Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri!

Jag är också lite skeptisk till dessa GTX-regnkläder med andningsfunktion, då jag alltid blir blöt av kondensfukten. Största behållningen med GTX är att det är starkt och lätt.
 
Gore-tex plagg måste vara den största bluffen bland dagens kläder. Sjukt överprisade, fulla med massa kemikalier och med grymt falsk marknadsföring. Nä länge leve de företag och väljer att gå en miljövänligare väg med sina produkter typ klättermusen och lundhags. Självklart finns det inga plagg som är 100% bra för miljön, men det är ändå skönt att veta att tillverkarna gör sitt bästa att minimera miljöbelastningen.

Våga vägra gore-tex
 
Jag har en riktigt tunn sån där PacLite GTex-jacka som regnjacka. Finessen med den är att den är väldigt liten hoppackad vilket jag tycker är en fördel i och med att jag använder den så lite som möjligt. Tycker inte den andas direkt men den håller vätan utifrån ute. Sen finns det nästan inget tyg i den som kan suga åt sig väta jämfört med min softshell GTex som får leva som jacka för slalom numer. PacLite-jackan är inte skön att ha utan minst långärmat underställ då den klibbar mot huden när man svettas. För mig blir det oftast underställ, tunn eller tjock fleece och vindjacka/G1000-jacka/Klättermusen-anorak. Blåser det inte kallt går jag helst i underställ och fleece så det andas riktigt bra.

Här är en röst till i ämnet;
http://www.youtube.com/watch?v=nlMVkCygEPI&list=UU29cf8iSC1oQQCpULmkJImA&index=2
Så det är väl där nånstans det tar slut. Om man är ute en längre tid i regn och yttertyget blir mättat med vatten. Finns det fortfarande åsikten att membranet funkar i detta läge? Min erfarenhet är lite som klippet. Membranjackan känns kallare än än vanlig galon även om det håller tätt utifrån.
 
Vintertid vid stark kyla kan GTX plagg fungera väl som vindplagg vid läger och grävplagg när man inreder sin snöka. Det senare om man tar av sig allt utom undisarna under. Vid skidåkning och speciellt uppför bildar snabbt kondensen is på ryggen och kyler rejält alltmedan svetten bygger på iskakan i värmelagret. Kör man däremot med anorak/vindjacka i bomull eller 65/35 sipprar fukten ut och undisarna fungerar normalt.
För varje aktivitet finns ett optimalt funktionellt läge i kläderna och mindre väl fungerande kombinationer. GTX är sällan enda eller perfekta lösningen. I min erfarenhet faktiskt tämligen sällan.
 
Jag tycker att de bara funkar bra som regnjacka eller vindjacka vid icke-svettas-aktiviteter. Är man ny i gemet och lyssnar på säljarna i butiken, som både 1) ska sälja och fått inpräntat på utbildning hur bra de är och 2) kanske faktiskt inte vet bättre, så kanske man kommer hem med en midjekort tight och snygg jacka för 4500 spänn. Sen står man där på sin "Keb"-bestigning och huttrar och fattar noll :)
 
Har skummat igenom mycket av de ni skrivit och godtrogen som man är går man på säljarnas snack och tänker inte helt logiskt och har varit nära nu att köpa dyra skaldjackor som är vattentäta och andas och allt.

För att inte gå helt off topic skulle jag behöva hjälp på ex. System eller lager följd under vår/sommar/höst och ev. vinter. När det gäller just skalplagg och regnkläder.
Jag är varm av mig och svettas endel när jag är aktiv så hålla sig torr vid regn men oxå sol är ju skönt. Har en skaljacka idag som läcker vatten redan vid måttligt regn.
Så min vilsna fråga är om detta är en bra skaldföljd ex. Merinoull T-shirt, fleece/annan tjocktröja (helst inte bomull) en softshell jacka/ för att sen vid regn byta softshell mot en rejäl regnjacka alt. ha softshell under?
 
Tycker att det låter vettigt. Jag kör med tunn merino underst, sen en tunn eller tjock fleecejacka (den tunna är mer som en tröja fast båda har hel dragkedja), och över det en G1000-jacka, vindjacka, anorak eller softshell (vindtät men inget membran och med s.k. pitzips = långa dragkedjor i armhålorna som funkar mycket bra med ryggsäck).

G1000 eller min anorak brukar jag inte ha om det väntas surväder i flera dagar och jag tältar, dvs. svårt eller omöjligt att torka kläder. De blir råa och fuktiga även om man kör med regnjacka så då blir det syntetjacka som vindskyddande skal.

Vintertid blir det Merinotröja, tjocka fleecen och anorak över. Sen en tunn täckjacka att värma mig med på rast, under anoraken.



Så min vilsna fråga är om detta är en bra skaldföljd ex. Merinoull T-shirt, fleece/annan tjocktröja (helst inte bomull) en softshell jacka/ för att sen vid regn byta softshell mot en rejäl regnjacka alt. ha softshell under?
 
Så min vilsna fråga är om detta är en bra skaldföljd ex. Merinoull T-shirt, fleece/annan tjocktröja (helst inte bomull) en softshell jacka/ för att sen vid regn byta softshell mot en rejäl regnjacka alt. ha softshell under?

Som Niklaz skriver, ditt förslag på ordningsföljd är bra, räkna dock med att tydligt dra av på tempot så du inte svettas så mycket när du har regnkläder på (med regnkläder inkluderar jag GTX och alla andra membran plagg) då inget av dem förmår andas speciellt effektivt. Är det inte för kyligt, fundera även på att skippa tjocktröjan under regnjackan, eller byt till en tunnare ex microfleece.
 
Jag kör med merinoull närmast kroppen sen kommer en tunt/tjock fleece eller en klättermusen mithril tröja och som skallager använder jag en etaproof jacka både sommar som vinter men av olika modeller. Kort på sommaren och en som går ner över baken på vintern. Har även med en regnjacka som backup.
 
Har ylle närmast, sedan 65/35 byxor och tunn långärmad underställströja. Vindblus på det och ett lätt regn- vindställ i paclite numera (tidigare itab packaway). Paclitestället andas lite bättre än itabstället vilket uppskattas när det är dags att slå läger (man torkar lite snabbare).

I kyla lång etaproof-anorak och vindtäta överdragsbyxor. Alt används ett gammalt Taiga Forest med hängande gt-liner. Det andas faktiskt hjälpligt och byxorna kan på vinterturer
sitta på utan problem. Jackan däremot ligger i pulkan om det inte är skitväder, då är den behaglig (lätt vindblus sitter på istället).

Visst blir man besviken om man tror på säljsnacket, men helt värdelöst tycker jag inte att gt är. Precis som med allt måste man lära sig när och när det inte funkar :)...

//J
 
Jag har två jackor och ett par skalbrallor som används allihopa. Skalbyxor, Klättermusen, funkar bra men oftast blir det för tätt på överkroppen. Man nu är det ju inte varje dag jag är ute med tung ryggsäck eller åker längd heller.

Visst blir man besviken om man tror på säljsnacket, men helt värdelöst tycker jag inte att gt är. Precis som med allt måste man lära sig när och när det inte funkar :)...

//J
 
Jag använder mig av något typ av membranplagg som regnkläder. Det fungerar utmärkt. Än så länge har det inte läckt igenom, skulle uppskatta att jag varit ute i ihållande regn i ungefär 3 timmar i streck. Tillsammans med jackans ventilationsdragkedjor under armarna samt fickor så blir jag inte heller vidare svettig. Men då har jag inte heller stressat mig fram.

Det enda som inte går bra är när man cyklar. Byxorna spänns och ligger väldigt tätt mot låren, vilket brukar resultera i att jag är fuktig efter 15 min.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
L-E Regntäta kläder Kläder 13
Inakol Regntäta regnkläder Kläder 14
Snödrivan Vilken temperatur skall kläder tvättas i ?? Kläder 19
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.