Lätt ryggsäck ca 1 kilo?

Hej!
Jag håller på att kolla in lättare ryggsäckar. Just nu har jag en Haglöfs OXO 60. Den är jättebra på alla vis utom vikten, då den väger 2,7 kilo.
Jag är beredd att förlora fördelar som många fack och ställbar ryggplatta mot att svara nästan två kilo. Jag är självklart inte beredd på att förlora bärkomfort.
Hittills har jag fått ned vikten till ungefär 15-16 kilo inklusive ryggsäck för två-dagarsturer, men då har jag även ett 1,5/2-mannatält med som väger 1,8 kg, vilket jag räknar med att kunna minska vikt på. Får jag bort 1,7 från ryggsäcken är jag redan där nere på under 15 kilo.
Det finns tre ryggsäckar jag har hittat som skulle kunna passa mina krav.
Crown V.C. 60, en efterföljare till Vapor trail. Väger väldigt precis 1000 gram då jag får ta den långa versionen (jag är 1,87 lång).
GoLite Jam 70. 50 liter är troligen för litet så det blir 70 liter.
Crux AK-57 väger mer, så jag är tveksam till denna, men antar att jag bör kunna bära mer.

Någon som har något negativt eller positivt att säga om huvudsakligen Crown? Den tilltalar mig mest utseendemässigt och verkar bra i övrigt.
 
Jag tycker att GoLite Jam är lite för klen. Har 50 l varianten. Där i får jag i mitt tält (1 kg), dunjacka, lite extra kläder, sovsäck (1 kg kanske, lätt dunsäck för höstbruk), liggunderlaget (500 g), godis, toppmonteratgaskök, kastrull mm, o mat för 2 dagar. Sen känns det som att jag verkligen inte vill packa ner mer. Mat för en vecka känns inte aktuellt att stoppa ner när man tittar på vissa sömmar (tex där axelbanden sitter fast i själva påsen).

Dessutom blev den väldigt, väldigt blöt när det ösregnade i somras. Jag lyckades aldrig sätta fast mitt "vanliga" regnskydd så att det skyddade. Dessutom klarar den inte ens lätt regn (typ hängregn) ens några minuter. I princip så kör jag m regnöverdraget jämnt om det är mulet, vilket gör väskan mindre smidig än vad den egentligen är.

Jag skulle satsa på nåt lite grövre om jag var dig. Har bara kollat lite snabbt på crux-säckar men det har verkat bättre.
 
Jag har en Crux AK-70 som jag är grymt nöjd med. Den mindre säcken bör vara av samma kvalité som AK-57, bara storleken skiljer skulle jag tro. De extra hektona över 1 kg kan motiveras av enorm slitstyrka, bra bärsystem och att ryggsäcken i princip är vattentät (det är bara blixtlåset i topplocket som verkar suga in vatten). AK-70 lastar bekvämt över 20 kg och duger till 25 kg med hyfsad komfort (men du hade ju inte tänkt att lasta mycket, förstås). Jag har recenserat AK-70 på min blogg här på Utsidan. Lycka till med funderandet!

/Hans
 
Nepal

Nöjd brukare av en Fjällräven Nepal 50L. Väger 1,5 kg och det är en ramsäck så stabilare finns inte. Smidig kort ram, bra för resa. Går att sätta en packpåse på ramen om man har behov av mer än 50l. Luftig så som alla ramisar.

200 kr på blocket...

//J
 
Tackar för tipsen, men huvudinriktningen med just den här ryggsäcken är en ryggsäck på förhoppningsvis max ett kilo som jag kan bära åtminstone 14 kilo i. Sedan blir det väl fler ryggsäckar i framtiden för längre turer och så, men just nu blir det i huvudsak två-tredagarsturer.

Det jag hittat på övriga internet hittills verkar det bli en Granite Gear Crown som verkar "bäst" runt den vikten.
 
Tackar för tipsen, men huvudinriktningen med just den här ryggsäcken är en ryggsäck på förhoppningsvis max ett kilo som jag kan bära åtminstone 14 kilo i. Sedan blir det väl fler ryggsäckar i framtiden för längre turer och så, men just nu blir det i huvudsak två-tredagarsturer.

Det jag hittat på övriga internet hittills verkar det bli en Granite Gear Crown som verkar "bäst" runt den vikten.

Jag har en arcteryx nozone 75 som väger 1.7 kg. den går att stripa ner till 1.4. Dom har även en 50 liters som väger runt kilot strippad. då får du en väldigt slitstark säck som håller för det mesta. personligen skulle jag inte stirra mig blind på om säcken väger 1 eller 1.5kg, mer viktitgt är bärkomforten. om det inte funkar så blir vandringen inte rolig. dra hellre in på ngt annat.
 
Det är lite anledningen till att det lutar mot Crown V.C. 60, granite gear är prisade i väldigt många reviews angående sina bärsystem. : )
Och just i det här fallet kommer 500 gram spela roll. Jag har redan som sagt en Oxo 60 för de tillfällen då jag behöver bära mer "seriösa" vikter, men jag skulle tycka att det vore roligt att komma under tio kilo för en två-tre dagars tur.
 
Skall bli intressant att höra dina synpunkter på säcken. När man tittar på den på bild blir jag lite fundersam på hur spännremmarna på sidan fungerar, då de ser klena ut?
Jag har själv börjat fundera på en lätt säck i 55-60 liters klassen. Hittills har jag mest studerat Osprey Exos 58 tall resp Bergans Helium 55. Bergans säcken var populär bland turguiderna på Galdhöpiggen i somras. Ett krav förutom vikt, funktionalitet och bärkomfort jag har på säcken är att den skall tåla att checka in på flyget (med eller utan flightbag), det är på den punkten jag är tveksam till Exos 58 pga den utanpåliggande ramen då bagagehantering på flygplatserna kan vara ganska hårdhänt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
grodanbolle Lätt ryggsäck? Transportera 22
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
Deltidseremiten Lätt ryggsäck för kort dam? 65-70 L Transportera 26
Sentient6 Ny (lätt) ryggsäck ca 40-45 liter Transportera 28
whynot Lätt och bra ryggsäck Transportera 8
Elvah Kraftig, rymlig, lätt, ergonomisk ryggsäck? Transportera 8
Rikard_L Större lätt ryggsäck Transportera 25
MS Frog Packa "lätt ryggsäck" Transportera 1
pelka Vill ha tips på Lätt 25-35L ryggsäck?? Transportera 3
Oskar R. Lätt ryggsäck Transportera 8
dojjan77 Lätt ryggsäck för veckoturer Transportera 6
Adam_Skevstad Lätt ryggsäck för snabbmarsch i fjällen Transportera 8
Christinar Lätt ryggsäck till liten tjej Transportera 3
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
majjen Lätt, liten pulka? Transportera 19
Baslägerliv Lätt rygga Transportera 17
Bulldozer Lätt vandringssäck? Transportera 7
tiddelipom Lätt dagturssäck 25 - 30 L Transportera 4
majjen Lätt - men bra - 60-liters-säck Transportera 52
aiken rygga för lätt vandring? Transportera 30
grodanbolle Lätt bra dagryggsäck? Transportera 8
svartöra Lätt 55L säck? Transportera 15
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.