Ryggsäck till en nioåring?

Min grabb har börjat i strövarna och just nu har han en enklare Everest-ryggsäck på 25 liter. Den är ju inget under av ergonomi och den rymmer inte så mycket. Om han ska fortsätta med sitt friluftsliv behöver han så småningom en ryggsäck som rymmer lite mer. Vilka ryggsäckar runt 35 liter finns det som passar en kortare rygg? Idag är han drygt 130cm lång och är alltså ganska kort för sin ålder. Han klarar dagsutflykter med den nuvarande säcken, men en övernattning med sovsäck och lite mer kläder klarar den inte.
Jag har en ShoSho 3000 som han eventuellt skulle kunna ha, men den är nog i längsta laget än så länge.
 
Klart barnen skall ha lätta ryggor....

Jag hörde tidigare i höst med Joe Valesko på
http://www.zpacks.com
vad det skulle kosta att "barnanpassa" nån av hans ul-ryggor med kortare bärbälte, smalare bärremmar och kortare rygglängd.
Svaret var, att de modifikationerna gjorde han gratis :)

Vi kommer att beställa en barnanpassad Zero, 23 liter & vikt ca 130 gram, åt vår 7-åring.
En sådan i silnylon med bärbälte, bröstrem, daisychains och chock cord lacing går lös på $78, och så skickar han alltid i Global Priority Mail Flat Rate Envelope för $12.95.
Ev moms/tull tillkommer förstås.

Större säckar finns oxå.

shock_cord.jpg
 
Jag tror inte att en ryggsäck utformad som en tunn påse kommer att fungera så bra. Nu ska han kunna packa den själv och risken är stor att han kommer att tröttna på att packa den ordentligt mellan varje besök i säcken. Eftersom där inte är någon inbyggd ryggplatta i dessa säckarna måste de packas omsorgsfull för att inte vara obekväma och dessutom har jag en känsla av att det kräver en starkare rygg så fort vikten ökar något då säcken inte har någon stadga som hjälper ryggen.
Det fungerar kanske när man har en vuxen som packar åt en eller bara lätta och mjuka saker i den, men inte när man ska ha ner kåsa, bestick, termos och kanske en matlåda i den.
 
Frågan är

hur mycket man skall satsa på säckar som barnen snabbt växer ur. Men han kanske har många syskon?

För ett barn som är från ca 10 år och uppåt behövs en säck på 40 liter eller mera för att få rum med sovsäck liggunderlag extrakläder etc för scoutövernattning och liknande. Stadium har en prisvärd modell som de kallar scoutryggsäcken.

Bergans har bra barnsäckar för dagsutflykter som heter Nordkapp 18 liter har jag för mig att en av dem rymmer.

Thure
 
Jag tror inte att en ryggsäck utformad som en tunn påse kommer att fungera så bra. Nu ska han kunna packa den själv och risken är stor att han kommer att tröttna på att packa den ordentligt mellan varje besök i säcken. Eftersom där inte är någon inbyggd ryggplatta i dessa säckarna måste de packas omsorgsfull för att inte vara obekväma och dessutom har jag en känsla av att det kräver en starkare rygg så fort vikten ökar något då säcken inte har någon stadga som hjälper ryggen.
Det fungerar kanske när man har en vuxen som packar åt en eller bara lätta och mjuka saker i den, men inte när man ska ha ner kåsa, bestick, termos och kanske en matlåda i den.

Kanske det, men det är en avvägning - det är inte heller roligt med en superstabil/TUNG rygga som bara innehåller "...kåsa, bestick, termos och kanske en matlåda..".
Och en bit liggunderlag som stagar upp och går att ta ut och sitta på uppskattas på rasterna.

Vår dotter har tidigare haft en Nordkapp Jr som var ganska tung, bra att bära men alldeles för kort i ryggen nu. Tvivlar på att en 9-åring kan ha den?
 
junior rygga

Hej jag har använt bergans 18 litare till mina barn. Den är lite för liten nu 7åringen använder idag en Mckinley orange moon på 30l passar bra mellan 6-8år. 9åringen har en High Colorado nepal 40 med ställbart bärsystem. Han är 134cm och säcken passar på minsta längden. Denna säck har ett ordentligt avbärarbälte kanske lite tung. Funkar riktigt bra och det finns att växa i både på längden och volymen.
Kul att det är fler som försöker få ut sina barn i skogen.
mvh Björn
 
Min grabb har börjat i strövarna och just nu har han en enklare Everest-ryggsäck på 25 liter. ... Vilka ryggsäckar runt 35 liter finns det som passar en kortare rygg? Idag är han drygt 130cm lång och är alltså ganska kort för sin ålder. [/QUOTE

Sonen har avverkat en Nordkapp Jr, den är verkligen junior - kort i ryggen och ganska trång. Nu är han 12 år, normalstor, och har en Lundhags Dovre 40 Jr. Den är ganska rymlig, (lika stor som vuxenversionen tror jag?) har ett inbyggt regnskydd och sonen tycker i alla fall att den är rimligt bekväm. Förra turen bar han sin sovsäck, sina regnkläder, fleecetröja och sitt eget godis (tung post) Kan rekommenderas, visserligen är min grabb en bit över 150 cm, men nog går bärsystemet att strama åt lite till, se om ni kan pröva den i butik...
 
Bergans!!

Bergans ryggsäckar för barn är helt oslagbara helt från 12L till de minsta och storlekar helt tills det är dax att skaffa en vuxenrygga!
 
Deuter fox 30

Ryggsäck men riktigt bärssystem för barn/ungdomar.

Kompressionsremar
Justering för rygglängd

en kanonsäck

150
 
Han klarar dagsutflykter med den nuvarande säcken, men en övernattning med sovsäck och lite mer kläder klarar den inte.
.

Om man klarar eller inte klarar övernattningar med en 25-litersäck beror ju på hur mycket prylar man har med sig och vilka prylar man har med sig. Länkarna ger exempel från en tälttur iJämtlandsfjällen med min 9-åring i somras. Han bar då en 25-liters Everest.

http://www.fjaderlatt.se/2008/03/jmtlandfjllen-med-daniel-9-r.html
http://www.fjaderlatt.se/2008/09/ngra-dagar-i-jmtlandstriangeln.html

Jörgen
 
Kanske det, men det är en avvägning - det är inte heller roligt med en superstabil/TUNG rygga som bara innehåller "...kåsa, bestick, termos och kanske en matlåda..".
Och en bit liggunderlag som stagar upp och går att ta ut och sitta på uppskattas på rasterna.

Nu är det ju sällan att han går ut med bara hårda kantiga saker i ryggsäcken, men risken att just de hårda kantiga objekten hamnar nära ryggen i en säck som inte har någon inbyggd stadga är tyvärr för stor och då blir heller inte turen i skogen någon direkt trevlig upplevelse.

Om man klarar eller inte klarar övernattningar med en 25-litersäck beror ju på hur mycket prylar man har med sig och vilka prylar man har med sig.

Hade han bara behövt ha med sig kläder för en tur i skogen hade han ju kunnat ha en säck på kanske 4-5 liter, men nu ska han ha med sig mat, en dryg liter vatten, kläder, sovsäck och liggunderlag och då är en 25-liters ryggsäck från Everest inte tillräcklig. Min grabb har idag en exakt likadan ryggsäck som den som din grabb verkar ha och jag kan inte se att den skulle rymma allt, inte utan att anta formen som en fotboll. Bara kläder för en vecka på fjället tvivlar jag dock inte på att den klarar.
 
Hade han bara behövt ha med sig kläder för en tur i skogen hade han ju kunnat ha en säck på kanske 4-5 liter, men nu ska han ha med sig mat, en dryg liter vatten, kläder, sovsäck och liggunderlag och då är en 25-liters ryggsäck från Everest inte tillräcklig. Min grabb har idag en exakt likadan ryggsäck som den som din grabb verkar ha och jag kan inte se att den skulle rymma allt, inte utan att anta formen som en fotboll. Bara kläder för en vecka på fjället tvivlar jag dock inte på att den klarar.

Det är maten som skiljer från vad Daniel bar, verkar det. Han bar enbart sitt eget godis. Men hans rygga var inte direkt proppfull, så den hade nog rymt mat för några dagar vid behov. Men viktigaste förutsättningen för en liten och lätt packning för hans del var ju en liten och lätt sovsäck.

Jag tycker fortfarande att ett användbart råd i sammanhanget är att vända på steken. Det finns ju två lösningar på problemet att packningen inte får plats i ryggsäcken: Antingen större ryggsäck eller mindre packning.

Personligen tycker jag det senare är att föredra och eftersom det funkar bra för min nio-åring så känns det inte som någon ouppnåelig lösning.

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
niklaz Bra ryggsäck till tvååring? Transportera 19
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
FarmerJoe Extern stretch ficka till ryggsäck Transportera 2
¤hej¤ Bra ryggsäck 35-40L till dam Transportera 11
jonkandonkan Extra fickor till ryggsäck Transportera 2
asfaltsbarn Ryggsäck till ovan tjej Transportera 2
mheland Bergans Trollhetta ryggsäck till halva pris Transportera 0
storfamiljen Reservdelar till ryggsäck? Transportera 15
H.Ivarsson Alternativ till liten ryggsäck ? Transportera 19
maria s. Storlek på ryggsäck till kort tjej Transportera 1
JGK 60L ryggsäck till lång och gänglig Transportera 4
T.S Ryggsäck till fågeljakten Transportera 4
Bomullsmannen Ryggsäck till 10-åring Transportera 10
Zarquon Val av ryggsäck: Golite Quest (och några till) Transportera 21
sajberjohan Ryggsäck till 14-åring Transportera 1
nordqlin Var kan jag köpa nytt spänne till ryggsäck? Transportera 3
mickere Ryggsäck till tjej/kvinna Transportera 23
Scout^ Köpa ryggsäck - en till tråd. Transportera 12
Krondike Ryggsäck till löpning mm Transportera 6
hansthomas Stor ryggsäck till normalsmal person Transportera 12
Irra bra ryggsäck till barn? Transportera 1
Ix Ryggsäck till allt och lite till... Transportera 2
Ix Ryggsäck till klättring och löpning Transportera 3
Christinar Lätt ryggsäck till liten tjej Transportera 3
KnightofNi ryggsäck till löpning Transportera 6
nilsbo STORT regnskydd till ryggsäck sökes! Transportera 1
lami Vettig ryggsäck till barn Transportera 16
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.