rygga för lätt vandring?

Fel och rätt!

Raskesven; sa:
nermander; sa:
Funkar det verkligen att orientera med en kompassklocka? Hur tar man ut en bäring på kartan med den t.ex.?
Inget problem. Finns ingen karta i utrustningslistan heller. Den ligger väl också i klockan, annars går vikten över ocoola 6 kg. Plånbok, nycklar, myggskydd och toapapper behövs inte heller. Reparationsgrejor, kamera, kikare, något att vada med, kniv skulle ge en verkligt ocool vikt. Något packsystem såg jag inte heller till, men de kanske bara säljs?;-)

Raskesven

Som saggt det här en en grundpacklista som alltid blir lite tyngre när man anpassar packningen efter olika turer.

I förstaförbandsväskan ligger det myggmedel mm det är därför den delen väger ca 50 g vist toapapper det har jag faktiskt glömt att nämna så där blev det mer än 6 coola kilon ;-) men man kan ju torka sig med lav så är det coolt igen, kartan ligger i benfickan plus min kompass som väger ca 30 g karta ca 80 g glömde nämna det! men vad har jag för nytta av plånbok och nycklar när jag är ute och vandrar!?

Sen har ni rätt om packpåsarna som jag inte nämner vid namn ;-)

Något att vada med - jag brukar använda mig av mina ben, vad anväder du?

Vad ska jag använda kniven till?

//micke
 
Re: Fel och rätt!

MikeMike; sa:
Raskesven; sa:
nermander; sa:
Funkar det verkligen att orientera med en kompassklocka? Hur tar man ut en bäring på kartan med den t.ex.?
Inget problem. Finns ingen karta i utrustningslistan heller. Den ligger väl också i klockan, annars går vikten över ocoola 6 kg. Plånbok, nycklar, myggskydd och toapapper behövs inte heller. Reparationsgrejor, kamera, kikare, något att vada med, kniv skulle ge en verkligt ocool vikt. Något packsystem såg jag inte heller till, men de kanske bara säljs?;-)

Raskesven

Som saggt det här en en grundpacklista som alltid blir lite tyngre när man anpassar packningen efter olika turer.

I förstaförbandsväskan ligger det myggmedel mm det är därför den delen väger ca 50 g vist toapapper det har jag faktiskt glömt att nämna så där blev det mer än 6 coola kilon ;-) men man kan ju torka sig med lav så är det coolt igen, kartan ligger i benfickan plus min kompass som väger ca 30 g karta ca 80 g glömde nämna det! men vad har jag för nytta av plånbok och nycklar när jag är ute och vandrar!?

Sen har ni rätt om packpåsarna som jag inte nämner vid namn ;-)

Något att vada med - jag brukar använda mig av mina ben, vad anväder du?

Vad ska jag använda kniven till?

//micke
Det beror ju på var man utgår ifrån. För egen del brukar jag behöva ta med mig nycklar, samt plånbok.

Jag brukar använda läderremmar att dra åt utanpå brallor och kängor vid vad.

Kniv är bra om man vill skära bröd, bre smör, snitta salami, vända fjällagg, kapa ett snöre för att reparera något, tälja tändved etc.

Raskesven
 
Re: Re: Fel och rätt!

Raskesven; sa:
Kniv är bra om man vill skära bröd, bre smör, snitta salami, vända fjällagg, kapa ett snöre för att reparera något, tälja tändved etc.

Raskesven

Killen bor i Åre.. Det finns inga träd i Åre och följaktligen finns det ingen anledning till att splinta, tälja tändved.. :)
 
Re: Tänk lätt hela vägen!

MikeMike; sa:
1 Tält, GoLite Tigger 2, 1900 g

Antar att du menar Trig 2? Mitt väger bara 1340 g i påsen, 11 Ti pinnar 66 g, teleskopstaven (vandringsstav utan handtag) 200 g. Om du inkluderar 2 vandringsstavar lär du ha dem i händerna när du går?

Ännu mer off topic, men vad tycker du om tältet? Jag har bara slagit upp mitt på en gräsmatta ännu.. Tycker att materialet i golv och blixtlåsen för sidorna verkar onödigt grovt, men det lär väl hålla för mer då får man hoppas.
 
Re: Re: Tänk lätt hela vägen!

jamo; sa:
MikeMike; sa:
1 Tält, GoLite Tigger 2, 1900 g

Antar att du menar Trig 2? Mitt väger bara 1340 g i påsen, 11 Ti pinnar 66 g, teleskopstaven (vandringsstav utan handtag) 200 g. Om du inkluderar 2 vandringsstavar lär du ha dem i händerna när du går?

Ännu mer off topic, men vad tycker du om tältet? Jag har bara slagit upp mitt på en gräsmatta ännu.. Tycker att materialet i golv och blixtlåsen för sidorna verkar onödigt grovt, men det lär väl hålla för mer då får man hoppas.

Vist är det en Trig 2 plus två stavar som jag bara använder i riktigt stening teräng, så dom sitter med på utsidan av ryggan och som pinnar till tältet. Jag ska nog väga om tältet med stavarna vem vet den kanske väger mindre!? Jag har sovit 5 nätter i det i sommar när det har regnat som värst, och jag är grymt nöjd. Än har jag inte fått uppleva en natt i starkvind men det kommer nog också. Ett bra köp helt enkelt tycker jag!

//Micke
 
Golite Dawn

nicklasx; sa:
...intresserad av att vandra med lätt packning. tänkte fråga om någon har något tips om en bra ryggsäck? tänkte ha minsta möjliga packning med mig under en vecka.

Mitt tips:

http://www.hike-lite.co.uk/acatalog/GoLite_Dawn.html

Den är inte supersnygg, men väldigt funkis just för lätta turer upp till en vecka. På min har jag sytt på 2 sektioner från ett Z-rest mot ryggen, så jag slipper bry mig så mycket om hur den packas. (Bekvämare och ventilerar bättre också.) Används under benen när jag sover, tillsammans med en 2/3 skummatta eller ett TR Prolite 3 Short.

Den är inte stabil för fem öre men med totalvikter under 10 kilo spelar det inte så stor roll. Ca 700 SEK är såpass humant att man kanske kan ha en annan säck för tyngre laster.
 
Re: Tänk lätt hela vägen!

MikeMike; sa:
Man ska tänka lätt rakt igenom. Så här ser min lätta packning ut, den skulle kunna vara lättare men viss lyx vill jag ha, så som Therm-a-rest liggunderlag. Så länge jag ligger under 6 kg (exkl mat och vatten) på en grundpackning så är det coolt för mig!


Vikt i ryggsäcken: 5920g

/Micke

Min egen baspackning ligger på 9-9.5 kg med lättare
tält och sovsäck, alltså 3-3.5 kg mer.
Med 10 dagars mat: 15.5-16 kg.
(tog senast med ett plagg jag kunde varit utan, men när vet man?) Undras bara, du använder en gasburk. Jag
slösar inte med gas, kaffe på morgonen,
potmos (uppkok) och egen spaghettiblandning
(uppkok plus fem minuter) men tar med mig två
(är turen mer än 10 dagar provianterar jag).

Vet inte för vilken längd på turen du kalkylerar
men säcken, får du plats med 10 dagars mat i den?
Min mat (fem packpåsar om 1.3 kg)
är ofattbart skrymmande, men
jag packar också ENKELT och FORT, det kanske är problemet.
Här vore det bra med tips.

Det riktigt radikala är väl att göra som Go-Lites
grundare som redovisar en tur på 22 miles, 10 dagar
(mer än 3 mil om dagen!) med ungefär samma vikt på dagsransonen som jag har men INGEN LAGAD MAT.
Ja, han gick ned i vikt (det är väl vad Go Lite
betyder), 13.5 pund och hade tydligen råd med det.
 
jag brukar inte vara ute mer en två, tre dagar åt gången då fungerar min packning skulle jag stickat ut på 10 dagars tur så skulle nog packningen se annorlunda ut, men jag tycker om att sticka ut en fredag em och komma tillbaka på söndag kväll. Det beror nog på att jag bor mitt i fjällen och enkelt kan sticka i väg på en kort tur!

Hur många är det som sticker ut på 10 dagars turer egentligen?

//Micke
 
Sidospår nedan: (kanske rent av helt ut i geografin ?)
Intressant med turens längd och var man bor,
undrar hur ekvationen ser ut.
Ett Antagande kan vara att det är ett linjärt samband.
t=k*s
(gällande kanske för s>100km)
t = tid i dgr, s=avstånd till startpunkt i km, k= ngn okänd parameter som antas vara en konstant som ska bestämmas.
antag s=500km och t=7dgr ger startvärde på k till ca.
0,014
(Nån som vill utveckla mera ?, kanske kvadratiskt samb, exp samb......)
Håller mig till att minimera vikt tror jag men det är en intressant fråga hur som helst.
slut sidospår.
/Mattias
 
MikeMike; sa:
jag brukar inte vara ute mer en två, tre dagar åt gången då fungerar min packning skulle jag stickat ut på 10 dagars tur så skulle nog packningen se annorlunda ut, men jag tycker om att sticka ut en fredag em och komma tillbaka på söndag kväll. Det beror nog på att jag bor mitt i fjällen och enkelt kan sticka i väg på en kort tur!

Hur många är det som sticker ut på 10 dagars turer egentligen?

//Micke

Det är nog som du säger i nästa inlägg: ju längre man har
till fjällen/bergen desto längre blir turen. Till Frankrike är det 30 timmars resa, mina senaste alpturer
har varit 18 och 21 dagar. Till Norge går det, om det finns nattförbindelse, på 13 timmar eller så.
Annars mer.
Mina tre senaste fjällturer blev 10,12 och 13 dagar.
Min enda tur norr om Polcirkeln blev 14.


Lundhags Dovre, som urinlägget frågade om,
är f ö en bra ryggsäck, 1400 gram tror jag,
att jämföra med min 65 liters North Face Prophet, 1800.
Jag använder Dovren på kortare resor, ty även
med relativt liten packning är jag beroende av
ngt slags bärsystem, som min rygg är. Det är också
den jag har på vårens träningsturer; jag packar
den full med ett antal band av 1953 års
upplaga av Nordisk Familjebok ...

På en veckotur skulle jag kanske välja den, om
jag visste hur jag ska packa tältet (Prophet har
spännen i sidan för tält och madrass).
Kanske att jag skulle klara en veckopackning
med ngn Golitevariant.

Kanske, när jag blir gammal.
 
MikeMike; sa:
Hur många är det som sticker ut på 10 dagars turer egentligen?

Jag skulle gärna göra det, t.ex. längre turer. Problemet är ju familjen. De vill inte, och de blir inte så himla glada om jag tar två av mina semesterveckor (blir kanske rentav tre om resan till vandringen tar tid) för att vandra utan dem.

Och även om man nu hade lyckats få sambon intresserad så är det inte så himla kul att vara ute i två veckor med småbarn. Innan vi fick barnen så cyklade vi ju två somrar i rad på Gotland, ett par veckor varje gång.
 
Re: Fel och rätt!

MikeMike; sa:
kilon ;-) men man kan ju torka sig med lav så är det coolt igen, kartan ligger i benfickan plus min kompass som väger ca 30 g karta ca 80 g glömde nämna det! men vad har jag för nytta av plånbok och nycklar när jag är ute och vandrar!?

//micke

Plånbok eller Ticket Holder e.d. är kanske väsentligt
att ha på resan till och från vandringen om man har en bit att åka.
Och du
behöver inte låsa när du åker hemifrån, eller gräver ned nycklarna i trädgården, antar jag?

Kartor är förstås en detalj som skiljer coola och mindre
coola äventyr. För en fjällvandring behöver jag
själv 3-500 gram, för en sydeuropeisk sådär 8-900
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
Baslägerliv Lätt rygga Transportera 17
Ekorre Finns det någon större Fjällräven-rygga i #630-färgen? Transportera 19
danielm71 Rygga Transportera 6
DoktorGlas Identifiering gammal rygga Transportera 0
Lico Weekend rygga? Transportera 8
jonas72 ny rygga 50-60 liter Transportera 7
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
Tomas J Höftbälte på liten rygga? Transportera 12
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
Fettotvandrar Tankar om rygga för en ny vandrare Transportera 14
brillone Nikkaluokta - Saltoluokta rygga Transportera 2
BadCash Att packa en rygga Transportera 5
oddput Lågprisutrustning: Biltemas 65 L "Hikerryggsäck", Rygga eller reservdelslager? Transportera 13
akta Rygga ca 35 liter med många fickor? Transportera 9
utemänniska 70 liters rygga för tjejer? Transportera 1
ctve8n Ny rygga 70 liter Transportera 18
hallonraden rygga Transportera 5
kakapo Erfarenheter av Snigel design-rygga? Transportera 3
Iggle hur stor rygga? Transportera 12
Haddock Volym på arméns Haglöfs-rygga? Transportera 17
Martin Fjäderlätt En bra rygga är allt man behöver. Transportera 11
bushmaster84 rygga Transportera 7
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
niben handla rygga för andras pengar Transportera 18
sverastian fin rygga med 40% rabatt Transportera 0
lars11 picknick-rygga? Transportera 2
Carl_Z Stor rygga Transportera 12
peringen Rätt rygga på Thailandluffen Transportera 4
rygga som funkar på flyg/tågluff/kånka på? Transportera 6
snurpen BRA 35-45L RYGGA? Transportera 4
Berjan Rygga för dagsturer! Transportera 9
ERI Alltid svintung rygga! Transportera 5
modan Rygga för dagsturer Transportera 4
T N F rygga Transportera 3
Haglöfs Rygga ! Transportera 5
Viken "hydration-rygga" ska man välja ? Transportera 0
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
grodanbolle Lätt ryggsäck? Transportera 22
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
Deltidseremiten Lätt ryggsäck för kort dam? 65-70 L Transportera 26
majjen Lätt, liten pulka? Transportera 19
Sentient6 Ny (lätt) ryggsäck ca 40-45 liter Transportera 28
whynot Lätt och bra ryggsäck Transportera 8
Jackiie Lätt ryggsäck ca 1 kilo? Transportera 16
Elvah Kraftig, rymlig, lätt, ergonomisk ryggsäck? Transportera 8
Rikard_L Större lätt ryggsäck Transportera 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.