. Jag blev förbannad och skrev att de minsann inte vill ta ansvar för sina produkter. Att spela ut ett kort om kvitto är patetiskt när det handlar om en jacka för 6000:- och att den var såpass söndrig att den inte gick att använda. Samma med ett par byxor från Haglöfs, dragkedjor och sömmar som släppte efter ett år.

Haglöfs är ett företag jag aldrig kommer handla från igen, att de lagt all sin tillverkning i Kina kanske påverkar, men jag vet inte... De är dyrare än plagg från USA (Patagonia) som har sin tillverkning i USA t ex.

Nä, sluta gå på märkeshysterin, tittar man in på fjällstugan på kebnekaise inser man att väldigt många köper sina saker för att ett coolt märke pryder kläderna. Även om man bara åker helikopter till fjällstation.
 
Frågan som ställs är nästintill omöjlig att besvara. Det är ju inte bara enkla svaret hur länge håller det utan vad det ska hålla för och vilken nivå vill man ha. Ska ge ngt exempel. Skaljackor är ett sådant. Jag tror att det finns många trelagers GoreTex som håller en torr även i riktigt uselt väder men så kommer vi till detaljen huva som jackan är utrustad med. Där blir användningsområdet rätt betydelsefullt, ska du ha den på landet, eller när du plockar svamp, går en låglandsled osv kan det mesta duga. Går du i besvärlig fjällterräng, vill ha koll på både var du sätter dina fötter och hur det ser ut en bit framåt är huva med möjlighet att ställa in en perfekt passform skillnaden mellan konstant irritation, besvär och ev fara jämfört med relativt behagligt vandrande(gå med huva är alltid jobbigt).
Kom fram till för ett antal år sedan att Arcteryx huvor går att ställa in oavsett vad som sitter på huvudet under huvan(från hjälm till ingenting), har sedan inte brytt mig om kolla nyare modeller av andra märken.
Tält är nästan ännu mer avgörande, ett sönderblåst tält vill man inte ha. Efter att ha klarat en 25 m/s snöstorm i juli i Sarek för några år sedan i min då 20 år gamla Hilleberg tält är mitt förtroende för de starkare än någonsin.
Så kan man fortsätta, utrustningsdel efter utrustningsdel.
Sen vill jag bara göra en högst personlig reflektion, för mig har merinoullen betytt komfort revolution på tältvandringar i fjällen. Underkläder i det materialet är värda varje krona.
 
Frågan är felaktigt ställd. North Face har produkter som är riktigt bra och sådana som är dåliga. Volvo har bra bilar och dåliga modeller. Det finns väl inget märke i någon bransch som har helt och hållet bra produkter.

Läs recensioner. Gå till butiken, kläm och känn och använd magkänslan.
 
Visst varierar det kraftigt men jag tycker nog man fortfarande kan få ett visst förtroende för tillverkare man aldrig blivit besviken på. Sedan kanske det faktiskt är rena slumpen, men det finns några jag alltid tittar på i första hand om de har bra produkt inom kategorin jag letar efter. Några exempel är till exempel:

Exped - Älskar deras tält och även andra prylar har funkat bra för mig.
Trangia - Många menar nog att detta är definitionen av "pålitligheten själv".
Roberts.pl - Har aldrig hört ett ont ord om deras sovsäckar. Mycket bra pris/prestandaförhållande.
Lundhags - Deras kängor är en klassiker, har själv frångått konceptet med tunga kängor men litar rent kvalitetsmässigt fortfarande på deras skodon.

Nu har jag inte testat dem ännu, men tror att man kan få en vettig byxa eller jacka från plusminusnoll.se också. Annars tycker jag att just kläder är det som är klurigast, känns som kvalitet varierar hej vilt inom samma märke och membranplagg verkar vara rent lotteri om det delaminerar eller inte oavsett märke. Själv köper jag gärna Norröna, men jag inser att jag nog mest haft tur som råkat köpa på mig några plagg därifrån som jag älskar högt och som har tålt väldigt mycket stryk.

Kan även passa på att säga att vissa prodkter från tex McKinley och Everest funkar riktigt bra. Börjar man kolla på saker som regnskydd för ryggan, sovlakan i bomull eller silke och den sortens prylar är deras grejer ofta väldigt mycket mer värda sina slantar än dyrare märkens. Även syntetunderställ tycker jag är helt egalt var man köper, men det finns säkert andra åsikter om det ;)
 
Nackdelen med noname-produkter är att det i högre grad är ett lotteri om det är bra/dålig kvalitet.
Det kan vara bra, men också uselt. Märkesprodukter är jämnare i kvalitet.
 
Till skillnad mot andra som svarat tycker jag att det enkla svaret är NEJ.

Exempelvis så upplever jag att de billiga tröjorna från Dechatlon i Merinoull är minst lika bra som de betydligt dyrare från Icebreaker. Mina tunna regnbyxor från Everest minst lika bra som de från Marmot som råkade smälta osv.

Har aldrig haft så många reklamationsärenden på diverse kläder, ryggsäckar mm som The North Face som ändå får räknas som en av de större etablerade märkena. Däremot har deras bemötande och hantering alltid varit fantastiskt bra och smidig vilket gjort att jag i varje fall övervägt TNF senare.
Tycker att passformen för mig när det gäller Marmot generellt varit dålig på Skaljackor medan alla mina sovsäckar är från dom. Passformen på Arcteryx helt fantastisk, men priset i Sverige har fått mig att avstå.

Men som de flesta påpekar så finns det stora skillnader mellan olika produkter inom samma märke och det gäller att göra en individuell bedömning på vikt, passform och övriga egenskaper i förhållande till pris.

//John
 
Det är den senare raden vi märkt att det inte längre är så men du har kanske ett större material att gå på?
Vad bra att "ni" slagit fast vid hur det är då! Ni har typ gjort en vetenskaplig undersökning som visar att nonameprodukter alltid är lika bra som etablerade varumärken? Då kan vi stänga diskussionen.

Min erfarenhet är att nonameprodukter kan vara väldigt bra och hålla år efter år, men också gå sönder efter en kort tid, att det är ett lotteri som man undviker med etablerade varumärken och att de sämsta produkterna från etablerade varumärken sällan är lika dålig som de sämsta nonameprodukterna, Men jag har ju förstås inget "större material" som belägg för detta annat än mina erfarenheter.
 
Senast ändrad:
Jag håller med Seobserver här. Ett dyrt märke behöver verkligen inte betyda bättre kvalité. Varför dessa märken kostar mer kan bero på flera saker. Varumärket är en sak, detta kostar. Utvecklingsavdelningar och dyrare material, det kostar. (Gore tex-pro shell är väl alltid dyrt oavsett märket) t ex.

Jag har tröttnat helt på överpriser och dyra jackor. En haglöfs Spitz II höl för mig i två år, sedan var den i trasor. Mailade Haglöfs och påpekade detta (och jag har inte använt jackan som pulka direkt). Bemöttes väldigt dåligt, skulle börja leta kvitton osv. Jag blev förbannad och skrev att de minsann inte vill ta ansvar för sina produkter. Att spela ut ett kort om kvitto är patetiskt när det handlar om en jacka för 6000:- och att den var såpass söndrig att den inte gick att använda. Samma med ett par byxor från Haglöfs, dragkedjor och sömmar som släppte efter ett år.

Haglöfs är ett företag jag aldrig kommer handla från igen, att de lagt all sin tillverkning i Kina kanske påverkar, men jag vet inte... De är dyrare än plagg från USA (Patagonia) som har sin tillverkning i USA t ex.

Nä, sluta gå på märkeshysterin, tittar man in på fjällstugan på kebnekaise inser man att väldigt många köper sina saker för att ett coolt märke pryder kläderna. Även om man bara åker helikopter till fjällstation.

Patagonia har inte särskilt mkt tillverkning i USA, de har mest i syd- och centralamerika.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
såg Märket Savotta Utrustning allmänt 2
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
Geforce60 Något värde i en gammal Berghaus trident 3 och sacci bärsäck? Utrustning allmänt 3
Fjorr Finns det något värde i en Arc'teryx Altra 85L ifrån 2016? Utrustning allmänt 8
Elvah Optimering: packa/ersätta med något i fleece som inte är en tröja Utrustning allmänt 54
disgruntled Någon som kan säga något om Altra Lone Peak? Utrustning allmänt 4
Missboxer Furno stove gaskök, något att ha? Utrustning allmänt 7
naturnisse Något onödigt som ger vandringen guldkant Utrustning allmänt 60
desireman Finns det något billigare alternativ än riktiga stegjärn? Utrustning allmänt 6
kanis Rea på Vandra fjäderlätt - och njut av färden. Är den något för mig? Utrustning allmänt 8
Tomas J Nikon SprintIV 10*21, är denna kikare något att ha? Utrustning allmänt 0
pher_ Bra grävspade? Har ni något tips? Utrustning allmänt 11
En stor stark Finns det något skönare än att vurpa! Utrustning allmänt 4
d-b Helly-Hansen vs Haglöfs - vad är er uppfattning om kvaliteten? Utrustning allmänt 15
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Henriko Hanwag kängor - dålig kvalitet? Utrustning allmänt 3
Dabo Dagsryggsäck av vettig kvalitet Utrustning allmänt 7
moa_k40 billig vandringstav i stark kvalitet? Utrustning allmänt 9
Prankster Kvalitet Engelsons? Utrustning allmänt 16
MBac Friluftsartiklars kvalitet Utrustning allmänt 75
MrFrenzy Fjällräven & kvalitet Utrustning allmänt 16
vox2000 Klättermusens kvalitet? Utrustning allmänt 2
brigas köpa kvalitet! Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.