Friluftsartiklars kvalitet

Har en sak som jag behöver ventilera. Det har säkert diskuterats hit och dit här redan, men jag hittar ingen tråd att haka på. Saken är den att jag börjar bli ganska desillusionerad vad gäller kvaliteten på de prylar som säljs som friluftsutrustning. Ffa är jag inne på kläder och skor, men även annat (tält, ryggsäckar mm). Av de prylar jag köpt de senaste ca 5 åren har ca 50% gått sönder på mer eller mindre orimliga vis. Ett axplock: Fjällrävenbyxor i G-1000 som sprack i två sömmar i grenen efter ca en månad, knappt använda. En membranjacka från Jack Wolfskin med totalt membranhaveri efter ett par år. Skor med helt genomsliten sula och ett antal släppta sömmar efter ett par år. Tältstänger som brister i vindstilla väder efter några nätters användning. Och historierna från vänner och bekanta är fler och ofta värre. Det är ju knappast så att jag (och många med mig) sliter oerhört på eller misshandlar prylarna. Och det är ju inga billiga saker det handlar om.

Är det så att en hel del av det som säljs helt enkelt inte håller måttet, trots pris och vad försäljarna lovar? Är det rimligt att jackor för flera tusenlappar har en livstid vid mild användning på några år (farsan har ju för 17 kvar sin Fjällrävenjacka och sitt oerhört lätta regnställ i gott användbart skick efter mer än 30 år)? Vad kan vi som konsumenter göra för att få tillverkarna att höja kvaliteten? Och hur hittar man bra prylar i djungeln av mediokra? Pris och märke går ju inte att använda som hjälp. Vore kul att höra era synpunkter! Och skönt att få skriva av sig...

MVH
/Mikael
 
Jag vill nog påstå att detta gäller alla produkter idag, oavsett om det rör sig om kläder eller hemelektronik. Numera räknar jag kallt med att en MP3-spelare för 3000:- håller i max två år. Mina föräldrars stereoanläggning från 70-talet fungerar däremot fortfarande...
 
Jag vill nog påstå att detta gäller alla produkter idag, oavsett om det rör sig om kläder eller hemelektronik. Numera räknar jag kallt med att en MP3-spelare för 3000:- håller i max två år. Mina föräldrars stereoanläggning från 70-talet håller däremot fortfarande...

Fast den jämförelsen haltar tycker jag. Stereon står still inomhus (förhoppningsvis ;) ) och mp3-spelaren hanteras mer; stoppas upp och ner i fickor, väskor, tappas (?)etc.. Men såklart att det var bättre förr! :)
 
öringen;381579 sa:
Fast den jämförelsen haltar tycker jag. Stereon står still inomhus (förhoppningsvis ;) ) och mp3-spelaren hanteras mer; stoppas upp och ner i fickor, väskor, tappas (?)etc.. Men såklart att det var bättre förr! :)

Tja, du har väl en poäng där antar jag :)

Låt mig då ta ett bättre exempel: min DVD-spelare som nyss gick sönder har varken stoppats upp och ner i i väskor eller tappats i golvet. Trots detta gick det bara lite drygt två år innan mekanismen i luckan pajade.

Personligen skyller jag den bristande kvalitén hos moderna produkter på en ökad strävan efter onödiga finesser och automatik. En manuell lucköppning hos min spelare hade garanterat inte gått sönder lika fort (jämför med den manuella öppningen hos en skivspelare från 70-talet!). Detta kanske även gäller friluftsprylar?
 
Jag skyller på konsumenterna. Vi ställer fel krav, är för lata för att reklamera och strävar dessutom efter att alltid ha nya grejer.

Det känns som om du har rätt.

Producenterna tjänar naturligtvis på att sälja saker som pajar efter två år så att alla måste ha nya grejer, så länge folk inte reklamerar.

Inte så att man medvetet gör dåliga produkter, men att hålla en hög kvalitet kostar ju, och varför skulle man lägga de pengarna när ingen ändå kräver det?
 
Är det kanske därför som det (ofta) görs så otroligt svårt och jobbigt för en när man vill reklamera skador? Man blir bemött som om man är ett problem och det tar tid, är det för att man inte ska göra om det? Vore ju inte oväntat om det var så, men osmakligt gnidet.
 
Jag skyller på konsumenterna. Vi ställer fel krav, är för lata för att reklamera och strävar dessutom efter att alltid ha nya grejer.

Absolut. Den lilla makten man har som konsument är ju att välja vad och hur man konsumerar. Även om "valet" idag oftast görs av marknadsförarna...

Problemet med att reklamera varor är att jag ofta upplever det som man blir motarbetad. Det tar oförskämt lång tid, och sedan dröjer det inte länge innan produkten ånyo faller i bitar. Då är det inte så konstigt att det lockar mer att köpa en ny produkt istället.

Är det kanske därför som det (ofta) görs så otroligt svårt och jobbigt för en när man vill reklamera skador? Man blir bemött som om man är ett problem och det tar tid, är det för att man inte ska göra om det? Vore ju inte oväntat om det var så, men osmakligt gnidet.
 
Är det kanske därför som det (ofta) görs så otroligt svårt och jobbigt för en när man vill reklamera skador? Man blir bemött som om man är ett problem och det tar tid, är det för att man inte ska göra om det? Vore ju inte oväntat om det var så, men osmakligt gnidet.

Jag upplever det snarast som om butikspersonalen ibland helt enkelt är ovana med kunder som reklamerar. De vet inte riktigt vad de ska göra och börjar instinktivt argumentera emot.
Möter man rutinerad personal (eller nämner det magiska ordet "konsumentköplagen") är det oftast inga problem alls.
 
Jag upplever det snarast som om butikspersonalen ibland helt enkelt är ovana med kunder som reklamerar. De vet inte riktigt vad de ska göra och börjar instinktivt argumentera emot.
Möter man rutinerad personal (eller nämner det magiska ordet "konsumentköplagen") är det oftast inga problem alls.


Jag ser ett negativt mönster här... :)

Butiker är orutinerade på att hantera reklamationer eftersom det är så få kunder som vill reklamera varor. Det är så få kunder som vill reklamera sina varor eftersom butikerna är så orutinerade på att hantera reklamationer...

Någon måste bryta mönstret, och butikerna lär ju knappast ta första steget.
 
Martin Fjäderlätt;381597 sa:
Jag skyller på konsumenterna. Vi ställer fel krav, är för lata för att reklamera och strävar dessutom efter att alltid ha nya grejer.

Martin har rátt: förr ville folk ha rediga och gedigna prylar, medan det nu ska det var lätta och ynkliga grejer som inte är nâtt att hàlla i när det stormar. Man accepterar att fjösgrejerna hàller en säsong och köper nytt och ännu lättare etc.
Förr lâg "lâng Hâllbarhet" i de övre regionerna vad gáller prioritet nár man investerade i en dyr apparat eller annan pryl; sà icke lángre.



4301.jpg

Det var bättre förr
 
Är det kanske därför som det (ofta) görs så otroligt svårt och jobbigt för en när man vill reklamera skador? Man blir bemött som om man är ett problem och det tar tid, är det för att man inte ska göra om det? Vore ju inte oväntat om det var så, men osmakligt gnidet.

Sulan på mina Lundahags kängor släppte, kontaktade Lundhags och de sa till mig att skicka upp dem. 2-3 veckor får jag tillbaka mina kängor med helt nya sulor. Intressant att de frågade aldrig hur gamla mina kängor var eller andra dumma frågor.
Vet dock många som haft problem med Meindl då de ofta vil klassa det som normalt slitage när kängorna är förstörda efter en veckas vandring.

Köp saker från tillverkare och butiker som bryr sig om sinda kunder, Get Out som butik och Lundhags som tillverkare är 2 bra exempel eller så ser man till att man har ingår i FM och kan då byta/reklamera hos de grininga förrådsgubarna =)
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.