Kläder Sarek v.30-31

Hallå där..

Det blir Sarek i ett par veckor under semestern. Första gången för mig i Sarek och jag undrar lite hur ni tycker mitt klädval står sig..

Närmast kropp - två par underställ, ullkallingar och strumpor/sockar av olika slag

Överkropp:

Skjorta i ull, en fleecetröja, en fjällräven skaljacka och en regnjacka

Huvud: Hatt eller keps, har inte bestämt än och ha med sig en mössa.

Benen:

Vanliga vandringsbyxor från Lundhags, Tierra värmebyxor (vet ej om nödvändigt, hur kallt kan det bli ?), Regnbyxor

Händerna: Ett par skinnhandskar med uttagbart foder

Mvh // Johannes
 
Jag tycker du dubblar lite onödigt, eller rättare sagt så överlappar plaggens funktioner varandra väldigt mycket. Om ullskjortan är tunn men tätvävd och funkar som vindplagg, behöver du inte både skal- och regnjacka dessutom, utan skulle kunna nöja dig med ett renodlat, tunt regnställ.

Om ullskjortan snarare är ett tjockt värmeplagg, så blir den rätt ofta för varm att gå i, och kanske inte tillräckligt vindtät andra gånger, så du åker ändå på någon tunn vindblus/jacka (eller helt enkelt en tätvävd skjorta) - som ersättning resp. utanpå. Samt, återigen, en regnjacka (vissa försöker kombinera vind- och regnplagg i en enda membranjacka, men jag har inte lyckats).
Men en tjock ullskjorta, vid behov kombinerad med den extra underställströjan (gärna då i ull), skulle i stället göra en fleecetröja onödig.

Själv renodlar jag funktionerna lite mer, och kör med: ett tunt ullunderställ, en fluffstickad ulltröja (som mest åker fram vid rast), en gammal mycket tunn men tätvävd polyester/bomullsskjorta, och en mycket lätt (200 g), renodlad regnjacka (när jag går, räcker i 90% av fallen understället + skjortan, som jag dessutom ofta behöver ha mer eller mindre uppknäppt).

Lätt dunjacka är annars ett mycket skönt värme- och rastplagg, som kanske kunde ersätta fleece/ulltröja, men jag får inte riktigt ihop det, eftersom den är så pass sårbar och fuktkänslig (och för svettig att gå i). För länge sedan hade jag en tjock dunjacka med en tillhörande "elefantfot", och kunde därmed skippa sovsäcken :).

Av de två underställen kan du använda det ena på dan, och hålla det andra torrt och fräscht som sov- och rast/förstärkningsplagg, vilket bl a spar vikten på sovsäcken. Själv har jag bägge underställen i ull, "dagunderstället" det tunnaste jag hittat, "natt- och förstärkningsstället" i ullfrotté.

"Värmebyxor" kan det lite tjockare understället dubbelarbeta som, i värsta fall utanpå de ordinarie tunna underställsbyxorna. Jag är rejält frusen av mig, men har inte på vår- sommar- höstturer saknat något tjockare än detta kombo, i riktigt busväder dessutom förstärkt med regnbyxorna.

Ser man bara till att allt får plats ovanpå vartannat, så klarar man sig med ganska få plagg även när det är mer än vanligt kallt och man inte är i rörelse (då är det sällan man fryser). Jag har inte mer med mig än att jag kan ha på mig precis allt samtidigt, utom möjligen ett par ombytesunderbyxor och strumpor:
- på överkroppen: tunna underställströjan + tjocka dito + ull- alt. fleecetröjan + vindskjortan (+ regnjackan vid regn eller riktigt hård blåst)
- på benen: tunna långkallingar + tjocka dito + byxor (+ regnbyxor vid regn eller riktigt hård blåst).

Den mesta värmeregleringen är lätt att fixa med knäppning, upp/nerkavlade ärmar, upp/nervikta knästrumpor, på/av med mössa/vantar etc. En scarf tycker jag själv är ett underbart mångsidigt plagg, som står för den mesta löpande värmeregleringen, eftersom den täpper till/frigör "skorstenen" vid halsen.
 
Inte ovanligt att jag överpackar, faktiskt alltid gjort, kanske bara för jag starkt ogillar att frysa och är som Joanna ganska frusen av mig.

Skaljackan, en Fjällräven Oban jacket, typ som den vanliga grönlandsjackan, har jag för den är så bra med alla fickor, den är vindtät, stryktålig m.m. Regnjackan kan jag inte ha annat än vid regn tycker jag då det blir alldeles för tätt och den är ömtåligare.

Ullskjortan är lite tjockare variant, inte helt vindtät men inte heller långt ifrån, en klar favorit. Värmebyxorna har jag alltid varit tveksam till att ta med, aldrig behövt annat än på vintern. Långkallingar, byxor och regnbyxor räcker som sagt väldigt långt, men som jag skrev så visste jag ju inte hur kallt det kan bli i Sarek under tiden jag är där.

Så, värmbyxorna får nog stanna hemma och sen får jag väl se hur tungt och stor plats resten tar om jag tar med skaljackan eller inte.

Tack för input..

Mvh // Johannes
 
Nostalgitripp #5

Haha - min gamla sandfärgade Fjällräven (som ser ut exakt som Oban, men nog hette något annat på den tiden), inhandlad någon gång mellan 70- och 80-talet, är numera annekterad av tonårsdottern p g a sin höga kultfaktor :).

En älskad trotjänare - dock väger den dryga 750 g och blev därför till slut övergiven vid tillfällen där jag måste bära på mina grejor. Först till förmån för en lättare ventile-jacka, och till sist (när jag insåg att jag ändå behövde ett separat regnplagg) mot en av farsans gamla tunna, men till synes otroligt slitstarka och tätvävda polyester/bomullsskjortor - vikt 180 g. Med bröstfickor + egenhändigt påsydd elastisk ärmficka och dito innerficka är jag nöjd med fickmängden - de nedre fickorna på Fjällrävenjackan hamnade ändå innanför höftbältet.

Skjortan + regnjackan väger alltså sammanlagt under 300 g, vilket är mindre än alla de "skaljackor" jag kollat på, som skall försöka lösa regn- och andningsfunktionen i ett plagg (vilket ändå inte verkar fungera).

Känns som du får tillämpa "kill your darlings" - principen och välja mellan jackan och ullskjortan - i alla fall om du har ambitionen att viktoptimera ;).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
sanna.h Kläder för vandring Kläder 5
everest4ever kläder stadium? Kläder 3
Delpero Märkesval kläder och skor? Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.