Regnställ- råd?

Mitt gamla andningställ har börjat läcka men jag har ju haft det i typ 8 år och det kostade 700 kr så jag kan inte klaga.


Det är inte för vinterbruk så egentligen så undrar jag varför man köper ett Gore-tex ställ för sommarbruk? Ok det är slitstarkare men väger mer och andas sämre och kostar MYCKET mera.

För en som behöver ett skalplagg att använda ibland vid väta och vind för vandring och dylikt.

Har ni något att reka? ( Byxor,jackor eller ett helt ställ)
 
Massor!

Marmot Precip är lätt och funkar bra. Konstruktionen tål dock inte lika mycket stryk som t.ex. diverse XCR- och eVentplagg.
Många andra starka varumärken har också egna icke-Gorealternativ som funkar bra.

Jag anser f.ö. att det finns bättre alternativ än GTX och liknande för vinterbruk. Det är under övriga årstider membranalternativen funkar bäst. :)
 
Kolla in den jackan jag recenserat (Sirrus SL).
Den är väldigt lätt, men ändå tålig.
Byxor är jag själv på jakt efter, så hojta till ifall du hittar ett par shyssta, billiga med vattentäta membran.

//Linus
 
Marmot Precip

Marmots Precip är ett mkt bra regnställ, lätt, smidigt och tål massor av regn. Ett lätt och billigt alternativ till gtx under sommarhalvåret. ME mfl gör ställ i samma/liknande material som naturligtvis är bra de med.

Ett lätt regnställ kan spara nästan 1 kg i packvikt jämfört med ett kraftigt gtx dito.
 
Haglöfs LIM?

Jag har kollat lite på Haglöfs GTX-kläder i LIM-serien. De väger mycket mindre än vanliga goretex-ställ. Men de kostar en hel del så jag vill inte köpa grisen i säcken, är det någon som har testat LIM?

Hur är Marmot Precip att vandra i, andas det någotsånär? Jag har hittills kört med ett billigt regnställ i nåt plast- eller galonmaterial. Helt vattentätt, men när man väl fått det på sig kan man förstås bara röra sig med myrsteg, annars svettas man ihjäl.
 
Mer PreCip...

karian; sa:
Hur är Marmot Precip att vandra i, andas det någotsånär? Jag har hittills kört med ett billigt regnställ i nåt plast- eller galonmaterial. Helt vattentätt, men när man väl fått det på sig kan man förstås bara röra sig med myrsteg, annars svettas man ihjäl.
Marmot Precip har fått goda omdömen av både vanliga användare och i tester (Backpacker, Utemagasinet m.fl.) vad gäller vattentäthet och diffusionsegenskaper. Enligt Marmots materialsidor så har PreCip och GoreTex Paclite ungefär likvärdiga diffusionsegenskaper (läs. samma RET-värde). Själv har jag ett par byxor som jag är mycket nöjd med - fantastiska regnbyxor som nästan inte tar någon plats alls - och jag kommer nog att köpa till en jacka också vad det lider. :)
Marmot har f.ö. vidareutvecklat den ursprungliga PreCipjackan och bl.a. tagit fram den nya Oraclejackan som bl.a. tål mer stryk. Den nya Marmot Oracle fick en Editor's Choiceutmärkelse av Backpacker i år. Jag är iallafall sugen på att testa den... ;)
Mountain Equipment och The North Face är annars två konkurrenter som verkar ha ganska likvärdiga alternativ både pris- och prestandamässigt.
Det gäller ju att hitta något som sitter bra också. :)

[Ändrat av haskell 2003-05-24 kl 15:32]
 
Re: Haglöfs LIM?

karian; sa:
Jag har kollat lite på Haglöfs GTX-kläder i LIM-serien.
[ klipp ]
Hur är Marmot Precip att vandra i, andas det någotsånär?

Min flickvän har en Haglöfs "LIM Gram Jacket" och jag har en Marmot Precip (inte årets nya modell).

Hennes LIM är ca tre gånger dyrare, 200g tyngre, snyggare och klarar regn bättre. Dessa egenskaper gör att vi är båda väldigt nöjda! :)

Min Marmot blir lite sladdrig i regnet och små droppar går igenom. Inte tillräckligt från att hindra att den följer med på 11 dagars fjällvandring i sommar, men nog för att jag skall vara lite skeptisk inför vandringen.

Jag har klättrat och vandrat med min Precip utan några problem och köper antagligen en ny om ngt skulle hända med den jag har.
 
Re: Re: Haglöfs LIM?

boran; sa:
Min Marmot blir lite sladdrig i regnet och små droppar går igenom. Inte tillräckligt från att hindra att den följer med på 11 dagars fjällvandring i sommar, men nog för att jag skall vara lite skeptisk inför vandringen.

Jag har klättrat och vandrat med min Precip utan några problem och köper antagligen en ny om ngt skulle hända med den jag har.

Ush da, det som lät som ett så bra alternativ. E man uppe i fjällen så MÅSTE det vara tät då det har en tendens att vräka ned dagarna i ända.

Det är inte så att det är kondens eller att den blivit utsliten?
 
Om LIM

Haglöfs LIM Gore Tex är fantastiskt lätta kläder som funkar bra. Jag har haft en sådan jacka i 3år nu och är mkt nöjd.
Tänk på att viktbesparingen främst sitter i den tunna väven så slitstyrkan blir sämre än en "normal" GTX. Vad är viktigast dig; slitsyrka eller låg vikt? Tilläggas bör att jag har misshandlat min jacka ganska ordentligt och den har hållt bra trots detta, så det absolut inga ensäsongskläder.

Precip kan inte riktigt jämföras med GTX men är ett trevligt alternativ på sommaren. Det bästa vanliga regnstället som finns på marknaden i dag.
Observera att det är materialet jag pratar om, inte nödvändigtvis Marmots modell. Jag har inte koll på vad detta material heter.

Mvh Tomas
 
Re: Om LIM

novas husse; sa:
Precip kan inte riktigt jämföras med GTX men är ett trevligt alternativ på sommaren. Det bästa vanliga regnstället som finns på marknaden i dag.
Observera att det är materialet jag pratar om, inte nödvändigtvis Marmots modell. Jag har inte koll på vad detta material heter.
Materialet är Polyuretan så det intressanta torde vara tekniken "bakom". Den är Marmots egen... :)
Citat från deras materialsidor om PreCip:
Marmot's proprietary PU coating technology specially engineered for unlined garments.
Läs mer på t.ex:

http://www.marmot.com/technology/glossary.php#P

[Ändrat av haskell 2003-05-31 kl 11:48]
 
Marmot precip

Har ett marmot precip ok det är helt ok när det gäller vikt o regnmotstånd även riktiga pitzips som gör att man kan ventilera bra, vilket behövs på ett regnställ, återkommande man blir svettig och det får man nog leva med, när det gäller vandring med ryggsäck i regn tom mär det gäller g-tex i nyaste snitt, men till slut ett prisvärt ställ man önskar ju ändå slippa ha det på sig så mycket .Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Helly Hansens gamla regnställ Kläder 0
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
KohiNoor Regnställ Kläder 4
daviddenandre Skalplagg/Regnställ Kläder 13
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Bondmoran Vilket regnställ? Skalställ? Kläder 11
Naturmullen Idefix Regnställ inte samma längre! Är det nya lika bra? Kläder 3
anejon Kompakt regnställ Kläder 6
Guldhönan Regnställ - back to basic? Kläder 1
Skogskungen "Packaway" regnställ från Ica Maxi. Kläder 3
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Sezziyanen Söker prisvärt regnställ för svenska fjäll! Kläder 23
erik555 Regnställ eller inte regnställ Kläder 10
andersmossing Regnställ, modell kompakt Kläder 3
oloeve Regnställ?? Vad köpa? Kläder 19
JorgenB Regnställ Cross Kläder 3
Nitsson Bra o billigt regnställ för dam Kläder 5
thureb DN-test av regnställ Kläder 8
Foss ITAB vindblus OCH regnställ? Kläder 8
Karolina P Dagens lyxproblem (regnställ) Kläder 11
Oskar R. "Everest 2,5 layer" regnställ Kläder 3
ebban regnställ - skall jag sparka försäljaren på smalbenen? Kläder 12
Blackbear Regnställ som andas Kläder 9
Sp Regnställ Kläder 2
Svala Snubben Regnställ för fiske och jakt! Kläder 7
vox2000 Helly Hansen-regnställ Kläder 6
MickeD Ännu en tråd om regnställ Kläder 4
sajberjohan Riktigt regnställ Kläder 14
niben Lätt regnställ (andas???) Kläder 94
adventure_transport Regnställ med förböjda knän? Kläder 3
Rodluvan Regnställ!! Kläder 11
perwickström Enkelt regnställ sökes Kläder 5
gundj Försvarets regnställ? Kläder 6
lnnoren Haglöfs nya regnställ Kläder 2
Fjällräven Singi regnställ Kläder 4
Vilket regnställ?? Kläder 2
thureb Anti-tvätt råd Kläder 35
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
Almasfar Råd om stövlar Kläder 26
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Klibbnisse Meindl Island Pro MFS lite tajt vid lilltån, råd? Kläder 9
henkebmtb hej. vill få lite råd å tips Kläder 6
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
turboadde Lite råd om Lundhags Syncro Kläder 11
bredviken Tunn dunjacka!? råd önskas Kläder 38
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
jobke Behöver lite råd om jacka. Kläder 15
klementsson Jag får inte kängan tät! Behöver lite råd. Kläder 3
kikkit Tips och råd om strumpor och sockor? Kläder 5
elka Att välja shorts, tips och råd? Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.