Resa till Kvikkjokk

Avgjort smidigaste sättet att ta sig till kikkjokk är flyg till luleå sedan buss som går hela vägen till kvikkjokk.
Så kan det vara förutsatt att du anländer till Luleå med ett tidigt morgonflyg (vilket i princip utesluter alla avgångsdestinationer utom Arlanda) och dessutom hinner köpa gas i centrala Luleå (finns ju gott om butiker på gångavstånd vid bytet mellan bussen från Kallax och vidare mot Luleå C/Busstation). Jag har flera gånger studerat det alternativet, men då jag reser från Göteborg och alltså måste byta på Arlanda spricker tidplanen och jag måste lägga in en övernattning på vägen mellan Luleå och min slutdestination.
 
Fast du räknar ju normalt sätt inte bara med bensinkostnaden utan även slitaget. Vet inte riktigt vad man räknar med för milkostnad idag men jag hittade något siffra på 20-35kr/mil. Så om vi räknar på 30kr/mil så är du snarare uppe i 4500kr enkel väg från Göteborg.
Visst, fortfarande billigare men då har du inte heller räknat med eventuella kostnader att ta dig tillbaka till bilen om man inte gör en rundtur eller de mjukare värdena i att kunna sova och röra sig på tåget.

Ja, om man ska begära milersättning. 😄

Men har man redan bilen och ska betala resan själv tänker man ju inte riktigt så. Visst, slitage. Men en bil förlorar i värde även om den bara står, så hela den kostnaden ska man nog inte räkna med.

De flesta som har bil tänker nog mer på den direkta kostnaden för en resa, jämfört med att ta tåget. Och vill man få bilägare i gemen att ta tåget istället för bilen tror jag nog det kvävs att priserna blir betydligt lägre.
 
Senast ändrad:
Why not use the tent?

The Swedish rail system is not very realible. And theres not many busses. But if you manage to buy the ticket all the way to kvikkjokk with SJ Resplus they will make sure you reach kvikkjokk with taxi if needed.
Also ask here when you start to look for tickets. Things change and maybe there is new info then that you need. It can be hard to figure out from just reading the website. I had a few expensive lessons.



You can buy stove fuel in Jokkmokk. Team Sportia have gas canisters but Im sure there is other stores that also have it.

Problem is if the train/bus there is late maybe there will be no time. You might find one in kvikkjokk but what if you dont?

I always brought them with me on the train. Everyone i know do that I had no clue it wasnt allowed. And i did read the rules. I hope it is not super important, they’re not making an effort to spread the word..
You can also find gad canisters at Bolist ( even called Bagges Byggkonsult ) in Jokkmokk. Bolist opens at 7.00 am at week days compared to Team Sportia who opens first at 10.00 am.
 
Dusch finns inte i trebädds sovkupé, möjligen kanske i ett skrymsle i vagnens ände bredvid toaletten men de vagnar som rullar är tillverkade på 70 och 80-talet så inget nytt direkt. Vet mycket väl att liggplats kan bli lite billigare men pga att SJ släppte bokningen så sent hade vi blivit utspridda över fler kupéer vilket inte var vad vi såg fram mot.
Hem hade vi redan bokat flyg från Luleå sedan lång tid tillbaka (billigare än tåget även om vi inkluderade alla anslutningar från Suorva till Luleå).
Då vi skulle starta vid Sitoälvbron och avsluta vid Suorva var inte bil praktiskt, och som redan konstaterats bilkostnaden är mer än bara bensin. Dessutom extra resdag både upp och ner då man inte kör Göteborg-Kvikkjokk ca 140 mil på skumpiga inlandsvägar på en dag.
Jag reagerar lite på uttrycket "skumpiga inlandsvägar" .

Jokkmok ligger rakt norr ut från Norrtälje via Bottenhavet - Nordmaling (Mitt emellan Ö-vik och Umeå) . Närmsta o snabbaste vägen från Göteborg: Örebro - Västerås - Gävle - Sundsvall - Övik / Piteå och sedan snett upp NV mot Jokkmokk.Inget större fel på de här stäckorna. Åkte från Kåbdalis (6 mil söder om Jokkmok) till Gävle i september fjol.11 timmar via E4.
Har åkt Sundsvall - Sollefteå- Hoting/Wilhelmina - E45 till Arvidsjaur t.o.r i augisti år . Fina vägar lite trafik. Man frestas att köra fortare än man gör söderut på långa raka avsnitt.

Skall till Jokkmokk i augusti nästa år och skall då testa Gävle - Sundsvall - Nordmaling - Lycksele - Arvidsjaur - Jokkmokk.

Men jag förstår att alla inte trivs med att köra bil långa sträckor. Har själv vana efter 15 år med bilsemester till Södra Frankrike.
 
Jag har ett svagt minne av att det kan ha varit en dörr och skylt med dusch på ett utrymme stort som en garderob bredvid toaletten i vagnens ena ände, men inget vi kollade närmare efter.
Din minnesbild stämmer. I 3-bäddsvagnarna finns en sådan dusch, jag har ibland använt den. Oftast har den fungerat.
 
Jag reagerar lite på uttrycket "skumpiga inlandsvägar" .

Jokkmok ligger rakt norr ut från Norrtälje via Bottenhavet - Nordmaling (Mitt emellan Ö-vik och Umeå) . Närmsta o snabbaste vägen från Göteborg: Örebro - Västerås - Gävle - Sundsvall - Övik / Piteå och sedan snett upp NV mot Jokkmokk.Inget större fel på de här stäckorna. Åkte från Kåbdalis (6 mil söder om Jokkmok) till Gävle i september fjol.11 timmar via E4.
Har åkt Sundsvall - Sollefteå- Hoting/Wilhelmina - E45 till Arvidsjaur t.o.r i augisti år . Fina vägar lite trafik. Man frestas att köra fortare än man gör söderut på långa raka avsnitt.

Skall till Jokkmokk i augusti nästa år och skall då testa Gävle - Sundsvall - Nordmaling - Lycksele - Arvidsjaur - Jokkmokk.

Men jag förstår att alla inte trivs med att köra bil långa sträckor. Har själv vana efter 15 år med bilsemester till Södra Frankrike.
Jag har absolut inga problem med långa körsträckor i bil och har kört på semester och i tjänsten på många kontinenter och i många globala storstäder. Sedan är det ju alltid vad man jämför med, och skall man från Göteborg till Kvikkjokk kan man givetvis åka tvärs över landet två gånger och följa E4 upp längs östersjökusten (även om E20 stundtals håller rätt låg standard för en Europaväg och med ideliga vägarbeten). Alternativt köra mer rakt norrut via E45 ända upp till Jokkmokk. Nu har jag inte haft anledning att köra E45 norr om Malung på länge, men mellan Trollhättan och upp till Malung genom Dalsland och Värmland åker jag varje år på skidsemester och nog gör den vägsträckan sig förtjänt av epitetet "skumpig inlandsväg" genom småsamhällen och ideliga fartkameror.
Sedan måste jag jämföra med andra resealternativ. Tidigare när SJ körde nattåget hela vägen från Göteborg till övre norrland var det oerhört bekvämt att inta sin kupé här och slippa byten på vägen. Nu när man måste byta i Stockholm inträder ytterligare ett stressmoment. Flyg och tåg är nära på jämförbart tidsmässigt punkt till punkt för en sådan resa Göteborg-Kvikkjokk (som exempel, kunde även varit Sourva, Ritsem eller liknande), då den tid man vinner på flyget förloras pga att bussar på ex fjälllinjerna passar in mot tågtiderna. Så antingen spendera natten i ligg/sovvagn eller på hotell/campingplats på resan norrut.

Ett undantag var förra sommaren på hemresan söderut där det gick ett direktflyg från Luleå till Göteborg 19.40 på kvällen. Detta innebar att vi kunde ta bussen från Sourva-Gällivare samma morgon, äta lunch i Gällivare och ta tåget vidare till Luleå samma em. Så dörr till dörr Sourva - Göteborg samma dag.

Skall jag upp till södra Norge för en vandring är ju givetvis bilen vanligaste valet, då det passar bra att åka från Göteborg. Tar man dessutom färjan mellan Strömstad och Sandefjord är man uppe på Hardangervidda efter drygt 30 mil bakom ratten. På vandringen i norra Sverige brukar vi däremot sällan gå i cirkel, så att ha bilen parkerad på en plats som man är tvungen att återvända till är inte alltid önskvärt.
 
It's been a while since I took the overnight train north, but then I really liked it. Taking it easy and seeing the nature change as you get further north and closer to the mountains. Nice trip worth doing in itself. Nowadays it seems it's more expensive, harder to book, and less reliable. Still, it's a great trip.

For some trailheads there might be a mountain station and a small shop, where it's possible to buy fuel. Otherwise you have to go into the last town.
Thanks. As I would be flying into ARN from the US, it is difficult to arrive early enough to connect to a flight to KRN. But I could take local train to Uppsala, get food and fuel, and get the night train from there. Can I assume alcohol stove fuel is available anywhere gas canister fuel is?
 
Alcohol stove fuel (T-röd) is available also in most gas stations where canister gas isn't always sold. If you are flying in from US, my tip is that you commute through ARN and continue to Luleå (LLA). The local bus (line 4) in Luleå from Kallax Airport to city center (stop "Smedjegatan") is a short trip, and once in the center you have several sport shops aviable who sells both types of fuels (provided you arrive during normal business hours) and later a short walking distance (10 min approx) to both the bus station as well as the train station depending how you wish to continue your trip to Kvikkjokk. If you arrive late and wish to continue your trip the day after, there are several hotels available in the center of Luleå.
 
Senast ändrad:
Vad betyder smurf i det här sammanhanget? Att vi i princip postade samtidigt men du hann först? Blev jag smurfad? 😀

Jag hittar bara "In online gaming, a smurf is an experienced player who uses a new account to deceive other players into thinking he's a noob (newbie)"

Faktum är att jag skulle nog ha kommit före dig om jag inte funderat ett tag och bestämde mig för att lägga till det där om Willys. Så det!😛

@OddManOut Not related. We got a little sidetracked.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andrevs Resa till Kvikkjokk! Fjällvandring 4
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Mpetts Resa till Ramundberget Fjällvandring 6
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
såg Resa till Jämtlandfjällen från Norra sverige knasig förbindelse Fjällvandring 5
Benjamin.g Efterlyser tips och råd till vår Islands resa Fjällvandring 6
robintrygg Från Everest till Kebnekaise - en sherpas resa Fjällvandring 5
danielia Resa till/från Saltoluokta - nån som vill följa med? Fjällvandring 0
sajberjohan Resa till fjällen Fjällvandring 4
puttev Resa till sarek Fjällvandring 1
Nilsson75 Resa två som singel Fjällvandring 6
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
emilobrink Resa Kiruna-Nikkaluokta Fjällvandring 12
Hitochdit Kebnekaise resa. Fjällvandring 0
Matilda3 Råd: Vandring med svagt knä. Tips på bra resa Fjällvandring 7
louiseramberg Resa Storulvån - Åre Fjällvandring 1
ECrider Årets resa, Norge- Kebnekaise runt Fjällvandring 3
MLind Resa mellan Nikka och Kiruna Fjällvandring 8
arthur norge resa Fjällvandring 3
Hur ska jag hitta en resa? Fjällvandring 0
Nyman Galghöppiggen-hur resa dit billigast från v-ås? tips på saker att se Fjällvandring 4
Ute-P Från Mavas till Tjoarvihytta Fjällvandring 4
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 117
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 10
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.