Regnställ för fiske och jakt!

Hej!
Jag behöver skaffa mig ett nytt regnställ inför fiskeresan nästa vecka. Jag hade tänkt mig ett lite kraftigare ställ, mer år galonhållet. Det måste klara av att man sätter i knäna och att man sätter sig på vått underlag.
 
Abeko Sarek?

Jag har ett Abeko Sarek-ställ som jag använder när jag tycker att GTX-stället är för oömt och tungt. Kostade då komplett under 1000-lappen och har rejäla ventilationsok. Det är av en lättare galontyp. Luleå säljs det bla på Lantmännen .Annars skulle jag kolla i jakt- eller arbtesklädesbutiker. I friluftsbutiker har jag inte sett stället än.

/Tommy
 
Hej!

Om du verkligen är ute efter bara ett tätt regnställ,så duger dom alternativen som du skrev alldeles utmärkt om du ligger på en låg budget.

Jag skulle ge dig rådet att skjuta till lite mer pengar och få ett kanon regn-ställ om du köpte ITAB´s Discovery Jacka+Discovery byxa. Dom är fullständigt vattentäta,men dom har ett membran innsytt som transporterat bort den värtsa överskotts fukten. Det finns även ventilations dragkedjor både på jackan och byxan.

Jag har själv ett Discovery Jacka+Discovery byxor och dom följer mig året runt på alla aktiviteter. Dom har förstärkningar på knä,bak och insidan av benen för att skydda extra så att vatten inte går igenom.
Innuti Jackan+byxan sitter behagligt nät som gör att svetten inte klibbar fast på kroppen.
Discovery Jackan;
152-05.jpg

[img]http://www.idefixteko.se/uploa...mm. Kika in på [url]http://www.idefixteko.se och se på deras sortiment,så kommer ni att bli glatt överaskade!Totalt går hela stället på 1196 kronor,vilket är 1/4 del av vad kläderna skulle ha kostat om dom hade varit märkes kläder.

Mvh/David
[Ändrat av Nordstjärnan 2006-07-12 kl 02:57]
 
Grejjen är den att jag troligtvis inte hinner få grejjerna innan vi drar på lördag och sen kan jag inte prova dom heller. Sen måste det som sagt klara av att man sätter ner knän ordentligt i backen och även när jag fiskar i havet att man står och lutar sig mot båten utan att det går igenom vatten. Ska se om jag kan få ut nåt mer av mitt gamla Haglöfs ställ med, annars lutar det ju helt klart emot ett från ITAB...
 
Nej,du hinner ju knappast få dina saker innan Lördag,om du nu inte har vägarna förbi deras butik i Surahammar.

Jag har provat att sitta både på en blöt cykelsadel och en blöt båt sits utan att vattnet tränger igenom. Jag har stått hukad på knäna flera gånger på blöt mark utan att vatten har trängt igenom. Själva förstärkningarna på byxorna är tillverkade i 300D Polyester som är absolut vattentäta och alla sömmar är tejpade.

Om du fortfarande efter fiske resan är intresserad av att köpa ett regnställ för fiske och jakt,så kan jag starkt rekomendera ITAB Discovery jacka+byxa.Dom är verkligen prisvärda.
 
Nordstjärnan; sa:
Jackan+byxan kostar flera 1000 kronor lägre än dom i kända märken och i det dyra varumärket Gore-tex,men dom här Jackan+byxorna klarar en watten pelare på 4000 mm(läs mer omdet på ITAB´s hem sida).

02:57]


Priskillnaden kan ju delvis bero på att Goretex klarar typ 30 000 mm.

det verkar ju nästan som om du skryter med 4000 mm.
4000m är knappt ens vattentät så att man kan sitta utan att det läcker igenom.

Mitt tält har högre vattenpelare och det väger väl ungefär som det där stället.
 
Nej,
jag skryter inte med att kläderna klarar 4000 mm. Det är klart att membran som Gore-Tex och e-Vent som kostar mycket mer klarar en vattenpelare på 30000mm.

Det jag menar är att jag har hittills klarat mig gott och väl på mitt ställ med 4000mm vatten pelare. Dom utsatta ställena som det eventuellt skulle kunna läcka in på tex i baken när man sitter ned på blöt mark,är ju förstärkta med 300D Polyester som verkligen är 100% vattentätt.

För mig personligen så ser jag inget behov av att lägga ut pengar på kläder som kostar 4 gånger så mycket när det räcker gott och väl med 4000mm vattenpelare för mig.

Det är naturligtivs helt och hållet en personlig smaksak vilka krav man ställer på sina kläder,men jag har inget behov för ett ställ som klarar 30000 vattenpelare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Helly Hansens gamla regnställ Kläder 0
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
KohiNoor Regnställ Kläder 4
daviddenandre Skalplagg/Regnställ Kläder 13
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Bondmoran Vilket regnställ? Skalställ? Kläder 11
Naturmullen Idefix Regnställ inte samma längre! Är det nya lika bra? Kläder 3
anejon Kompakt regnställ Kläder 6
Guldhönan Regnställ - back to basic? Kläder 1
Skogskungen "Packaway" regnställ från Ica Maxi. Kläder 3
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Sezziyanen Söker prisvärt regnställ för svenska fjäll! Kläder 23
erik555 Regnställ eller inte regnställ Kläder 10
andersmossing Regnställ, modell kompakt Kläder 3
oloeve Regnställ?? Vad köpa? Kläder 19
JorgenB Regnställ Cross Kläder 3
Nitsson Bra o billigt regnställ för dam Kläder 5
thureb DN-test av regnställ Kläder 8
Foss ITAB vindblus OCH regnställ? Kläder 8
Karolina P Dagens lyxproblem (regnställ) Kläder 11
Oskar R. "Everest 2,5 layer" regnställ Kläder 3
ebban regnställ - skall jag sparka försäljaren på smalbenen? Kläder 12
Blackbear Regnställ som andas Kläder 9
Sp Regnställ Kläder 2
vox2000 Helly Hansen-regnställ Kläder 6
MickeD Ännu en tråd om regnställ Kläder 4
sajberjohan Riktigt regnställ Kläder 14
niben Lätt regnställ (andas???) Kläder 94
adventure_transport Regnställ med förböjda knän? Kläder 3
Rodluvan Regnställ!! Kläder 11
grodanbolle Regnställ- råd? Kläder 13
perwickström Enkelt regnställ sökes Kläder 5
gundj Försvarets regnställ? Kläder 6
lnnoren Haglöfs nya regnställ Kläder 2
Fjällräven Singi regnställ Kläder 4
Vilket regnställ?? Kläder 2
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Fiskewigge Höga vildmarks/jakt boots för fiske och blöta turer i skogen? Kläder 15
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
oloeve Vilken (skal)jacka? Till fiske och allmänt friluftsliv :) Kläder 12
barda fiske/vandringbrallor? Kläder 8
hensu Fiske/vandrings kängor Kläder 1
SunPeak Softshell vid jakt? Kläder 5
Vandrare Desperat jakt på High point hat! Kläder 8
pelleponken Alround byxa för jakt och vandring? Kläder 3
pack Är på jakt efter dunjacka Kläder 6
Ola Å På jakt efter bra skidbyxa. Kläder 15

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.