Kläder för tropisk värme?

Hej hej!

Mitt första inlägg här på utsidan! Det är såhär att jag ska iväg till sydostasien i två månader under januari-mars och kommer vara ute och gå en del under tiden. Både ute i skogen och inne i storstan. "Problemet" är att det lär inte bli under 30 grader så många av dagarna och det känns därför extra viktigt att klä sig rätt för att inte svettas mer än nödvändigt.

Så: Jag är ute å jagar efter ett par byxor för detta ändamål. Men jag är ganska ny på "funktionskläderscenen". Var inne på Naturkompaniet här i stan och testade ett par Fjällräven Karl Zipoff i MT-väv (http://www.fjallraven.se/produkter/Byxor/Karl-3-stage-MT-Byxor) som verkligen var kalas, däremot kostade de 1399:- och det är lite i överkant vad jag tänkte ge...

Har ni några andra bra förslag på byxor med liknande funktionalitet för ett bättre pris? Och vad har man på överkroppen? Jag inbillar mig att långärmat kan vara att föredra när det blir riktigt hett?

Mvh Samuel
 
Tack för tipset, helt klart intressant!

Hur funkar ITAB med returer osv? Känner ganska stor tveksamhet för att beställa kläder på nätet då jag kan ge mig på att grejerna inte passar när jag väl får dem och att det kommer bli krångligt att skicka tillbaka?
 
ITAB funkar bra!

...med returer etc.

Jag kollade på tipsen du fick och de är schyssta. Men, jag ville komplettera med en modell i stretch som är jäkligt bra... himla smidiga och svala, men inte "plastiga" och torkar på en grisblink.
... men de har försvunnit från hemsidan ??? (De hade dem i klädstället när jag var där för en vecka sedan så det är mysko - Jag får nog ringa och fråga ;o).
Modellen är inte "zip-off" men eftersom de är i stretch så stramar de aldrig utan håller sig luftiga (och är enkelt uppkavlingsbara)

Helt enkelt - ITAB är kalas och går du på rekommendationer blir du nog nöjd.
 
Men, jag ville komplettera med en modell i stretch som är jäkligt bra... himla smidiga och svala, men inte "plastiga" och torkar på en grisblink.

Menar du dom här?

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16703&plats_id=1484

Tror att byxorna jag har länkat hör till sommarsortimentet och finns inte i deras vinterkatalog (och därmed web-katalog?). Har aldrig returnerat så jag vet inte hur det funkar men antar det funkar klockrent. Det har skrivits ganska mycket om ITAB innan här på forumet och tror dom flesta är väldigt nöjda med både produkter och hur dom är att ha att göra med.
 
Du skriver inte vart i SO Asien du skall resa men på plats brukar bli rätt ställe att handla på, du kommer att behöva minst 2 helst flera ombyten så oavsett om textilierna är tunna så kommer det att fylla och uppskattningsvis här kosta mer än du önskar. SOA är berömt för bl a låga textilpriser.
Viktigare som jag ser det är att du funderar på skor stövlar om du avser lämna asfalten.
Bra paraply och lätta luftiga regnkläder.
Vad du bör se dig om efter är rymliga byxor i luftande tyg, med djupa fickor. Utanpåskjortor med lång ärm. Glöm inte en 1a insats av myggmedel och ha eget moskitonät till sovplatsen med dig, glöm inte profylaxen före och hoppa inte över någon av injektionerna.
Go tur
 
Jag har använt de dyrare alternativen.....

..... då klädkostnaden ändå inte varit så dyr jämfört med resan. Alltså typ Fjällräven, Meindl, Tewa, Thermarest etc.

Jag har själv ingen erfarenhet av ITAB, så jag kan inte säga något om dem. Men rent allmänt gäller det att leta efter något som kanske inte direkt är "inne" men ändå är känt för hög kvalitet. Jag har sett allt för många exempel på att "samma fast billigare" inte alls håller klassen när det gäller. Färstärk dock gärna knappar (tråden) etc även på de dyrare alternativen, plus ta med dig lite nål och tråd.

Hittar du kinesiska sidenskjortor är det ett underbart material i tropikerna, men jag har känslan av att de inte finns till vettigt pris längre här hemma.

Du kan självklart hitta bra grejor i Asien, men glöm inte att på många ställen säljs kopior som inte håller många dagar (främst märkesgrejor naturligtvis). Ett bättre alternativ kan vara att köpa det lokalbefolkningen har (snorbilligt, men knappast high tech).

Väljer du billigt kan du ju lika gärna packa med ett extra par. Annars är backpacking-stilen bra (ett på och ett i tvätten plus eventuell reserv). Jag glömmer aldrig Karins mosters min, när hon frågade var vi hade bagaget... Här!... Handbagaget ser jag, men resväskan då.... Handbagaget är också vår resväska och den är inte mer än halvfull.....
 
Du skriver inte vart i SO Asien du skall resa

Tack för bra svar allihopa! Sydostasien handlar om Bangkok, Siem Reap, Angkor, Phnom Penh, Mekongdeltat, Ho Chi Minh, koh tao, koh lanta, phi phi, koh lipe, ao nang, khao lak.

Jag har varit i Thailand två gånger innan men då har det varit mest sol och bad, nu ska vi ut å röra på oss lite mer är det tänkt.
 
Hos ITAB får du 3-5 par + pengar över... Tunna, torkar snabbt och hyfsat slitstarka.
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=15955&plats_id=1281
Jag har använt ett par grå ITAB Traveller både i Sydamerika och Asien, lätta, svala och enkla att göra rena. Zip-off-benen är bra i djungeln, efter en promenad är det bara att ta av den nedre (leriga!) biten och skölja av så blir byxorna som nya igen. Torkar snabbt! I stan är de tillräckligt civila för att i alla fall fungera på enklare restauranger. Något små i storleken.
 
jag har inte så mycket erfarenhet av torrare områden i asien, men efter någon djungeltur i Malaysia kan jag säga; Välj inga kläder som du inte är beredd att vara sjöblöt av svett i.

Med sjöblöt menar jag "stridsövning i 30+ och NBC-skyddsutrustning-sjöblöt"... Svetten dunstar in te alls i djungeln.
 
Klokt inlägg, för mycket plast i kläderna sliter för mycket på skinnet när du är sjöblöt. Leran och friktionen brukar oxså slita hårt på kläderna liksom alla tvättar för att få bort svettsalterna.
 
Vill bara förtydliga lite: Vi ska inte korsa någon djungel i knädjup lera eller så :) Tror inte det kommer vara så blött (regn) öht eftersom regnperioden är över sedan två månader tillbaka. Däremot kommer det såklart vara bedrövligt fuktigt, varmt och svettigt. Större delen av den tid som inte spenderas på turistorterna kommer förmodligen vara i storstad eller på landsbygden.

Jag har kontaktat ITAB om stretchbyxorna, får se vad de säger. Man vill ju kunna känna på materialet men det är svårt över nätet...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
sanna.h Kläder för vandring Kläder 5
everest4ever kläder stadium? Kläder 3
Delpero Märkesval kläder och skor? Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.